×
×

بازار کسب کار آنلاین گزارش می دهد
چای‌آتشی‌وکباب قاتل درختان هیرکانی

  • کد نوشته: 51919
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، این روزها با هر وزش باد همراه با افزایش دمای هوا که شاهد آن هستیم دوستداران محیط زیست نگران شیوع آتش‌سوزی در بر جان درختان چند صد میلیون ساله هیرکانی و گسترش آنند درختانی که سهل انگاری برای خاموش کردن آتش‌های افروخته تنها برای خوردن لیوانی چای داغ و کباب به راحتی‌ می سوزند و قابل جبران نیست.
    چای‌آتشی‌وکباب قاتل درختان هیرکانی
  • تبلیغ هدفمند

    همزمان با شروع تعطیلات حضور مردم گلستان در دل جنگل‌های هیرکانی و با برافروختن آتش برای مهیا کردن چای و پخت غذا آغاز میشود و به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان این حضور که همراه با تفریح و سرگرمی و لذت بردن از طبیعت بکر چندین میلیون ساله موجب دود شدن ۲ هزار متر مربع از این عرصه‌ها نیز شده است.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، این روزها با هر وزش باد همراه با افزایش دمای هوا که شاهد آن هستیم دوستداران محیط زیست نگران شیوع آتش‌سوزی در بر جان درختان چند صد میلیون ساله هیرکانی و گسترش آنند درختانی که سهل انگاری برای خاموش کردن آتش‌های افروخته تنها برای خوردن لیوانی چای داغ و کباب به راحتی‌ می سوزند و قابل جبران نیست.

    خیلی‌ها بر این باورند که سرد شدن هوا به معنای کاهش نگرانی نسبت به آتش‌سوزی در جنگل‌هاست اما تجربه ثابت کرده که مردم برای تفریح و گذران زمستان و تداعی لحظات شاد از هر طریقی و حتی پیدا کردن راه‌های فرعی برای تردد خودروهای خود در دل جنگل به دنبال مسیری گشته و راهی  باز کرده اند و برای گذران  چند ساعت یا شبانه روز در دل جنگل اتراق می‌کنند و اولین اقدام برای شروع یک دورهمی در کنار خانواده و یا دوستان، روشن کردن آتش برای گرم کردن و پخت و پز و خوردن یک لیوان چای داغ و به اصلاح عامیانه «چای آتیشی» است.

    اینگونه می توان گفت  یکی از تفریحات و سرگرمی های مردم برای ارتقای روحیه و افزایش نشاط احتماعی حضور در طبیعت از جمله جنگل‌ها و مراتع است اما برای عاقبت به خیری این حضور، پرهیز از شکستن شاخه‌های سبز و بریدن تنه درختان جوان، روشن کردن آتش در محل‌هایی که قبلا به دلیل حضور دیگران به اصلاح پاکوب شده، اطمینان از خاموش بودن آتش هنگام خروج از جنگل و جمع آوری زباله‌ها به ویژه شیشه که می‌تواند انعکاس دهنده نور خورشید باشد، پس از گذران تفریح و سرگرمی و گردش در طبیعت به مردم توصیه می‌شود.

    کارشناسان معتقدند که مردم علاوه بر فصل بهار و تابستان که مشتاق حضور در تفرجگاه‌های جنگلی و استفاده از هوای پاک و خنک آن هستند در فصل پاییز و زمستان هم از هر فرصتی برای زدن به دل جنگل‌ها به ویژه در مناطق شرقی استان گلستان مانند گالیکش و مینودشت استفاده می‌کنند و در کنار آن باید به حضور مردم بومی و چوپانان هم در جنگل‌ها اشاره کرد که در برخی مواقع سهل‌انگاری هر کدام از آنها در روشن گذاشتن آتش و یا باقی‌ماندن تنه نیم سوخته پنهان در دل خاکسترها موجب شعله‌ور شدن جرعه آتش در میان برگ‌های خشک تلنبار شده خواهد شد.

    وقوع هفت مورد حریق در گلستان
    فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به حضور بیشتر مردم در طبیعت در تعطیلات چند روز اخیر، گفت: از ۱۹ تا ۲۲ بهمن که هوا به نسبت روزهای قبل گرم‌تر بود به دلیل افزایش حضور مردم در دل طبیعت و جنگل‌ها شاهد بروز هفت مورد حریق بودیم.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین؛ عیسی گلبینی در این خصوص  اظهار کرد: با اطلاع رسانی مردم و حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت، این حریق‌ها از نوع کف سوز در سطح محدود مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

    وی وسعت عرصه‌های جنگلی درگیر با آتش سوزی را ۲ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: این آتش سوزی‌ها در علی‌آبادکتول، مینودشت، گرگان، رامیان و بندرگز رخ داد که طبق شواهد، عمده دلیل آن بی احتیاطی مردم در خاموش کردن آتش‌های افروخته و شعله‌گرفتن دوباره آن با کوچکترین محرکی از جمله باد بود.

    وی در مقایسه با سال گذشته وسعت آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی گلستان را  کاهشی دانست و گفت: ۳۸ هکتار از عرصه‌های منابع ملی استان از ابتدای سال تا اوایل بهمن درگیر آتش‌سوزی شد که در مقایسه با ۷۲ هکتار مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

    وی عامل ۹۰ درصد وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی را عامل انسانی دانست و از مردم گلستان خواست از روشن کردن آتش هنگام حضور در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی که فصل برگ‌ریزان پایان یافته، اجتناب کنند و در صورت برافروختن آتش هنگام ترک جنگل از خاموشی کامل آن اطمینان پیدا کنند.

    وی در ادامه افزود: با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد گرم و افزایش احتمال آتش سوزی‌ها، نیروهای یگان حفاظت در تمام شهرستان‌های استان تا ۲۵ بهمن در آمادگی کامل هستند و گشت‌زنی مداوم در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را برای جلوگیری از برافروختن آتش و یا خاموش کردن آتش‌های احتمالی انجام می‌دهند.

    گلبینی همچنین به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان مراتب را به شماره تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند تا نیروهای یگان در کمترین زمان برای خاموش کردن آتش سوزی‌ها در محل حاضر شوند.

    طبق اعلام هواشناسی گلستان، با استقرار سامانه کم فشار حرارتی در منطقه و تقویت جریانات گرم جنوبی از سه‌شنبه برای استان افزایش دما، گاهی وزش باد به نسبت شدید گرم به ویژه در نواحی کوهستانی و جنگلی، در نواحی مستعد گرد و غبار و کاهش نسبی رطوبت پیش بینی می‌شود.

    جنگل‌های هیرکانی که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

    این جنگل از آستارا در استان گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول ۷۰۰ کیلومتر و با عرض ۱۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.

    طبق اعلام مسوولان، استان گلستان ۴۵۳ هزار هکتار انواع جنگل دست‌کاشت یا طبیعی را در خود جای داده که به سبب برخورداری از برخی ویژگی‌های منحصر بفرد چهار منطقه حفاظت شده جهان نما، پارک ملی گلستان، ابر و افراتخته گلستان به عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال تحت نام میراث طبیعی ایران با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN)، در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *