×
×

مدیر عامل توانیر
افزایش تولید برق‌تجدیدپذیر با مشارکت‌مردم

  • کد نوشته: 52552
  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۲
  • ۰
  • به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب کار آنلاین «مصطفی رجبی مشهدی» اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با نام گذاری سال 1403 به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»‌ همچون سالهای قبل و پیرو شعار سال صنعت برق کشور به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی تولید، در همه بخش های کشور خود را موظف به ایفای نقش در تحقق شعار مذکور می داند...
    افزایش تولید برق‌تجدیدپذیر با مشارکت‌مردم
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر عامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: در راستای تحقق شعار سال صنعت برق از یک سو به‌دنبال افزایش مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف و توسعه تولید برق تجدیدپذیر است.

    به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب کار آنلاین «مصطفی رجبی مشهدی» اظهار کرد: توسط رهبر معظم انقلاب با نام گذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»‌ همچون سالهای قبل و پیرو شعار سال صنعت برق کشور به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی تولید، در همه بخش های کشور خود را موظف به ایفای نقش در تحقق شعار مذکور می داند.

    وی افزود: به عنوان نهاده اصلی و زیرساخت حیاتی در بخش های مختلف تولید اعم از فرآیندهای صنعتی، کشاورزی، خدمات و بازرگانی صنعت برق کشور نقشی تعیین کننده و تقریبا غیر قابل جایگزین در همه حوزه‌های اقتصادی دارد.

    وی گفت: صنعت برق کشور در راستای تحقق شعار سال، خود را موظف دانسته تا در همه حوزه های اقتصادی با اتخاذ برنامه‌های مناسب زمینه را برای جهش تولید و نیز مشارکت حداکثری مردم در این زمینه مهیا کند و در این باره راهبردهایی سرلوحه صنعت برق کشور در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

    وی، یکی از موارد بهینه سازی در مصرف برق را افزایش مشارکت مردم برشمرد گفت: بخش عمده‌ای از دستگاه های مورد استفاده مردم با تغییر سبک زندگی طی سال های اخیر به همراه تغییرات اقلیمی، منجر به رشد شتابان مصرف برق در بخش خانگی شده است. این موضوع باعث شده تا فشار بسیار بالایی به شبکه برق کشور به‌ویژه در فصل گرم سال برای تامین برق پایدار بخش خانگی و بخش مولد کشور وارد می کند.

    وی ‌تاکید داشت: استفاده از ظرفیت بالای بهینه سازی مصرف برق در بخش خانگی یکی از راهبردهای اساسی صنعت برق کشور در سال جاری است تا با جلب مشارکت حداکثری مردم نسبت به کاهش مصرف در این بخش، امکان افزایش توان خدمت رسانی به بخش های مولد صنعتی و خدماتی و کشاورزی فراهم شود.

    رجبی مشهدی گفت: از یک سو با پرداخت پاداش صرفه جویی به مصرف کنندگان به دنبال افزایش انگیزه مصرف کنندگان خانگی و تجاری برای کاهش مصرف خواهیم بود و از سوی دیگر، با طراحی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اطلاع رسانی سعی در افزایش آگاهی و حساسیت مردم کشورمان نسبت به اهمیت و جایگاه مصرف بهینه برق خواهیم داشت.

    مدیرعامل توانیر، استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی را از جمله اقدام ها دانست و اضافه‌کرد: توسط توانیر و با همکاری بخش ارتباطات کشور اپراتور هوشمند انرژی در سال جاری راه‌اندازی شده و تصمیم دارد تا با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، آموزش و نیز پیاده سازی طرح های بهینه سازی مصرف اعلامی با استفاده از ابزارهای نوین، هوش مصنوعی و داده کاوی نقش مهمی در بهینه سازی مصرف توسط مصرف کنندگان برق به عنوان سکوی ارتباطی و واسطه بین توانیر و مصرف کنندگان گرامی به خصوص در بخش خانگی داشته باشد.

    وی گفت: از سوی دیگر برای جایگزینی کولرهای کم بازده و قدیمی با کولرهای جدید و پربازده با توجه به نقش بالای وسایل سرمایشی در ایام گرم سال در بحث بهینه سازی مصرف برق، برنامه‌های متنوعی در حال اجرا داریم که انتظار می رود با مشارکت مردم در اجرای این طرح، میزان مصرف برق در ایام گرم کاهش قابل توجهی داشته باشد. در کنار این امر، بهینه سازی تجهیزات و لامپ های روشنایی معابر نیز در دست اجرا است تا از مصرف بهینه در این بخش نیز اطمینان حاصل شود.

    رجبی مشهدی، از دیگر گام های صنعت برق افزایش تولید برق تجدیدپذیر را با مشارکت مردم دانست و افزود: ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر خورشیدی در مقیاس کوچک یکی از راهبردهای اساسی با ظرفیت پنج کیلووات خانگی است. در اجرای این طرح تاکید بر توانمندسازی مصرف کنندگان خانگی و مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است.

    وی گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار سامانه خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیتی افزون بر ۵۳ مگاوات در کشور ساخته شد. در سال ۱۴۰۳ نیز این برنامه با قدرت ادامه خواهد یافت تا علاوه بر توانمندسازی خانوارهای تحت پوشش این طرح، به افزایش تولید برق تجدید پذیر، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و رفع ناترازی تولید برق در کشور کمک شود.

    وی افزود: به‌منظور افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در بخش نیروگاه های مقیاس بزرگ تجدیدپذیر امکانات مختلفی نظیر تابلوی سبز بورس، قراردادهای خرید تضمینی و استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید با محوریت بخش خصوصی و مشارکت عمومی در نظر گرفته شده است.

    استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع ناترازی‌های برق
    رجبی مشهدی با تاکید بر افزایش تولید برق توسط بخش خصوصی گفت: برای افزایش ظرفیت تولید و رفع ناترازی های برق تمرکز اصلی برنامه های وزارت نیرو با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق کشور در سال های گذشته، به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی قرار گرفته است. در همین راستا طرح های مختلفی جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در ابعاد مختلف طراحی شده است که امید می رود در سال جاری پیاده سازی شده و به اجرا برسد.

    وی ادامه‌داد: از نیروگاه های بزرگ مقیاس در این طرح ها برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و صنایع تا نیروگاه های مقیاس کوچک حرارتی و تجدیدپذیر با مقیاس متوسط و کوچک برای مشارکت مردم و شرکت های متوسط و کوچک طراحی شده است.

    وی در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای جهش تولید کشور، تامین برق پایدار صنایع و بخشهای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

    رجبی مشهدی ادامه داد:با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته وزارت نیرو و شرکت توانیر، توانستند میزان برق تحویلی به صنایع کشور را نسبت به سال ۱۴۰۱ ضمن مدیریت شبکه برق کشور در ایام گرم تابستان ۱۴۰۲، افزایش دهند. در همین راستا میزان برق تحویلی به بخش صنعت نسبت به سال قبل از آن بیش از پنج درصد رشد داشت.

    امسال برق صنایع کشور به صورت پایدار تامین می‌شود
    وی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مقرر شد برق صنایع کشور به صورت پایدار در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز تامین شود و با هماهنگی صورت گرفته با بخش صنعت به گونه ای برنامه های مدیریت مصرف پیاده سازی و اجرا شود که مشکلی در فرآیند تولید این صنایع ایجاد نشود تا بتوانند نسبت به افزایش تولید و تحقق شعار سال اقدام کنند.

    سهم بخش خصوصی در تجارت برق به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد
    مدیرعامل توانیر، افزایش مشارکت مردم در تجارت برق و کاهش نقش دولت را از دیگر راهبرها برشمرد و گفت: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳، افزایش مشارکت مردم و مصرف کنندگان در تجارت برق یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور کاهش سهم دولت در این زمینه است.

    رجبی مشهدی افزود: در سال ۱۴۰۲ بخش خصوصی کشور با تجارت بیش از ۵۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی و قراردادهای دو جانبه، سهمی معادل ۱۴.۵ درصد در تجارت برق کشور داشت.

    وی گفت: در همین خصوص، مصرف کنندگان برق کشور می توانند برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم و بلافاصله از تولیدکنندگان خریداری کنند. شرکت توانیر نیز به عنوان مالک شبکه نسبت به ترانزیت و تحویل برق مبادله شده اقدام خواهد کرد.

    مدیرعامل توانیر گفت: از مردم کشور در راستای اجرای برنامه‌های فوق درخواست می شود با مشارکت در برنامه های مدیریت مصرف به‌ویژه در قالب طرح اپراتور هوشمند انرژی به صنعت برق کشور در ایفای مسوولیت خود کمک کنند.

    وی خاطرنشان‌کرد: برنامه های صنعت برق برای افزایش مشارکت مردم در سال جاری در حوزه های مختلف مصرف و تولید در زمینه ها و مقیاس های مختلف طراحی و تدوین شده است که انتظار می رود در صورت پیاده سازی و اجرا علاوه برق تحقق شعار سال، برق مطمئن و پایدار بخش های مختلف مصرف به‌ویژه در ایام گرم سال تامین شود.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *