×
×

بی کفایتی مدیران شهری بازی با روح و روان مردم
ترافیک گرگان طولانی‌تر از اراده مسئولان شهری

  • کد نوشته: 51193
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، صدای شهروندان با فرا رسیدن فصل سرد از سوی دیگر معضل همیشگی ترافیک گرگان را درآورده و از طرفی موجب اتلاف وقت هر روزه در امواج خودروهای عمومی سطح شهر، باعث شده تا با روح و روان آنان بازی ‌کند.
    ترافیک گرگان طولانی‌تر از اراده مسئولان شهری
  • تبلیغ هدفمند

    در کنار رشد جمعیت، افزایش خودروها، نبود برنامه‌ در اجرای  توسعه شهر و از سوی دیگر فرسودگی وسایل حمل‌ونقل عمومی، روز به‌روز گره ترافیک شهر گرگان را کورتر کرده و در این بین، مدیران شهری بدون ارائه راهکار کوتاه و بلند مدت، فقط به فکر جریمه بیشتر از سوی پلیس و تشویق مردم در استفاده بیشتر از خودروهای عمومی که گاهاً از کمترین استانداردهای لازم برخوردار هستند.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، صدای شهروندان با فرا رسیدن فصل سرد از سوی دیگر معضل همیشگی ترافیک گرگان را درآورده و از طرفی موجب اتلاف وقت هر روزه در امواج خودروهای عمومی سطح شهر، باعث شده تا با روح و روان آنان بازی ‌کند.

    باوجود اینکه  طی ۱۱ سال اخیر شاهد رشد ۱۱ درصدی جمعیت و از سوی وحشتناک‌تر رشد ۳۱۵ درصدی خودروها اما ساختار خیابان‌ها و معابر گرگان همچنان بدون تغییر باقی مانده و عملکرد مدیران شهری برای برون رفت از بروز معضل ترافیک و انجام برخی از اقدامات منجمله تعریض معابر، توسعه ناوگان حمل و نقل شهری، توسعه پارکینگ‌ها و یا فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی چندان چنگی به دل نمی‌زند.

    همواره در برخی از ساعات شاهد معضل ترافیک خودرویی گرگان در روزهای بارانی و یا زمان تعطیلی مدارس و ادارات هستیم که به اوج خود می‌رسدتا جایی که طی‌کردن مسیر چند صدمتری ۲۰ دقیقه یا بیشتر به درازا می‌کشد.

    در این بین یکی از شهروندان گرگانی می‌گوید: وجود هر روزه ترافیک، باعث به چالش کشیدن  زندگی ما شده و فرزندانم استرس زیادی را برای رفتن به مدرسه تحمل می‌کردند.

    احمد صبوحی افزود: قید زندگی در شهر را برای فرار از ترافیک آزار دهنده، زدم و به روستای پدری مهاجرت کردم.

    گره ترافیکی گرگان آنقدر کور شده که رانندگان تاکسی شهری هم رمقی برای فعالیت در ساعات اوج ترافیک ندارند.

    محسن رمضانی یکی از رانندگان تاکسی با گلایه از ترافیک گرگان گفت: مجبوریم بخاطر ترافیک آزاردهنده عصرها دست از کار خیلی زودتر از ساعت کار بکشیم و این مساله تاثیر زیادی روی درآمد ما داشته است.

    در این بین شهروند دیگر نیز با گلایه از نبود برنامه درست و مدون از سوی شهرداری برای ساماندهی ترافیک و حمل‌ونقل عمومی گرگان به ما گفت: در محدوده خیابان ولیعصر ترافیک گرگان را تجمیع مجتمع‌های تجاری و درمانی دوچندان کرده است.

    دیگر  شهروند گرگانی نیز عامل ترافیک را توقف‌ خودروها در حاشیه خیابان‌ها و معابر و استفاده نکردن مردم از پارکینگ‌ عمومی دانست و گفت: بسیاری از مردم خودروهای خود را حتی در خیابان‌های شلوغ دوبله پارک می‌کنند و جریمه‌های پلیس نیز برای حل این چالش، بازدارنده نیست.

    شهروندی دیگر نیز با گلایه از نبود فضای پارکینگ مناسب در گرگان گفت: عدم وجود جای پارک کافی و از سوی دیگر گاهاً رانندگان مجبوران برای انجام کاری به مدت کوتاهی  دوبله پارک کنند و از سوی دیگر استفاده کسبه و صاحبان مغازه‌ها در مناطق مجاز پارک خودرو است.

    محمد صداقتی ادامه داد: کسبه و صاحبان مغازه  اغلب از ابتدای صبح خودروی خود را پارک کرده و تا غروب از جای خود تکان نمیخورند که این خود موجب نبود جای خالی برای توقف دیگر شهروندان می‌شود.

    ترافیک اولویت مدیران شهری نیست

    رییس پلیس راهور گلستان گفت: تا وقتی که در گرگان زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری همین گونه باشد، برای حل مشکل ترافیک ‌نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد و جریمه‌ها نیز حتی در این شرایط پلیس هم موثر نیستند.

    سرهنگ عباس مهاجر بسطامی با اشاره  به تمرکز مراکز تجاری درخیابان امام خمینی(ره) اظهار کرد: باوجود توقف‌های غیرمجاز فراوانی در این  خیابان جریمه ۳۰ هزار تومانی برای پارک دوبله بازدارنده نیست.

    وی با تاکید بر اینکه مدیران شهری باید برای معضل ترافیک گرگان تدبیری اتخاذ کنند، گفت: اگر در شرایط فعلی امکان تعریض معابر و خیابان‌های گرگان وجود ندارد حداقل می‌توان نسبت به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اختصاص خط ویژه و یک‌طرفه شدن خیابان اقدام کرد.

    رییس پلیس راهور گلستان معتقد است: موضوع ترافیک گرگان جدی گرفته نمی‌شود و گویا در اولویت مدیران شهری نیست.

    مهاجربسطامی با اشاره به این‌که وظیفه پلیس روانسازی ترافیک است تاکید کرد:پلیس به تنهایی نمی‌تواند به معضل ترافیک گرگان خاتمه دهد و با وضعیت فعلی معابر گرگان، امکان روانسازی تردد خودروها وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه در ۱۱ سال اخیر رشد خودروی گرگان ۳۱۵ درصد بوده افزود:فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و توسعه آن باید در دستور کار مسوولان شهری باشد و برگزاری جلسات ماهانه برای حل معضل ترافیک گرگان مثمرثمر نیست.

    توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار

    مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان بی‌توجهی به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پارک‌های دوبله و توقف در تقاطع‌ها و معابر را از علل بروز ترافیک در گرگان دانست و اظهار کرد: برخی مشکلات از گذشته به ارث رسیده و امکان افزایش عرض معابر به‌خصوص در مناطق شلوغ وجود ندارد.

    محمد کریم‌نژاد افزود: تشدید اعمال قانون، استفاده از دوربین‌ها و نصب چراغ ‌راهنمایی، از جمله راه‌های کاهش بار ترافیکی در گرگان است.

    وی از آماده‌سازی خودروی جریمه برای اعمال قانون رانندگان متخلف خبر داد و گفت: به زودی این خودرو در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا شناسایی رانندگان متخلف تسریع شود.

    مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، اتوبوس و تاکسی‌های شهری و ایجاد مسیرهای ویژه برای دوچرخه‌سواری مهمترین برنامه شهرداری گرگان برای هسته مرکزی شهر است،گفت: معتقدبه افزایش تعداد پارکینگ در شهر نیستیم چرا که اولویت ما استفاده کمتر مردم از خودروی شخصی است.

    بنا به گفته کریم‌نژاد با خرید اتوبوس جدید در سال آینده، نیاز شهر گرگان به اتوبوس‌های شهری برطرف خواهد شد.

    جانمایی اشتباه ۱۰۰ مدرسه غیرانتفاعی یکی از معضلاتی که به معضل ترافیک گرگان دامن می‌زند در محدوده خیابان ولیعصر گرگان است.

    مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان نیز با اشاره به اجرای تردد خودروها بر اساس پلاک موسوم به طرح «زوج و فرد» در دستور کار قرار ندارد، گفت: تجربه سایر استان‌ها نشان داده فواید اجرای این طرح، موقت است و در درازمدت آسیب‌هایی از جمله تمایل به خرید خودروی دیگر با هدف ورود به محدوده طرح و در نتیجه افزایش آلودگی هوا به همراه خواهد داشت.

    فرسودگی نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به گفته مدیران شهری، گرگان حدود سه هزار تاکسی و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که نیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر فرسوده‌ و نیازمند نوسازی هستند.

    رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان گفت: براساس استانداردها به ازای هر ۱۲۵ نفر باید یک تاکسی فعال باشد که گرگان در این زمینه مشکلی ندارد اما بیش از ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر فرسوده است باید در راستای نوسازی آن اقدام کرد.

    مهدی کمال‌غریبی از رونمایی ۱۰۰ دستگاه تاکسی نو همزمان با دهه فجر امسال در گرگان خبر داد و افزود: برای آسان‌تر شدن تردد مردم در شهر، از ابتدای آذر ماه سال جاری ۳۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی گرگان اضافه شد.

    وی با اشاره به اینکه باید به اندازه یک دهم وسعت، پارکینگ در شهر ساخته شود، بیان کرد: ۲۳ پارکینگ عمومی وجود دارد که می‌تواند پنج هزار خودرو را پوشش دهد.

    رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان معتقد است: فرهنگ استفاده از پارکینگ عمومی نهادینه نشده که گواه آن عدم استفاده از پارکینگ‌ها است.

    وی افزود: به‌عنوان مثال چند پارکینگ طبقاتی در یکی از خیابان‌های گرگان ظرفیت بیش از هزار خودرو را دارند اما حتی در زمان‌های شلوغ هم از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

    کمال‌غریبی عامل اصلی بروز ترافیک در برخی معابر گرگان را توقف چند خودور کنار یکدیگر در خیابان‌های شلوغ دانست و تاکید کرد: در حالی که ورودی پارکینگ‌ها در محدوده خیابان ولیعصر گرگان ۵۰۰ هزار ریال به ازای یک ساعت است مردم رغبتی برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی ندارند و ترجیح می‌دهند خودروی خود را کنار خیابان پارک کنند.

    راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوس تندرو لنگ تامین اعتبار

    وی با اشاره به عدم بازندگی مبالغ پایین جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، افزود: مردم را باید با اتخاذ روش‌های جذاب، به استفاده از پارکینگ‌های عمومی ترغیب کرد.

    کمال‌غریبی یکی از موانع راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو در گرگان را محدودیت اعتباری دانست و یادآور شد: مطالعات راه‌اندازی خط شمال- جنوب و خط شرق- غرب اتوبوس‌ تندروی این شهر انجام شده که طبق برآوردها صورت گرفته شده، لازمه ایجاد هر خط هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است و با وجودمحدودیت‌های اعتباری شهرداری  برای تامین آن باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

    توسعه در مسیر اشتباه

    یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران  در این خصوص گفت: گرگان در یک دوره ۲۵ ساله به جای اینکه توسعه و گسترش افقی داشته باشد توسعه عمودی داشته لذا برنامه توسعه شهری با نواقصی همراه شده است.

    وحید ریاحی اظهار کرد: به جای آنکه مسوولان شهری انواع کاربری‌ها را در نواحی و محلات مناسبی تعریف و توزیع کنند متاسفانه همه را در نقاط خاص و مشخصی ایجاد کردند که نتیجه آن ترافیک سنگین و همیشگی این خیابان‌ها است.

    وی با تاکید بر توسعه بدون ‌برنامه، مزاحمت‌ها و اختلالاتی را در کاربری‌ها به وجود خواهد آورد که همه آن در یک محدوده کوچک شهر متمرکز می‌شود،گفت: اینکه درصد این باشیم که بخواهیم جمعیت ۵۰۰ هزار نفری یک شهر را در ابعاد کوچک پنج کیلومتری با کاربری‌ و تقاضاهای متعدد بگنجانیم نتیجه‌ای جز ایجاد ترافیک ندارد.

    این استاد دانشگاه معتقد است؛ فقدان برنامه مشخص شهری به ویژه نقص در گسترش توسعه افقی شهر دلیل اصلی و اولیه بروز ترافیک، است. برای کاربری‌ها در برخی از شهرها محدودیت زمین و فضا وجود دارد که این امر اجتناب‌ناپذیر بوده اما با تاسف می‌توان گفت که شهری همچون گرگان مشکل توسعه افقی ندارند ولی در بسیاری موارد نظام برنامه‌ریزی شهر را سوق به سمت توسعه عمودی، بلندمرتبه‌سازی و تراکم فروشی داده است.

    ریاحی ایجاد سایت اداری در قسمت غربی گرگان و استقرار دستگاه‌های اجرایی در این محدوده را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: در کنار این مهم باید برنامه توسعه شهری متناسب با فضای گرگان در نظر گرفته می‌شد.

    وی از جمله علل بروز معضل ترافیکی خلا آینده‌نگری در تصمیمات شهری دانست و یادآور شد: برای توسعه این شهر باید یک چشم‌انداز و قالب برنامه‌ راهبردی درازمدت در نظر گرفته شود و پس از روی کار آمدن هر فردی در شورای شهر و شهرداری تداوم داشته باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران معتقد است؛ زمانی که شهر به مدت ۲۵ سال به حال خود رها شده و در این بین نیز برنامه‌ توسعه‌ای آن به خوبی اجرا نشده باشد به یک برنامه ۲۵ ساله دیگری برای اصلاح توسعه شهری نیاز است.

    ریاحی ادامه داد: اجرای طرح ترافیک یکی از راه‌های کوتاه مدت و میان مدت کاهش بار ترافیکی، ایجاد خیابان‌های پیاده‌راه و گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی است.

    وی جابه‌جایی مراکز اداری و خدماتی از مرکز شهر را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: گرگان یک شهر نوظهور است و امکان طراحی و برنامه‌ریزی برای آن فراهم است و بهترین راه نجات از معضل ترافیکی انتقال کاربری‌های تقاضا محور از بخش مرکزی به نقاط دارای دسترسی و فضای خوب خدمات‌رسانی و پارکینگی به شمار می‌رود.

    به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران؛ بررسی چهره شهر گرگان در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ حاکی از به‌هم ریختگی در توزیع کاربری‌ها، خدمات و صدور مجوزها در مرکز شهر است که همین مساله ترافیک کلافه‌کننده و بسیار سنگین را برای گرگان رقم زده است.

    ریاحی ۲ عامل اصلی بروز معضل ترافیک را نظام برنامه‌ریزی شهری و مردم برشمرد و گفت: در بین مردم فرهنگ پیاده‌روی بسیار کمرنگ شده و گاهی اوقات شهروندان حتی هنگام مراجعه به یک مرکز تجاری یا درمانی حاضر به پیاده‌روی کوتاه هم نیستند.

    وی استفاده از دوچرخه و نهادینه‌سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از دیگر راه‌های رفع معضل ترافیک برشمرد و تاکید کرد: نظام برنامه‌ریزی و قانون باید به گونه‌ای طراحی شود که محدودیت‌ها به حداقل برسد اما باید فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشتر شود.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین،با وجود آنکه مدیران شهری طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای حل معضل ترافیک، ارائه کردند اما همچنان خروجی این اقدامات منتج ختم به نتیجه نشده و شهروندان کاهش بار ترافیکی را احساس نکردند.

    بررسی اقدامات و برنامه‌های مدیران شهری و کندی در اجرای برخی پروژه‌ها برای کاهش بار ترافیکی نشان می‌دهد آنها هم برنامه مشخص و مدونی نداشته و صرفا به تشکیل جلسه، انتظار همراهی از سوی مردم و افزایش مبالغ جریمه راهنمایی و رانندگی بسنده کردند.

    این گزارش تا رفع حداقلی مشکل ترافیکی شهر گرگان از سوی پایگاه خبری بازار کسب کار آنلاین پیگیری خواهد شد.

     

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *