×
×

محمد الازمنی سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برادران شهرستان گرگان
مهیاسازی بستر نیروهای ماهر بر حسب نیازسنجی از طریق مراکزآموزش‌فنی‌و‌حرفه‌ای

  • کد نوشته: 51030
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمد الازمنی سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان گرگان، اهداف و وظایف آموزش فنی و حرفه ای را چنین بیان کرد: قبل از هر چیزی در ذیل اهداف و وظایف، این سازمان باید بر اساس نیاز گروه های هدف شرکای آموزشی کار کند. که اصل و اساس آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است.
    مهیاسازی بستر نیروهای ماهر بر حسب نیازسنجی از طریق مراکزآموزش‌فنی‌و‌حرفه‌ای
  • تبلیغ هدفمند

    مهیا سازی بستر نیروهای ماهر بر حسب نیازسنجی از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که از ادغام سه نهاد آموزشی در سال ۱۳۵۹ و به منظور ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده ‌است. مدت آموزش دوره های فنی و حرفه ای کوتاه بوده و به داوطلبانی که در آخر هر دوره نمره لازم را کسب نموده باشند، گواهینامه معتبر مهارت اعطا می گردد. سازمان فنی و حرفه ای کشور با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای مهارت آموزی افراد فاقد مهارت و یا ارتقا مهارت افراد شاغل تاسیس شده است.

    دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در دو بخش دولتی و خصوصی که در بخش دولتی شامل مراکز آموزشی مختلفی از جمله مراکز ثابت، شعب شهری، روستایی، زندان، پادگان، صنایع و دانشگاه ها بوده که به تربیت نیروی ماهر در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر می پردازد. در استان ما هم این سازمان فعالیت های مختلفی دارد که خوشبختانه از سازمان های موفق بوده و با مدیریت عالی توانسته، بسترسازی لازم برای ایجاد اشتغال پایدار برای مهارت آموختگان مراکز ایجاد نماید. به منظور پایداری شغل مهارت آموختگان و شاغلین صنایع و صنوف، دوره های تکمیلی شغلی و کارآفرینی و ساختن بستر های لازم تبلیغاتی و آموزش کسب و کار و هدفمند کردن آموزش ها از کارهایی است که فنی و حرفه ای استان به‌خوبی عمل نموده است و توانسته جایگاه خود را در بین آحاد جامعه، در مسیر آموزش و کسب درآمد محکم نماید.

    مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان، گروه های هدف مشخص شده را در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ را اینچنین تفکیک کرد: آسیب دیدگان اجتماعی(خانواده های آسیب دیده از اعتیاد) (تعداد کل۳۶۱ نفر ، ۱۹۶ نفر مرد و ۱۶۵نفر زن)، افراد دارای معلولیت (تعداد کل۷۷ نفر ، ۲۶ نفر مرد و ۵۱ نفر زن)، پناهندگان و اتباع خارجی( تعداد کل۱۲ زن)، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی(تعداد کل ۱۳۱ نفر ، ۱۰۴ نفر مرد ، ۲۷ نفر زن)، دانش آموزان ( تعداد کل ۲۲۰ نفر ، ۱۶۷ نفر مرد ، ۵۳ نفر زن)، دانشجویان ( تعداد کل ۱۶۱ نفر، ۱۳۸ نفر مرد ، ۲۳ نفر زن)، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌هایشان(تعدا کل ۹۳ نفر زن)، زندانیان(تعداد کل ۸۱۴، ۸۱۲ نفر مرد ، ۲ نفر زن)، ساکنین سکونتگاه غیر رسمی(تعدا کل ۱۹۱ نفر، ۶۶ نفر مرد ، ۱۲۵ نفر زن)، ساکنین مناطق روستایی تعداد کل ۶۱۲ نفر ، ۱۴۴ نفر مرد ، ۴۶۸ نفر زن)، سربازان وظیفه (تعدادکل ۶۷۸ نفر مرد)، شاغلین بنگاه های اقتصادی (تعداد کل ۷۱۹ نفر، ۶۰۱ نفر مرد، ۱۱۸ نفر زن)، کودکان کار و خیابان(تعداد کل ۳۲ نفر، ۱نفر مرد، ۳۱ نفر زن)، متقاضیان مهارت آموزی(تعداد کل ۱۳۸۰ نفر، ۹۴۷ نفر مرد، ۴۳۲ نفر زن)، مشمولان بیمه بیکاری(تعداد کل ۳۰ نفر مرد)، معتادین بهبود یافته(تعداد کل ۵۶۶، ۵۳۵ نفر مرد، ۳۱ نفر زن)

    حمزه کرایلو گفت: بیش از ۱۷ هزار گلستانی از آموزش ‌های مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در استان گلستان بهره‌مند شدند.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمد الازمنی سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان گرگان، اهداف و وظایف آموزش فنی و حرفه ای را چنین بیان کرد: قبل از هر چیزی در ذیل اهداف و وظایف، این سازمان باید بر اساس نیاز گروه های هدف شرکای آموزشی کار کند. که اصل و اساس آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است.

    وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای هیچ وقت دوره‌های آموزشی را برای افراد تکلیف نمی‌کند؛ معمولاً بر اساس نیاز و تقاضا، دوره ها مشخص می‌شوند و بعد از آن، بحث نیازسنجی، رغبت سنجی و مکان سنجی آن دوره‌ها به میان می‌آید. که بعد از محک زدن و مشخص شدن اولویت ها، دوره ها آغاز می‌شوند.

    سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بعد از آموزش و تولید تا حدودی هم در بحث فروش ورود کرده است چون هدف صرفاً آموزش نیست؛ بلکه کارآموز باید مهارت فروش را بداند که بتواند در حوزه‌ای که آموزش دیده است کسب درآمد کند. همچنین در بحث کسب و کار، دوره‌های کارآفرینی تخصصی، استفاده از فضای مجازی و تبلیغات باید اطلاعات داشته باشند.

    وی اذعان داشت: وقتی کارآموز مدرک دوره را با موفقیت کسب کرد باید به‌دنبال بازار کار باشد و اگر نتواند خود را در میادین فروش نشان دهد، متاسفانه آموزش بی فایده بوده است. از این رو سازمان حتی بعد از تکمیل دوره های آموزشی، کارآموزان را رها نمی‌کند و با برنامه ریزی، به‌دنبال برند سازی استان مسیر پیشرفت را طی می‌کند.

    الازمنی با اشاره به طرح عکاسی در روستای وامنان افزود: برند سازی زعفران وامنان از برنامه های هدفمند دکتر کرایلو برای شناساندن قطب زعفران استان شد و همین امر باعث شد خریداران بدون واسطه به این روستا رفته و زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنند.

    وی اضافه کرد: در این طرح دو نکته مورد توجه مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بود،؛ ایجاد انگیزه بین روستائیان و توسعه گردشگری و برندسازی استان .

    الازمنی با اشاره به اهداف سفارش محوری آموزش های سازمان، ادامه داد: به منظور ارائه آموزش ها به گروه های هدف خاص در قالب قرارداد آموزشی مطابق با مواد ۱۷ و ۶۱ الحاقی قانون مالی، آموزش ها به صورت سفارش محور برای ایشان ارائه می گردد. از قبل این آموزش ها، با هماهنگی صورت پذیرفته با شرکای آموزشی از جمله دانشگاه ها، آموزش و پرورش، انجمن صنفی و با شرکت‌های خصوصی، از ابتدای سال بیش از ۳۰ قرارداد آموزشی در ۳۰ حرفه مختلف به تعداد ۴۵۰ نفر آموزش مهارتی ارائه گردیده و از قبل آن مبلغی در حدود ۱۵۰۰ میلیون ریال اخذ گردید.

    وی در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهای شایسته و قابل تحسین مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، آماده سازی بستر تعاملات با ادارات است که باعث ایجاد دیپلماسی مهارتی شده است.

    سرپرست آموزش فنی و حرفه ای شهرستان گرگان در ادامه تصریح کرد: در دیپلماسی مهارتی با مجوزی که به کارخانه ها و شرکت های بزرگ داده می‌شود، بستر را مهیا می‌کند تا بر حسب نیازسنجی، نیروهای ماهر از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه ای معرفی و در همین شرکت ها مشغول به کار شوند.

    نویسنده: زهرا پائین محلی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *