×
×

به بهانه آخرین کتاب نشر دیاکو در گفتگو با سیده زهرا سادات مدنی عنوان شد؛
نقش قابل‌توجه «پوشه کار» در رشد آینده معلمان انگلیسی

  • کد نوشته: 52328
  • ۱۴۰۲-۱۲-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین - سید حسن حسینی نژاد: انتشارات دیاکو در آخرین تجربه نشر خود، کتاب « Iranian English Language institute teachers' perspectives » را با موضوع کارپوشه‌ها در آموزش‌وپرورش به قلم سیده زهرا سادات مدنی در ۱۴۶ صفحه و قطع رقعی و به شمارگان ۵۰۰ جلد روانه بازار نشر کرد...
    نقش قابل‌توجه «پوشه کار» در رشد آینده معلمان انگلیسی
  • تبلیغ هدفمند

     سیده زهرا سادات مدنی مؤلف کتاب که به زبان انگلیسی تالیف شده، معتقد است که معلمان مبتدی و باتجربه هر دو موافق هستند که پوشه کار با نمونه کارهای مهم، نقش قابل‌توجهی در رشد آینده معلمان زبان انگلیسی دارند.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین – سید حسن حسینی نژاد: انتشارات دیاکو در آخرین تجربه نشر خود، کتاب « Iranian English Language institute teachers’ perspectives » را با موضوع کارپوشه‌ها در آموزش‌وپرورش به قلم سیده زهرا سادات مدنی در ۱۴۶ صفحه و قطع رقعی و به شمارگان ۵۰۰ جلد روانه بازار نشر کرد.

    این کتاب پوشه کار را به‌عنوان پرونده تحصیلی یادگیرنده که طی جریان یادگیری و فرآیند تدریس و در طول زمان و به‌تدریج از طریق همکاری مشترک فراگیر و معلم و گاهی سایر همکلاسی‌های فرد شکل می‌گیرد و تکمیل می‌کند محور قرار داده است.

    در همین راستا و در روزهای پایانی سال و در آستانه نوروز باستانی با سیده زهرا سادات مدنی مؤلف کتاب درباره پوشه کار و اهدافش، دیدگاه معلمان و چرایی انتشار کتاب به زبان انگلیسی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌گذرد.

    -بدون مقدمه تعریف ارائه‌شده شما درباره پوشه کار چیست؟

    پوشه کارها، مجموعه‌ای از مطالبی است که باورها، مهارت‌ها، صلاحیت‌ها، تحصیلات، آموزش و تجربیات شما را به‌عنوان معلم نشان می‌دهد. بینشی در مورد شخصیت و اخلاق کاری شما ارائه می‌دهد.

    به‌طورکلی یک پوشه کار حرفه‌ای را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از مطالب در کنار هم به روشی معنادار برای نشان دادن تمرین و یادگیری یک کارآموز آموزشی توصیف کرد.

    -در این اثر پژوهشی چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

    در بسیاری از زمینه‌های آموزشی، به‌ویژه برنامه‌های تربیت‌معلم استفاده از پوشه کار رایج شده است‌؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود که پوشه کارها به‌عنوان یک ابزار ضروری نه‌تنها برای رشد حرفه‌ای معلمان بلکه به‌عنوان راهی برای ارزیابی روش‌های تدریس هم باشد.

    به‌طور خاص هیچ مدرکی برای نشان دادن تفاوت بینش بین معلمان تازه‌کار و مبتدی با معلمان باتجربه، نسبت به ابزار تدریس یا ارزیابی به‌عنوان ابزار تفکر انتقادی در برنامه‌های زبان انگلیسی وجود ندارد، ازاین‌رو این مطالعه سعی دارد که شکاف را از طریق پرداختن به سؤالات پر کند.

    بیشتر مطالعات در این زمینه فقط در مورد مبانی نظری، محتوا و استفاده از پوشه کار انجام‌شده است. بااین‌حال اهمیت مطالعات در مورد پوش کار گسترش می‌یابد؛ این مطالعه مهم است زیرا فرصتی هیجان‌انگیز برای پیشبرد دانش نظری ما فراهم می‌کند و می‌تواند به میزان استفاده از پوشه کار انتقادی بپردازد و اهداف احتمالی اقدامات گزارش‌شده از این ارزیابی را بررسی کند.

    -آیا پوشه کارها همه باهم مشابه هستند؟

    خیر، پوشه کارهای مختلفی بر اساس اهداف آموزشی وجود دارد؛ مانند؛ پوشه کارآموزشی، پوشه کار با نمونه کارهای مبتنی بر شایستگی، پوشه کار پروژه‌ای و مواردی دیگر وجود دارند.

    -به‌عنوان نمونه، پوشه کار انتقادی (نمونه‌های مهم) به زندگی واقعی هم ارتباط دارد؟

    بر اساس این تحقیق و یافته‌های آن، هر دو گروه معلمان مبتدی و باتجربه موافق به استفاده از پوشه کار به‌عنوان ابزاری برای کمک به گنجاندن دغدغه‌های واقعی زندگی درروش تدریس خود هستند و درواقع تمرینی برای زندگی واقعی می‌شود.

    -دیدگاه معلمان مبتدی و تازه‌کار با معلمان باتجربه زبان انگلیسی در استفاده از پوشه کار متفاوت است؟

    نتایج این تحقیق نشان داد که معلمان مبتدی و باتجربه هر دو موافق هستند که پوشه کار با نمونه کارهای مهم، نقش قابل‌توجهی در رشد آینده معلمان زبان انگلیسی دارند، اگرچه تفاوت‌هایی نه‌چندان محسوس، در دیدگاهشان وجود داشت.

    به‌ویژه یافته‌ها این نکته را برجسته کرد که پوشه کارها می‌توانند کلاس‌ها را بر اساس معیارهایی که در تربیت انتقادی قاب‌بندی شده‌اند، تغییر دهند و منجر به توسعه حرفه‌ای معلمان گردد.

    معلمان تازه‌کار و باتجربه زبان انگلیسی ایرانی چه واکنشی نسبت به الزام استفاده از پوشه کار توسط مؤسسات نشان خواهند داد؟

    نتایج تحقیق نشان داد که معلمان مجرب از ایده استفاده از پوشه کار با نمونه‌های مهم بیشتر از معلمان مبتدی استقبال می‌کنند. معلمان مبتدی عمدتاً در صورت نیاز مؤسسات زبان حاضر به رعایت آن هستند و معلمان باتجربه پوشه کار با نمونه کارهای مهم را بیشتر از معلمان تازه‌کار عملی و مفید می‌دانند.

    -چرا کتاب به زبان انگلیسی منتشرشده است؟

    این کتاب محصول یک پژوهش طولانی‌مدت است و چون محتوای فرا سرزمینی دارد و در همه کشورها می‌توان از آن استفاده کرد در نظر دارم در کشورهای دیگر هم منتشر کنم؛ اما سعی می‌کنم ترجمه فارسی آن را هم برای استفاده در داخل کشور در سال پیش رو به انجام برسانم.

    سیده زهرا سادات مدنی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، معلم، مدرس کارگاه‌های آموزش جهادی، مدرس کارگاه‌های ایجاد مهارت معلمان، داور چند دوره ارزیابی تدریس معلمان، رتبه برگزیده در تولید محتوای الکترونیکی به‌منظور استفاده هدفمند از فرصت‌های فناوری در فرآیند یاددهی و یادگیری در راستای سند تحول بنیادین، رتبه برگزیده جشنواره طراحی آموزشی، رتبه اول بازبینی محتوای دروس پایه اول، رتبه برگزیده کشوری در گروه مجازی معلمان پایه اول، معلم نمونه کشوری الگوی صالح و فعال فرهنگی اجتماعی است.

    نویسنده: سیدحسن حسینی‌نژاد
    منبع: ایبنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *