×
×

یاری کتابخانه های عمومی به شکل گیری کسب و کارهای کوچک
نگاهی به فرصتهاوتهدیدها در بسترکتابخان‌های‌عمومی برای شروع‌یک‌کسب‌وکارکوچک

  • کد نوشته: 51802
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۹
  • ۰
  • کسب و کارهای کوچک در حکم ستون فقرات اقتصادی یک جامعه عمل می­کند و زمینه­ های اشتغال، تولید و صادرات و در نتیجه، کاهش فقر و افزایش توان و توسعه اقتصادی را فراهم می­ آورد. این کسب و کارها قابلیت کاهش میزان بیکاری و ارتقای توسعه ملی را هم دارند و به علت انعطاف­­ پذیری در برابر تغییرات، امکان رقابت­ پذیری، دارا بودن ظرفیت خوداصلاحی و احتمال دستیابی به اهداف با منابع کم، از جمله سیاست­های مهم کشورها، به­ ویژه کشورهای توسعه­ یافته در بهبود اوضاع اقتصادی خودشان است.
    نگاهی به فرصتهاوتهدیدها در بسترکتابخان‌های‌عمومی برای شروع‌یک‌کسب‌وکارکوچک
  • تبلیغ هدفمند

    منیره شاکری فر- محمد نوری

    کسب و کارهای کوچک در حکم ستون فقرات اقتصادی یک جامعه عمل می­کند و زمینه­ های اشتغال، تولید و صادرات و در نتیجه، کاهش فقر و افزایش توان و توسعه اقتصادی را فراهم می­ آورد. این کسب و کارها قابلیت کاهش میزان بیکاری و ارتقای توسعه ملی را هم دارند و به علت انعطاف­­ پذیری در برابر تغییرات، امکان رقابت­ پذیری، دارا بودن ظرفیت خوداصلاحی و احتمال دستیابی به اهداف با منابع کم، از جمله سیاست­های مهم کشورها، به­ ویژه کشورهای توسعه­ یافته در بهبود اوضاع اقتصادی خودشان است.

    افزایش جمعیت و به تبع آن، زیاد شدن جوانان جویای کار و محدودیت­های مختلف در استخدام افراد در مشاغل دولتی و نیز تحریم­های آمریکا و کشورهای اروپایی اقتضا می­کند که کشور ایران بر اقتصاد مقاومتی تمرکز کند و یکی از اهرم­های این نوع اقتصاد، توجه به توسعه و بسط کسب و کارهای کوچک، به ویژه مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان در حکم بستری برای ایجاد و گسترش کسب­ و کارهای کوچک است. برای دستیابی به اهداف و شاخص­های اقتصاد مقاومتی توجه به کسب و کارهای کوچک، استارت­ آپ­ها و مراکز رشد و نوآوری و دانش­بنیان از اولویت برخوردار است.

    سهم  و جایگاه کتابخانه در یاریگری به کسب و کارها کجاست؟

    پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند که برای توسعه کسب‌و کارهای کوچک، «اطلاعات» به عنوان یک عامل حیاتی تولید، متمایز از زمین، نیروی کار و سرمایه، مورد توجه است.  یکی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکارهای کوچک، ضعف در دسترسی به اطلاعات مناسب است. بررسی تجارب موفق کشورهای موفق در حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد که کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادی که مسئول ارائه منابع اطلاعاتی و خدمات به کاربران است، به یک محرک رشد و توسعه اجتماعی­-اقتصادی ملی تبدیل شده است.

    اگرچه نقش نوین کتابخانه‌های عمومی در توسعه کسب‌وکارهای کوچک در ایران در حال گسترش است، اما وضعیت آن در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، فاقد مدل و چارچوب ارائه اطلاعات و خدمات در حوزه کسب‌وکار است. لنهاد کتابخانه های عمومی کشور با در نظر گرفتن این نکته که مفهوم «کتابخانه‌های عمومی» در حال بازتعریف است و  زمان ایده‌آلی برای معرفی ارزش افزوده به خدمات و هدف قراردادن آنها به گروه‌های خاصی از شهروندان، کسب‌وکارهای کوچک، کارآفرینان و سازمان‌های محلی با هدف کمک به توسعه اقتصادی کشور عزیزمان است؛  “همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک” را در آبان ماه سال جاری برگزار نمود تا ان شاالله با  فعالیت‌های اقناعی و تبلیغی مؤثر این ایده را  که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند نقشی کارآمد در توسعه کسب‌وکارهای کوچک ایفا کند را در میان کارکنان و مخاطبان کتابخانه ها رشد و گسترش  دهد.  البته کتابخانه‌های عمومی در ایران نیز برای مؤثر بودن در انجام این کارکرد جدید، بایستی ساختارها، سیستم‌ها، منابع، خدمات، کتابداران، و ساختمان فیزیکی کتابخانه موجود را بازتعریف کنند.

    خلاءهای قانونی در ساختار نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای یاری گری به کسب و کارها:

    در مجموعه قوانین و مقررات اختصاصی نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور (معاونت برنامه­ ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات …، ۱۳۹۷) مصوبه یا سخنی از کسب­ و کارهای کوچک و مراکز خلاق و نوآور و طرق همکارای کتابخانه­ های عمومی با این مراکز نیامده است. البته در پیش ­نویس کتابخانه­ های عمومی و اقتصاد مقاومتی (مربوط به بسته کسب و کار) (معاونت برنامه­ ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، ۱۳۹۶) اشاره شده است که از ۲۴ بند سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، ۵ بند آن در کتابخانه­ های عمومی قابل اجرا است که در بند دوم آن به پیشتازی اقتصاد دانش ­بنیان و نقش آموزشی، تبلیغی و فرهنگی کتابخانه­ ها برای کمک به بسط کسب ­و کارها اشاره شده است. در این بسته به لزوم همکاری با پارک­های علم و فناوری، از جمله به لزوم مشارکت کتابداران در این کسب­ و کارها تأکید شده است.

    کتابخانه های عمومی و ظرفیت های تعاملی آنها با کسب و کارها

    بر این اساس، پژوهش صورت گرفته جهت شناسایی ظرفیت­های تعاملی کتابخانه های عمومی استان گلستان و مراکز استارت­ آپی و دانش ­بنیان، راهکارهای تعامل بیشتر کتابخانه­ های عمومی با این مراکز  را به ما نشان می دهد. لازم به ذکر است عدم تعادل در بخش عرضه و تقاضای نیروی کار در جای جای کشور، به ویژه استان گلستان مشخص است و بر نیاز به مهارت­ آموزی نیروی جویای کار تأکید شده است. شصت و دو باب کتابخانه عمومی فعال در استان گلستان ظرفیت بزرگی برای کمک  به رشد و توسعه استارت­آپ­ها و مراکز دانش ­بنیان استان است.

    مصاحبه های نمیه ساختار یافته ای با چندین تن از فعالان حوزه کتابخانه­ ها و مراکز دانش ­بنیان انجام شد که سئوالات آن درباب چالش­ها و موانع، ایده شروع کار، توضیحات در باب کار و طرز انجام کار  بود.  در آخر میزان آشنایی مصاحبه ­شونده با کتابخانه های عمومی و طرزکار و اهداف آنها مطرح شد و بسته به میزان آشنایی توضیحاتی در باب امکانات بالقوه و بالفعل کتابخانه ­های ایران و جهان برای کمک به مراکز دانش ­بنیان و نوآور به افراد داده ­شد. یافته های حاصل از این پژوهش میتواند به صورت کاربردی در تمام کتابخانه های عمومی کشور پیاده شود:

    الف- ظرفیت­ها و امکانات کتابخانه­‌های عمومی برای تعامل:

    الف ۱- به­ کارگیری کتابدارکارآفرین برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی

    استخدام کتابداری با تخصص  در حوزه کسب و کار وآشنا به قوانین و مقررات مراکز دانش ­بنیان بالقوه برای  جهت­ دهی به کاربران خلاق و جویای کار و نیز برای مشاوره دادن و رفع نیازهای اطلاعاتی کارکنان شرکت­های دانش ­بنیان مفید است. این کتابدار، کار آموزش، اطلاع­ رسانی  و تحقیق و حتی مشاوره را همزمان به پیش می­برد.

    الف-۲- تأسیس فضای کاری اشتراکی

    وجود فضای اشتراکی در کتابخانه عمومی برای انجام امور و حتی تبادل اطلاعات بسیار کارگشاست. اگر فضای کتابخانه­ های عمومی را بازتعریف کنید، می­توانیم فضای کاری و اشتراکی برای تبادل اطلاعات فراهم کنیم.

    الف-۳- دسترسی به منابع چاپی و الکترونیکی مورد نیاز

    کتابخانه­‌های عمومی با خرید و اشتراک کتاب­ها و مجلات و حتی پایگاه­های اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی می­توانند نیاز اطلاعاتی و الزامات آموزشی بخش بزرگی از کاربران خلاق  و خود شرکت­های دانش ­بنیان را برآورده کنند که این امر مسئولیت اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی را نیز ارتقا می­دهد.

    الف-۴-تهیه لابراتور ساخت ویدئو و ساخت نمونه اولیه محصول

    تجهیزات ساخت ویدئو و ساخت نمونه محصولات خلاقانه هرچند هزینه ­­بر است، اما با امکاناتی اندک و حتی  با امکانات خود شرکت­های دانش­ بنیان می­توان این دست  تجهیزات را در مکان­هایی از کتابخانه، مثل فضاهای بلااستفاده  مستقر کرد.

    «چنانچه  در کتابخانه انبار، زیرزمین با مکان بلااستفاده هست، می­توان به افراد کارآفرین و نخبه که نیاز به مکان برای  تست محصول یا نمونه­ سازی اولیه  دارند، اعطا کرد تا با قید مقرراتی به فعالیت بپردازند. اینها  همه در راستای حمایت و دستگیری از افراد جوان  تازه­کار دارای ایده و خلاقیت بسیار مفید است.»

    الف-۵-تمرکز روی امکانات موجود و ایجاد ارزش­ افزوده

    کتابخانه­ های عمومی امکانات و تجهیزات بالفعلی دارند که با اندک تغییر و اصلاحی می­تواند در توسعه کسب­ و کارهای دانش­ بنیان به کارآید. تمرکز برداشته‌­های فعلی کتابخانه­‌های عمومی و بازطراحی هدفمند آنها می­تواند بستری ارزشمند برای تعامل در این زمینه باشد. سالن همایش­ها و اتاق جلسات کتابخانه­‌های عمومی برای برگزاری همایش­های کارآفرینی، معرفی  مراکز دانش ­بنیان، برگزاری کارگاه­‌های آموزشی، تبلیغ و اطلاع رسانی بسیار خوب هستند.»

    الف-۶-راه ­اندازی و تقویت میز مرجع مجازی

    با کمک میز مرجع مجازی خدمات متنوع و نوینی را می­توان به شرکت­های دانش بنیان عرضه کرد. طیف این خدمات از دادن مشاوره‌­های آنلاین تا رفع نیاز اطلاعاتی به صورت مجازی و حتی گفتگوی مجازی چندطرفه متغیر است.

    «اطلاعات کاری و شغلی را می­توان در قالب همین میز مرجع مجازی رد و بدل کرد.»

    «با میز مرجع مجازی می­توانید مشاوره­ های شغلی مختلفی را به ایده پردازان بدهید و آنان را برای شروع  و ادامه کار راهنمایی کنید.»

    «خدمات آموزشی آنلاین را هم می­توان در قالب همین میز مرجع ارائه کرد.»

    «میز مرجع مجازی برای مرحله تحقیق و توسعه شرکت­های دانش ­بنیان و استارت ­آپی گزینه بسیار مناسبی است.”

    الف-۷-خدمات مشاوره و راهنمایی

    استخدام مشاور مالی، حقوقی و اداری امین در تعامل دوسویه کتابخانه­‌های عمومی و  شرکت­های دانش ­بنیان مفید است. حتی می­توان برای آموزش افراد هم کارکنانی را در کتابخانه­‌های عمومی  به کار گرفت. مشاوری که نیازهای محلی، علایق کاربران و قوانین و مقررات را بشناسد،  بسیار راهنمای خوبی در عرصه کارآفرینی محلی است.”

    الف-۸- باز­طراحی امکانات و باز­تدوین مقررات

    لازم است تعامل با دانش ­بنیان­ها و مراکز رشد و نوآور و توجه به کسب ­و کارهای کوچک و محلی در قوانین و مقررات کتابخانه‌­های عمومی بیاید و به صورت قاطع و عملی تصویب شود تا جلوی  سردرگمی و تفسیرهای گمراه ­کننده سد شود و مراحل کار و روند تعامل تسهیل وتسریع شود. ظرفیت­های واقعاً خوبی برای شرکت­های دانش ­بنیان وجود دارد؛ اما جای راهکارها، قوانین و مصوبه و راهبردهای عملی خالی است.

    ب- موانع و چالش­های پیش روی کتابخانه­‌های عمومی برای تعامل:

    کتابخانه ­های عمومی برای تبدیل شدن به محفلی برای شرکت­های دانش ­بنیان و مراکز خلاق و نوآور با مشکلات و چالش­هایی مواجه­‌اند که به برخی از آنها در طی مصاحبه با مدیران اشاره شد.

    ب-۱-ناآگاهی از ظرفیت­ها و خدمات کتابخانه‌­های عمومی

    عمده مصاحبه­ شوندگان ضعف کتابخانه­ های عمومی در برقراری ارتباط با شرکت­های دانش ­بنیان و اطلاع ­رسانی نشدن  خدماتشان را از موانع جدی تعامل می­دانستند و حتی برخی از آنان از وجود ظرفیت­های بالقوه­ای که کتابخانه­ های عمومی دارند، اظهار شگفتی می­نمودند.

    ب-۲-وجود مقررات اداری دست و پاگیر

    دغدغه برخی مصاحبه­­ شوندگان این بود که ممکن است در عمل، طی مراحل اداری کارها برای عقد قراردادها و تفاهم­نامه­ ها طولانی  و هزینه­ بر شود و روند همکاری خسته ­کننده باشد.

    آگاهی و آموزش کتابداران

    شناخت کتابداران مصاحبه­ شونده با مراکز دانش ­بنیان و کسب­ وکارهای کوچک بسیار کم و ناکافی است. سازمان متبوع هیچ برنامۀ آموزشی و اطلاع ­رسانی تخصصی در این باب نداشته است. اطلاعات عمدۀ کتابداران از این مراکز و کارکرد آنها از طریق تحقیق شخصی و علاقمندی بوده است. این در حالی است که علاوه بر آموزش عمومی، نیاز به آموزش در این حوزه بر حسب نیازها و گرایش­های محلی و حوزه ­های کاری مراکز دانش ­بنیان وجود دارد.

    فضا و امکانات کتابخانه­‌های عمومی

    به اذعان کتابداران، کتابخانه­ های عمومی ظرفیت و فضای فیزیکی کافی برای خدمات­دهی به مراکز دانش ­بنیان دارند؛ منتهی این فضا برای خدمات­ رسانی آماده و بهینه نشده است. البته تعدد و محتوای منابع اطلاعاتی کتابخانه در این باب کم است. خود کتابداران هم از خدمات­ دهی به مراکز دانش ­بنیان استقبال می­کنند؛ اما عملا دستور کار و برنامه ­ای در این خصوص به آنان ابلاغ نشده است و تبلیغات و توان شبکه­ سازی در این موضوع نادیده گرفته شده است.

    نتیجه:

    هر کتابخانه عمومی ظرفیتی ویژه و امکاناتی خاص دارد و جامعه هدف آن هم نیازها و الزامات ویژه بومی و محلی دارد. بر این اساس، هر کتابخانه می­تواند بر حسب وضعیت جاری خود، سناریوهای مختلفی برای تعامل با صاحبان کسب­ و کار و مراکز دانش بنیان  طراحی کند. کتابخانه‌­های عمومی کشور می­توانند و باید  به سمت تعامل با کسب­ و کارهای کوچک و مراکز دانش ­بنیان  بروند تا  موقعیت اجتماعی و اقتصادی خود را تثبیت کرده و با استفاده از ظرفیت­ها و ارزش­های افزوده خود درآمدزایی کنند

    این کار مستلزم اولویت­بندی منابع و امکانات  موجود و از سر راه برداشتن موانع و سدهای اداری، اجرایی و قانونی و ارزیابی دوره‌­های برنامه­ ها و استفاده از نظرات و خدمات خبرگان بازار است.

    جامعه پویای امروزی وجود افراد نوآور و خلاق را ارج می­نهد و مدیران کتابخانه هم برای آوردن تغییر  مثبت به کتابخانه­ هایشان باید نوآور و دگراندیش باشند. توجه به کسب­ و کارهای کوچک، مشاغل محلی و مراکز دانش ­بنیان هم به ویژه در کشور ما روز به روز شتاب می­گیرد. بنابراین، لازم است تعامل با بازار کار و کارآفرینی مد نظر  نهادکتابخانه­ های عمومی کشور باشد.

     

    نویسنده: منیره شاکری فر- محمد نوری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *