×
×

دلسوزی یا خرابکاری
هدف رسانه‌های معاند، آرامش مردم بودنه گندم‌های ناپدید شده

  • کد نوشته: 40589
  • ۱۴۰۲-۰۴-۱۵
  • ۰
  • با وجود اصلاحیه سریع دادگستری گلستان در این موضوع، متاسفانه اصلاحیه این خبر مورد توجه برخی رسانه‌های ناهمسو با دولت و وابستگان خارجی آنان قرار نگرفته و در حرکتی عجیب و هماهنگ به بزرگنمایی گندم مفقودی پرداختند و به سرعت هم آن را در فضای مجازی وابسته به خود منتشر کردند.
    هدف رسانه‌های معاند، آرامش مردم بودنه گندم‌های ناپدید شده
  • تبلیغ هدفمند

    حمیدرضا محمدیاری /بازار کسب کار آنلاین
    حمله هماهنگ برخی رسانه‌های داخلی به خبر ناپدیدشدن ۵۹ هزار تن گندم در گلستان به جای آن‌که بیانگر دغدغه آنها به حل مشکلات مردم باشد، گوشه دیگری از تلاش این فعالان خبری برای یافتن نقطه ضعفی از دولت و بزرگنمایی آن را آشکار کرد، در زمانی کوتاه مشخص شد این خبر از پایه و اساس اشتباه است اما آنان به جای توقف حمله دولت، بر شدت آن افزودند.

    به گزارش بازار کسب و کار پارس، در روزهای اخیر روابط عمومی دادگستری گلستان خبر از گم شدن ۵۳ هزار و ۲۰۰ تُن گندم در ۲ کارخانه آرد گلستان که به امانت توسط اداره غله سپرده شده بود را داد.
    که در رابطه روابط عمومی دادگستری استان از قول دادستان گرگان گفت: اثری از گندم‌های امانتی در این کارخانه‌ها نیست.

    زمانی از انتشار این خبر نگذشته بود که روابط عمومی دادگستری گلستان در خبری دیگر به اصلاح این رقم پرداخت و گفت: گندم مفقوده شده در کارخانه‌های گلستان سه هزار و ۷۰۰ تن است.

    با وجود اصلاحیه سریع دادگستری گلستان در این موضوع، متاسفانه اصلاحیه این خبر مورد توجه برخی رسانه‌های ناهمسو با دولت و وابستگان خارجی آنان قرار نگرفته و در حرکتی عجیب و هماهنگ به بزرگنمایی گندم مفقودی پرداختند و به سرعت هم آن را در فضای مجازی وابسته به خود منتشر کردند.

    عجیبتر از همه این غوغاها شنیده نشدن صدای هیچکدام از رسانه های مستقل که بدون غوغاسالاری و با اتکا به منابع صحیح و دقیق خبری به دنبال درج صحیح اطلاعات مرتبط با این خبر بودند به گوش غوغالاسالاران رسانه‌ای بود که بدون توجه به اصلاحیه دوم، همچنان به دنبال ماهیگیری از آب گل آلودی که خودشان بانی آن بودند.
    آنگونه که از شواهد پیداست هدف این رسانه‌ها ایجاد ناامنی و آرامش روانی جامعه مورد تاکید و توجه است.

    به عنوان مثال یکی از فعالان رسانه‌ای که در توئیتر به درج توئیت‌های هیجانی معروف است نوشت: «ضرب‌المثل شتر با بارش گم می‌شود حکایت از جایی دارد که شلوغ و بلبشو است. قدیمی‌ها تصور نمی‌کردند که روزی در این مملکت ۵۳ هزار تن گندم ناپدید شود تقریبا برابر با ۵۰ هزار شتر با بارش».

    این رسانه‌ها بر خلاف جریان عمومی جامعه، در ایجاد تنش برای خود شهرتی دست و پا کرده، تیتر یک خود را به خبر اشتباه گم‌شدن ۵۳ هزار تن گندم در گلستان اختصاص دادند.

    این رسانه‌ها چشم خود را بر واقعیت‌هایی که دور بر آنها در جریان است، بسته‌اند و سعی دارند با اتکا به منابع خبری اشتباه حرف غلط خود در ناکارآمدی دولت و مدیران آن را به کرسی بنشانند.

    غله و خدمات بازرگانی گلستان: تنها ۱۹۸ تن گندم ناپدید شده است

    ماجرا وقتی جالب‌تر است که پس از اصلاح خبر اول روابط عمومی دادگستری گلستان در غیب شدن گندم از ۵۳ هزار تن به سه هزار و ۷۰۰ تن، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گفت: فقط ۱۹۸ تن گندم مفقوده شده است.

    محمدباقر منوچهری در خصوص آخرین جزئیات پرونده مفقودی گندم دولتی در گلستان اظهار کرد: توسط نمایندگان شرکت، بازرسان و حسابرسان هر ساله بر اساس دستور کار شرکت بازرگانی دولتی، گندمی که در کارخانه‌ها است، انبارگردانی می‌شوند و در این انبارگردانی اگر کاخانه‌ای کسری داشته باشد، در خصوص این موضوع اقدامات حقوقی و قضایی اجرا می‌شود.

    وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه پس از بازدید یکی از کارخانه‌های آرد استان ۵۰۰ تن برآورد کسری گندم شد که بلافاصله نماینده حراست، و تیم بررسی به کارخانه مربوطه اعزام و تمامی موجودی کارخانه وزن کشی شد که هیچگونه کسری مشاهده نشد.

    منوچهری افزود: اما در کارخانه دوم سه هزار و ۱۱۲ تن کسری گزارش شد که بلافاصله موضوع در کمیسیون وصول مطالبات شرکت بازرگانی دولتی انجام و موضوع به کارخانه مربوطه اعلام شد.

    او اضافه کرد: تاکنون ۲ هزار و ۹۱۴ تن از کسری را تحویل داده و ۱۹۸ تن باقی مانده است.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان تصریح کرد: موضوع از طریق شرکت به دستگاه قضایی اعلام و پیگیری در دستور کار قرار گرفت و ما نیز در تلاشیم تا میزان کسری باقیمانده وصول شود.

    وی بیان کرد: تاکید می‌کنم که بیشتر این کسری وصول شده و تنها ۱۹۸ تن آن باقی مانده است.

    حقیقت این است که حکایت همان یک کلاغ و چهل کلاغ است. اگر رسانه ها حرفه‌ای عمل کنند در نگاه اول با مشاهده رقم بزرگ گندم ناپدید شده به جای قبول آن، به جستجوی منابع خبری رفته و صحت و سقم آن را جویا می‌شدند نه آن که با اطلاعات اشتباه، روان و اعصاب جامعه را به بازی بگیرند و در پایان نیز با وجود اطلاع از حقیقت ماجرا، خود را به کوچه علی چپ بزنند.

    در این ماجرا، موج‌سواری رسانه‌ای صرفاً به برخی فعالان خبری داخلی محدود نشد.

    اولین اولویت برخی رسانه‌های معاند خارجی انتشار خبرهای ناامید کننده و بحران‌آفرین است

    در این ماجرا همان رسانه‌هایی که پایه‌ریز التهاب‌آفرینی، آشوب‌های سال گذشته بوده و کشور را به لبه پرتگاهی نگران کننده قرار دادند، اینک نیز با سوارشدن بر موج این خبر اشتباه کرده و در ابتدا با نشانه رفتن مدیران گلستان و در ادامه این نشانه روی دولت سیزدهم را به ناکارآمدی متهم کردند.

    طبیعی بود که این خبر، باب دل شبکه‌های انگلیسی و معاند باشد و آنها با آب و تاب جریان گم شدن گندم گلستان را به سرتیتر خبرهای خود تبدیل کنند.

    شاید از این رسانه‌های معاند و مرتبطان خبری داخلی انتظاری برای کمک به حل مشکلات جامعه نباشد. اما هوشیاری رسانه‌های انقلابی و دلسوز، یکی از اصول مهم گذر از روزهای دشوار است.

    به عنوان مثال در ماه گذشته گلستان با مشکل بزرگ شلوغی نانوایی‌ها دست به گریبان بود و فریاد مردم از ایستادن چند ساعته در صف تهیه نان به گوش مسوولان ارشد استان رسید. که با تدبیر دقیق و اقدام جهادی استاندار و مدیران در زمانی کمتر از ۲ هفته این مشکل برطرف شد و همه چیز به حالت عادی برگشت اما همانطور که انتظار می‌رفت این گونه اقدامات جایی در میان خبرهای تلخ و ناامید کننده رسانه‌های معاند و وابستگان داخلی آنها نداشته چرا که اولین اولویت این رسانه‌ها،انتشار خبرهای ناامیدکننده و بحران‌آفرین است.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *