×
×

حاج محمد احمدی بنیانگذار زعفران وامنان
برداشت عروس سرخ گلستان

  • کد نوشته: 47571
  • ۱۴۰۲-۰۸-۰۸
  • ۰
  • وامنان عروس سرخ گلستان است که ۲۰ سال پیش روحانی روستا با انتقال پیاز زعفران از استان خراسان رضوی و زراعت در زمین‌های روستا باعث تولید این محصول در منطقه وامنان و روستاهای همجوار شد که زمینه پایداری اشتغال و رونق اقتصادی منطقه را فراهم کرد .
    برداشت عروس سرخ گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    نرگس حسین زاده/ بازار کسب و کار آنلاین

    برداشت گل زعفران از زمین‌های روستای کوهستانی وامنان شهرستان آزادشهردر استان گلستان آغاز شده و زمان اوج برداشت گل زعفران با مساعد بودن شرایط آب و هوا تا مدت ۲۰ روز ادامه دارد .

    وامنان عروس سرخ گلستان است که ۲۰ سال پیش روحانی روستا با انتقال پیاز زعفران از استان خراسان رضوی و زراعت در زمین‌های روستا باعث تولید این محصول در منطقه وامنان و روستاهای همجوار شد که زمینه پایداری اشتغال و رونق اقتصادی منطقه را فراهم کرد .

    حاج محمد احمدی بنیانگذار زعفران وامنان در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین در خصوص پیشینه کشت زعفران در روستای وامنان گفت: کشت زعفران در این منطقه از سال ۷۳ با یک زعفران وحشی از استان خراسان جنوبی در یک فضای ۵۰ متری شروع شد و وقتی دیدیم این ظرفیت در این منطقه وجود دارد به فکر توسعه آن شدیم و به بعضی از افراد که پذیرش بهتری داشتند کشت این محصول را توصیه کردیم.

    احمدی افزود: حدود ۱۰ سال کشت زعفران در ۸ هکتار از اراضی روستا صورت می گرفت که به مرور زمان توسعه پیدا کرد و در سال ۹۲ به ۶۳ هکتار رسید اما مردم هنوز صد در صد به این باور نرسیده بودند که بتوانند این کشت را جایگزین سیب زمینی و یا محصولات دیگر و به عنوان تغییر الگوی کشت قرار دهند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر در این منطقه بیش از ۶۰۰ هکتار کشت زعفران و در سطح استان ما بیش از هزار هکتار است ما از کشاورزان به طور مستقیم خرید می‌کنیم روزی حدود یک تن و نیم بارگیری و برای شهرهای تربت جام، مشهد شهرهایی که توان خرید را داشته ارسال می کنیم.

    با توجه به این اینکه کشت زعفران اقتصاد مردم روستای وامنان را تحت تاثیرقرارداده، فرماندار شهرستان آزادشهر بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های رویکردهای مهم دولت سیزدهم احیای اقتصاد روستا است در درجه اول باید مزیت‌های نسبی و اقلیم روستاها و زیست بوم روستاها مشخص و شناسایی شود و متناسب با زیست بوم و مزیت‌های نسبی روستاها بتوانیم آن روستا را در حوزه اقتصادی احیا کنیم.

    سید جواد کریمی افزود:‌ ظرفیت‌های بی‌نظیری که در بخش چشمه ساران ودر شهرستان آزادشهر در حوزه‌های مختلف داریم و یکی از اولویت‌های ما بوده که بتوانیم آنها را شناسایی و برای توسعه آنها راهکاری ارائه دهیم.

    وی خاطرنشان کرد: تعامل و هم افزایی در روستاها و ایجاد تعاونی ها در توسعه تولیدات خاص هر منطقه می تواند در اقتصاد روستا و در نتیجه استان نقش کلیدی را بازی کند.

    به گفته فرماندار آزادشهر، زعفران وامنان می تواند الگوی خوبی برای سایر مناطق در استان باشد و برگزاری رویدادهای معرفی ظرفیت های روستاها می تواند در برندسازی و معرفی محصولات به عموم جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

    کریمی یادآورشد: جشنواره ملی مهارت عکس زعفران در راستای معرفی روستا و ظرفیت های آن بوده که ما بتوانیم توانمندی‌های روستاهای بخش چشمه ساران به ویژه روستای وامنان را در حوزه زعفران بشناسانیم و توجه سرمایه گذاران و سرمایه‌داران را به روستای وامنان برای موضوعاتی در حوزه بسته‌بندی، برندسازی بیشتر کنیم.

    به گفته وی، مسئله برندسازی برای معرفی محصولات کشاورزی بسیار مهم است و هر چقدر بتوانیم آنها را بهتر برندسازی کنیم زنجیره تولید آن تکمیل و ارزش افزوده بیشتر می‌شود .

    فرماندار آزاد شهر تصریح کرد: اولویت ما در احیای شهرستان آزادشهر بتوانیم از ظرفیت‌هایی که دولت در اختیار تعاونی‌ها قرار دهیم.

    کریمی خاطرنشان کرد: مردم با تلاش یک رهبر اجتماعی و تلاش خودشان کشت زعفران را توسعه دادند اما در حوزه برندسازی باید اقداماتی انجام شود و آن را اولویت را قراردهیم و از ظرفیت‌های مختلف در منطقه برای بسته‌بندی و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم .

    وی با بیان این نکته که باید از خام فروشی گل زعفران جلوگیری شود، گفت: دولت باید در راستای حمایت از این بخش تسهیلاتی را در نظر گرفته و در اختیار کشاورزان قراردهد تا برای بسته بندی و برندینگ زعفران منطقه وامنان صرف شود.

    همچنین معاون آموزشی ،پژوهش و برنامه‌ریزی فنی و حرفه‌ای گلستان با بیان اینکه باید ظرفیت های اقتصادی استان را به اطلاع عموم برسانیم،گفت: اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای گلستان طی سلسله مسابقات آزاد سالانه در سال جاری جشنواره ملی مسابقات آزاد عکاسی با موضوع برداشت زعفران روستای وامنان را برگزار کرد.

    وی افزود: خوشبختانه ۱۶۰ نفر از عکاسان خبره کشوری ثبت نام کردند و طی داوری‌هایی از طریق رزومه و آثار ماندگارشان انتخاب شدند و۳۰ نفر کاندید شدند ۱۲ نفر از بانوان و ۱۸ نفر از عکاسان خبره آقایان به روستای وامنان آمدند و استقبال خوبی شد.

    شایان ذکر است در بخش حضوری این مسابقات نفر اول سیدرضا مقصودی از شازند اراک، نفر دوم مجتبی گیتی نژاد از سبزوار خراسان رضوی، نفر سوم سحر شمسی پور از چهارمحال و بختیاری و نفر شایسته تقدیر مرتضی امین الرعایائی از نیشابور خراسان رضوی،در بخش تولید محتوا (عکاسان خبری) نفر اول علیا عسگری از عکاس خبرگزاری مهر، نفر دوم ستایش محمدیاری عکاس پایگاه خبری بازار کسب و کار آنلاین و نفر سوم نجمه جهان تیغ از گروه خبری نویاب و در بخش رویداد ایده شو در حوزه برندسازی زعفران عطیه غریب به عنوان برگزیدگان این مسابقات معرفی شدند.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *