×
×

بازار کسب کار آنلاین گزارش می دهد
ظرفیت‌مغفول رودخانه‌ها در تولیدبرق

  • کد نوشته: 51958
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین سیدمحسن حسینی اظهار کرد: ظرفیت مطالعه و سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه گرگانرود شامل زیرحوضه‌های «ساری‌سو، زاو، آجی‌سو، دوغ، اوغان، قلی‌تپه، نرماب، چهل‌چای، خرمارود، قوری‌چای، سیاه‌جوی، زرین‌گل، کبودوال، محمدآباد، جعفرآباد و قرن‌آباد» و حوضه آبریز «قره‌سو» شامل زیرحوضه‌های «گرمابدشت، ...
    ظرفیت‌مغفول رودخانه‌ها در تولیدبرق
  • تبلیغ هدفمند

    یکی از با ارزش‌ترین ظرفیت‌های بکر سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌ برق‌آبی با استفاده از آب سد و رودخانه‌ها، در راستای تولید برق و عبور از بحران کمبود این انرژی در گلستان است که دولت مصمم بوده تا با فراهم‌ آوردن زمینه جذب مشارکت سرمایه‌گذاران روزهای اوج مصرف برق ساکنان این استان به خصوص در تابستان بدون خاموشی سپری شود.

    تولید انرژی برق‌ از آب نیاز به بسترهایی از جمله ایجاد کانال‌ها و خطوط لوله پایاب سدها، خطوط انتقال آب شرب، شبکه کانال‌های آبیاری و زهکشی و ظرفیت مسیر رودخانه ها به صورت جریانی دارد که در گلستان بخش زیادی از این زیرساخت‌ها در دسترس بوده و استفاده بیشتر از آن به برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار برای تولید برق احتیاج دارد.

    در این خصوص یک کارشناس حوزه آب گلستان گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری درایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی، جریان داشتن رودخانه‌های پرآب و دایمی دارای ظرفیت ارتفاعی چند هزاری متری و در نتیجه شیب مناسب است.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین؛ سیدمحسن حسینی اظهار کرد: ظرفیت مطالعه و سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه گرگانرود شامل زیرحوضه‌های «ساری‌سو، زاو، آجی‌سو، دوغ، اوغان، قلی‌تپه، نرماب، چهل‌چای، خرمارود، قوری‌چای، سیاه‌جوی، زرین‌گل، کبودوال، محمدآباد، جعفرآباد و قرن‌آباد» و حوضه آبریز «قره‌سو» شامل زیرحوضه‌های «گرمابدشت، نومل، باغ گلبن، زیارت، طول‌چشمه، توشن، انجیراب، شصت‌کلا، کفشگیری، نوچمن، شموشک، نامن، میاندره، ایلوار، بالاجاده، پلنگ‌کرس، غازمحله و زواردشت» وجود دارد.

    وی گفت: شرق خلیج گرگان شامل زیرحوضه‌های «سرکلاته (کارکنده)، باغو، سرمحله، کوه صحرا، گز، وطنا، مزنگ و نوکنده، حوضه آبریز «نکارود علیا» شامل سرشاخه های چهارباغ، شاهکوه، رینو، باریک آب، ترودبار، پایین رودبارو گلدین دره» و زیر حوضه‌های حوضه آبریز«اترک سفلی» از دیگر ظرفیت‌های بالقوه ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک بر روی رودخانه‌های استان است.

     

    این کارشناس حوزه آب از دیگر ظرفیت‌های ایجاد نیروگاه‌های برق آبی در استان وجود ۱۴ سد بزرگ مخزنی شامل کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان، شهید ایمری، شهید قربانی، نگارستان، وشمگیر، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینچه برون، تالاب سدآلماگل و تالاب سد آلاگل و سدهای تنظیمی لاستیکی در مسیر گرگان‌رود را برشمرد و ادامه داد: سدهای در دست ساخت نرماب مینودشت و آقدکش در آق قلا، سدهای در دست مطالعه «قره‌چای» رامیان و «شصت‌کلاته» گرگان نیز از ظرفیت سرمایه‌گذاری برای تولید برق برخوردارند.

    وی وجود تاسیسات متعدد تامین و انتقال آب آشامیدنی و قرار گرفتن ۱۱۰ کیلومتر از سواحل دریای خزر در این استان و انرژی‌های نهفته در امواج آن را از دیگر ظرفیت‌های بالقوه ایجاد نیروگاه‌های جدید برق‌آبی کوچک در گلستان معرفی کرد.

    حسینی گفت: در استان نزدیک به ۱۰۰ نقطه برای احداث ساخت نیروگاه‌ برق‌آبی متوسط و کوچک وجود دارد که با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار می‌توان ظرفیتی بیش از هزار مگاوات برق برای استان ایجاد کرد.

    در نشست اخیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مسوول طرح مطالعه ایجاد نیروگاه برق آبی (شرکت سازه آب) گلستان  نیز گفته: امکان سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی در حدود ۷۵ نقطه استان براساس مطالعه انجام شده،  با تولید ۵۰ مگاوات وجود دارد.

    محسن لشکربلوک در این خصوص اظهار کرد: برای ایجاد نیروگاه برق‌آبی بر روی رودخانه‌های استان به شیب ۱۲ درصد و اختلاف ارتفاع بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر نیاز است.

    در این بین استاندار گلستان نیز برای عملیاتی شدن ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی در استان از مسوولان شرکت آب منطقه‌ای استان خواست طرح جذب مشارکت سرمایه‌گذاران با اولویت بومی، ظرف یک ماه آینده فراهم شود.

    علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، کمک به حفظ محیط زیست با توجه به انتشار نزدیک به صفر آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، تولید برق پاک و سازگار با محیط زیست منطبق با معاهده کاهش گاز کیوتو (به ازای هر مگاوات ظرفیت، حدود چهار تن گاز محتوی کربن در محیط کاهش می‌یابد)، کاهش چشمگیر مصرف آب، حذف هزینه‌های سوخت و رقابت‌پذیرشدن هزینه تمام شده برق، تنوع بخشی به منابع انرژی از طریق استفاده از سایر ظرفیت‌ها برای افزایش تولید برق، جبران محدودیت ظرفیت تولید گاز طبیعی، حذف تلفات برق و سرمایه‌گذاری در ایجاد خطوط انتقال از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی در گلستان است.

    در حال حاضر طبق گزارش مسوولان توزیع برق در گلستان، ظرفیت تولید برق این استان ۹۰۰ کیلو وات است و حدود ۶۰۰ کیلو وات کمبود برق موردنیاز استان از طریق استان‌های مازندران، سمنان، خراسان شمالی تامین می‌شود.

    نویسنده: سکینه جافرنوده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *