×
×

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
دولت به دنبال بودجه غیرتورمی است

  • کد نوشته: 51277
  • ۱۴۰۲-۱۱-۰۳
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین داود منظور، در ارتباط با تغییرات کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه 1403، اظهار کرد: قطعا زمانی که نمایندگان ملت در حال بررسی لایحه بودجه هستند، درخواست‌ها و پیشنهاداتی مختلفی را دریافت می‌کنند...
    دولت به دنبال بودجه غیرتورمی است
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه هدف دولت این است که بودجه غیر تورمی بسته شود، گفت: در کمیسیون تلفیق، موارد ارجاعی از طرف صحن مجلس که ناظر بر موارد اختلافی دولت و مجلس بود، مطرح شد و به تدریج در حال برطرف شدن است.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین داود منظور، در ارتباط با تغییرات کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: قطعا زمانی که نمایندگان ملت در حال بررسی لایحه بودجه هستند، درخواست‌ها و پیشنهاداتی مختلفی را دریافت می‌کنند، زیرا نمایندگان پاسخگوی موکلین خود بوده و این افراد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی یا سازمان‌ها انتظاراتی دارند که امکان دارد در زمان تدوین لایحه بودجه به این موضوعات توجه نشده باشد؛ لذا نمایندگان عمدتاً این موارد را مورد بررسی قرار می دهند و در صورتی که تایید شوند به بودجه الحاق خواهد شد.

    وی در ادامه گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه هم امسال الحاقاتی داشتیم، البته نسبت به سال‌های قبل از نظر تعداد کمتر بود، اما از نظر میزان بار مالی که ایجاد می‌کرد، عددها نسبتاً معتنابه بود که این نگرانی را با هیئت رئیسه مجلس مطرح شد که در تامین منابع محدودیت‌هایی داریم و با این الحاقات تراز بودجه دولت دستخوش تغییر می‌شود که باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

    بخش زیادی از اختلاف نظرها برطرف شده است

    وی تصریح کرد:خوشبختانه مواردی که از طرف صحن مجلس روز گذشته در کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود همراهی خوبی داشت  و عمدتاً ناظر بر همین تغییرات و موارد اختلافی بین دولت و مجلس بود که تقریباً به یک جمع بندی‌های خیلی خوبی رسید و نگرانی‌هایی که در گذشته وجود داشت، با این میزان از هماهنگی که بین کمیسیون تلفیق مجلس و دولت برقرار شده، به تدریج در حال رفع شدن است.

    معاون رئیس جمهور در مورد میزان بار مالی اضافه شده به بودجه، گفت: برآوردها متفاوت بوده و این تفاوت بستگی به محاسبه مفروضاتمان دارد، البته در این بین نیز اختلاف نظرهایی بین سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس قرار داشت، ولی درصد قابل توجه نسبت به کل بودجه پیشنهادی دولت، اضافه شده بود که با بازنگری‌هایی که در حال انجام است، فکر می‌کنیم به یک توافق خوب بین دولت و مجلس نزدیک شویم.

    منظور ادامه داد: اینکه آیا سقف بودجه افزایش پیدا کند یا نه، فعلاً قطعی نیست، ولی بخش زیادی از اختلاف نظرهایی که در گذشته داشتیم در دو روز گذشته برطرف شده است.

    تصویب بودجه غیر تورمی هدف دولت است

    وی در خصوص افزایش حقوق کارمندان و اینکه دولت مخالف افزایش حقوق کارکنان است، گفت: افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با ظرفیت‌های تامین مالی باشد و هدف دولت این است که بودجه غیر تورمی بسته شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: طبیعتاً مردم راضی نخواهند بود که میزان حقوق و دستمزد را افزایش دهیم، اما از روش‌های تورمی همانند روش‌های قرضه‌ای یا با استفاده از ظرفیت‌های نظام بانکی بخواهیم کسری بودجه دولت را تامین کنیم، چرا که نهایتاً اثر تورم بیشتر می‌شود و باعث خنثی سازی افزایش حقوق می شود.

    وی در ادامه تاکید کرد: در لایحه بودجه پیشنهاد دولت نسبت به افزایش حقوق کارمندان ۱۸درصد بود که مجلس آن را ناکافی دانست و دولت هم با افزایش ۲۰ درصد حقوق موافقت کرد، البته برای فوق‌العاده‌های خاص اقداماتی هم در مجلس در حال انجام است که برخی از دستگاه‌ها آن را پیشنهاد دادند و در این خصوص در حال رایزنی با مجلس هستیم تا به یک جمع‌بندی برسیم.

    سازمان برنامه و بودجه به دنبال ایجاد تحول است

    وی در ارتباط با جلسه خود با فعالان فرهنگی جبهه انقلاب،نیز اظهار کرد: در نشست با اصحاب فرهنگ، حوزه و دانشگاه، تشکل‌های مردم نهاد و قرآنی گفتگوهای خوبی مطرح و انتظارات جبهه فرهنگی انقلاب از دولت و سازمان برنامه و بودجه عنوان شد.

    وی در ادامه بیان کرد: در یک فرایند تحولی سازمان برنامه و بودجه به دنبال این است تا بتواند بیش از گذشته گفتمان انقلاب را در جریان نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور جاری کند؛ به همین جهت جلسات گفتمانی را برگزار می‌کنیم و شب گذشته چهارمین نشست برگزار شد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در جلسه با فعالان فرهنگی جبهه انقلاب مطرح شد که در بودجه‌های سالانه سهم بخش فرهنگ ناچیز است و در این زمینه تقریباً زیر بخش‌های فرهنگی نادیده گرفته می‌شوند؛ در بررسی‌هایی که انجام داده بودیم به این جمع‌بندی رسیدیم، البته در تلاشیم که یک تراز مناسب‌تری بین بخش‌های مختلف در برخورداری از بودجه جاری و عمرانی برقرار کنیم تا مخصوصاً در حوزه فرهنگ نسبت‌ها و همه زیربخش‌های آن اعم از کتاب، سینما، نشر، مساجد، تشکل‌های مردمی و… به صورت منطقی دیده شوند.

    روزهای آینده بخش دوم لایحه بودجه به مجلس تقدیم می‌شود

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۳سهم بخش فرهنگ افزایش یافته است، گفت: معتقدیم بدون پیوست فرهنگی و پیشرفت در حوزه فرهنگ پیشرفت اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود، این بدان معنی است که دولت به دنبال پیشرفت همه جانبه می باشد.

    داوود منظور در پایان گفت:به موضوع فرهنگ در نظام برنامه‌ریزی و تدوین برنامه هفتم پرداختیم و بخش اول لایحه ۱۴۰۳ که اولین برش از برنامه هفتم است اکنون در مجلس در حال نهایی شدن قرار دارد و بخش دوم لایحه بودجه نیز در دولت در حال تکمیل است که طی روزهای آینده تقدیم مجلس می‌شود.

    برای ترسیم «بودجه عدالت‌محور» در گرو راهکارهای عملیاتی در سال ۱۴۰۱

    دولت به دنبال بودجه غیرتورمی است

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *