×
×

بی‌آبی چالش همیشگی گلستانی‌ها
بی‌آبی چالش همیشگی گلستانی‌ها

  • کد نوشته: 51838
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۹
  • ۰
  • معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: شرایط آبی امسال نسبت به سال گذشته و همچنین نسبت به شاخص‌های درازمدت شرایط سختی است.
    بی‌آبی چالش همیشگی گلستانی‌ها
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین- فاطمه رائیجی یانسری؛ داوود احمدی گفت: متأسفانه وضعیت ریزش‌های جوی و پتانسیل آب‌های سطحی در گلستان مطلوب نیست و میانگین بارندگی استان از ابتدای مهر ماه لغایت پایان اسفند ماه(در ۶ ماهه نخست سال زراعی) ۱۸۴ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۹ درصدی و در مقایسه با درازمدت کاهش ۳۷ درصدی داشته است.

    وی با بیان اینکه حجم آورد رودخانه‌ها در برخی از حوضه‌های آبریز کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است، افزود: متأسفانه امسال ذخیره آبخوان‌های کم عمق و عمیق ما روند کاهشی داشته و بر اساس گزارش آب منطقه‌ای گلستان، ذخیره آبخوان‌های کم عمق ۳۰۰ میلیون مترمکعب و در آبخوان‌های عمیق نزدیک به ۸۷ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

    معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان اضافه کرد: معمولاً ارتفاع چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی در شهریور ماه و یا مهر ماه کاهش می‌یابد اما امسال در بهمن ماه شاهد چنین موضوعی بودیم، از سویی دیگر دمای هوا در استان افزایش پیدا کرده است.

    احمدی‌نصرآبادی از کاهش شدید آورد رودخانه‌های استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین حجم آب در سدهای بزرگ مخزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و حجم آب در سدهای قره سو و گرگانرود در انتهای اسفند ماه نسبت به سال قبل ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    وی با تأکید بر اینکه شرایط آبی امسال نسبت به سال گذشته و همچنین نسبت به شاخص‌های درازمدت شرایط سختی است، خاطرنشان کرد: این مهم می‌طلبد دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تمهیدات لازم را برای این موضوع بیاندیشند در همین راستا نیز استاندار گلستان در دهه نخست فروردین ماه امسال با همراهی مجمع نمایندگان و مدیران کل مرتبط، جلسه ۱۰ ساعته تشکیل داده و موضوعات را مورد بررسی قرار دادند.

    معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان از افزایش چندین برابری اعتبارات حوزه آب گلستان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تغییر الگوی مصرف و نوع کشت محصولات در بخش کشاورزی، شیرین‌سازی آب دریا، احداث سد با کاربری تأمین آب شرب، عدم کشت محصولات پرآب طلب مانند شالی، تشویق کشاورزان به طرح نکاشت و عدم کشت محصولات پرآب طلب و اعطای بسته‌های حمایتی از جمله مصوبات جلسه ۱۰ ساعته استاندار گلستان با مجمع نمایندگان و دستگاه‌های ذی ربط بوده است.

    احمدی نصرآبادی با بیان اینکه مدیریت تأمین آب بر عهده شرکت آب و فاضلاب گلستان نیست، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۲۶ حلقه چاه وارد مدار بهره‌برداری شده و در حال حاضر نیز حدود ۵۰ حلقه چاه نیز در مرحله حفر، تجهیز و بهره‌برداری است.

    انتهای خبر/

     

    نویسنده: فاطمه رائیجی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *