×
×

قیمتی که مصوب شده، معترض چی هستی ؟

  • کد نوشته: 34793
  • ۱۴۰۰-۱۱-۱۱
  • ۰
  • قیمتی که مصوب شده، معترض چی هستی ؟
    قیمتی که مصوب شده، معترض چی هستی ؟
  • تبلیغ هدفمند

    این چه بساطیه که راه انداختید چند بار به شما اعلام کنند که ؛نگران افزایش قیمت دارو نباشید , گران شدن قیمت دارو به هیچ عنوان قابل قبول نیست همه ی کمی و کاستی ها حل می شود و با داروخانه هایی که بدون اجازه و غیر منطقی افزایش قیمت داشته باشند برخورد می شود آن هم از نوع سخت.

    چرا شما اینقدر نمک نشناس شدید سلامتی عمومی شما از دغدغه های اصلیه , (حالا دغدغه ی کی الله و اعلم ).برای همین برنامه ریزی های گسترده ای برای پیشگیری با راحت ترین و کم هزینه ترین حالت ممکن انجام داده اند . نرخ قیمت داروها هم مسئله ی مهمی نیست عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند و این اتفاق را رقم می زنند. خیالتان راحت باشد نهایت اگر قرار باشد ارز ۴۲۰۰تومانی هم حذف شود قیمت ها جهشی تنها ۴برابر افزایش خواهد داشت دارویی ۱۰هزار تومان ۴۰هزار تومان.اینکه مسئله ی مهمی نیست مسکن وخودرو و کلیه اجناس ۴۰۰-۵۰۰برابر گران شده آنوقت مشکل شما , قیمت داروست چه اشکالی داره که قیمت روی جلد یک قلم داروی شما باشه مثلا ۲۰هزار تومان اما پرداختی نسخه بشه ۸۰هزار تومان . خب بشه, این افسردگی و معترض شدن نداره همه ی اینها بخش بسیار کوچک و جزئی افزایش قیمت ها و فقر عمومیه . صاحب نظران هم معتقد هستند که این یک تجربه ی عمومی و جهانیه . یک دارو را دو ماه پیش بایک قیمت ،ماه پیش با یک قیمت دیگر وامروزبا یک قیمت دیگر خریداری کن بله این مورد امکان داره این تغییر قیمت ها از سوی سازمان غذا ودارو اعلام میشه و داروخانه موظف به اعمال قیمت مصوب شده هست.

    این از سیاست‌های وزارت بهداشت و برخورد سلیقه ای در واردات دارو و مواد اولیه است. ایجاد بازار سیاه و بازار آزاد بشه ما در کشوری هستیم که همیشه دارو ارزان به دستمان رسیده است حالا چی شده مگه ؛دارو را از بازار آزاد و بدون بیمه تامین کنند.

    چرا سوال می پرسید که آیا اگرقیمت دارو دیروز تغییر کرده باشد داروخانه حق دارد داروهایی که از قبل خریداری کرده است را به قیمت تغییر پیداکرده بفروشد؟
    خب معلومه که بله ،طبق دستور وزارت محترم بهداشت قیمت داروها باید به روز باید باشدیعنی اگر امروز قیمت کاهش یا افزایش پیداکرد همین امروز چه دارو خانه از قبل دارو را خریده باشد چه امروز از شرکت پخش دارو خریداری کرده باشد باید به قیمت روز دهد. این تغییر قیمت ها روی سایت سازمان های بیمه گر،سازمان غذا وداروومعاونت غذا ودارو هر روز به روز رسانی می شود وکلیه داروخانه ها موظف هستندهر روز این تغییر قیمت را چک کرده واعمال کنند واگر داروخانه ای این تغییر قیمت راچه افزایش وچه کاهش رعایت نکرد متخلف است.
    وباز همینطور سوال می کنید که چرا مبلغ کامل دارو را بیمه ها قبول ندارند و گاهاً دیده می شود داروها مابه التفاوت شاملشان می شود؟
    آقایان , خانمها ؛ ملاک محاسبه سازمان های بیمه گر ، قیمت داروهای ایرانی و حداقل قیمت داروهای موجود در بازار است . به عنوان مثال اگر از یک دارو برندهای مختلف با قیمت های مختلف در بازار وجود داشته باشد ، بیمه ها حداقل قیمت دارو در بازار را قبول دارند پس بسته به آنکه آن داروخانه از کدام برند دارو در داروخانه موجود داشته باشد این مابه التفاوت متغیر می باشد.
    پس هموطنان عزیز با این توضیحات دنبال علت تفاوت در قیمت روی جلد دارو با قیمتی که دارو در داروخانه‌ها عرضه می‌شود نباشید باید به این نکته توجه کنید که واقعا نمی‌توان قیمت روی جلد دارو را ملاک قیمت قرار داد؛ چرا که در یکی دو سال اخیر که به دنبال تحولات ارزی، تغییرات قیمتی متناوب داشتیم، ممکن است در مقطعی که هزینه تیراژ بالای بسته بندی کمتر بوده، یک شرکت داروسازی تعداد زیادی بسته‌بندی را در آن مقطع تولید کرده باشد و قیمتی روی آن درج شده باشد که این قیمت لزوما در زمان تولید و عرضه دارو به بازار، قیمت مصوب دارو نبوده است؛ بنابراین قیمت مصوب با آن قیمتی که بر روی جلد دارو درج شده، متفاوت است.
    پس ملاک قیمت دارو، قیمتی است که در سامانه تیتک موجود است. به ما هم هیچ ربطی ندارد که شما پیر هستید یا جوان , باسواد هستید یا کم سواد و بیسواد , شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار و اپلیکیشنی که قابل نصب بر روی موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های اندروید است، قیمت را ببینند.
    راستی از یک طریق دیگر هم می‌توانید از قیمت مصوب یک دارو اطلاع پیدا کنید این است که شناسه اصالت آن دارو را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرده و هم اصالت دارو و هم آخرین قیمت مصوب آن را دریافت کنید.
    پس توجه داشته باشید ملاک, برای قیمت دارو، آن قیمتی است که در سامانه قرار دارد که آخرین قیمت مصوب را نشان می‌دهد و براساس فاکتورهایی است که توسط شرکت های توزیع کننده دارو که از سازمان غذا و دارو دارای مجوز هستند، محاسبه می شود.

    سخن پایانی : با این همه توضیحات واضح ودر خور سکوت کردن و معترض نشدن باز هم اگر نسبت به قیمت داروها و گران فروشی داروخانه ها سر درگم و بلاتکلیف هستید موارد را به سامانه ۱۹۰و یا اپلیکیشن تیتک اطلاع رسانی کنید تازه اگر جای گلایه و شکایت وجود داشت که بعید می دانم.

    نویسنده: سهیلا علاالدین
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *