×
×

اشتغال شالیکاران در زیرآفتاب و باران در مازندران

  • کد نوشته: 6246
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۱
  • ۰
  • این روزها که هوای مازندران ابری همراه با بارش پراکنده است از یک سو مانع ادامه برداشت شالی شده و از طرفی دیگر بارندگی شرایط را برای شخم و شیار و کشت دوم فراهم کرده است.
    اشتغال شالیکاران در زیرآفتاب و باران در مازندران
  • تبلیغ هدفمند

    این روزها که هوای مازندران ابری همراه با بارش پراکنده است از یک سو مانع ادامه برداشت شالی شده و از طرفی دیگر بارندگی شرایط را برای شخم و شیار و کشت دوم فراهم کرده است.

    شرایط آب و هوایی این سالها برخلاف گذشته یعنی تا قبل از سال ۱۳۹۲ برای همه شالیکاران به یک معنا و یکسان بوده است. به عبارتی علاوه بر اینکه همه کشاورزان آرزوی هوای آفتابی در مردادماه برای پیک برداشت را در سر دارند، از طرف دیگر از زمانی که دوباره نشا در قالب کشت دوم در چند سال اخیر باب شده، کشاورزانی که قصد کشت دوم را دارند هوای بارانی را از آسمان طلب می کنند.

    هوای  مازندران که طی سه روز گذشته ابری همراه با بارش پراکنده بوده است، طبق اعلام هواشناسی امروز شنبه و فردا یکشنبه آفتابی و با افزایش دما پیش بینی شده است و در واقع شرایط برای ادامه درو شالی فراهم خواهد بود، اما طبق پیش‌بینی هواشناسی مازندران از روز دو‏شنبه ۱۳ مرداد با آسمانی نیمه ابری، از بعدازظهر با افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، وزش باد و کاهش دما همراه است.

    همچنین هوای مازندران برای روز سه شنبه ۱۴ مرداد نیمه ابری تا ابری (در ارتفاعات مه‌آلود) همراه با کاهش نسبی دما، بارش پراکنده باران و وزش باد و برای روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه نیز نیمه ابری، از بعدازظهر با افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

    از طرفی نخستین برداشت مکانیزه برنج ” طارم محلی ” مازندران در سال زراعی جاری اول مرداد در روستای ” بالا میرکلا ” از توابع بخش “گتاب” شهرستان بابل انجام شد و طی یک هفته اخیر طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی برداشت حدود ۲۰ درصد از سطح ۱۱۰ هزار هکتاری حوزه آبریز هراز واقع در شهرستان های بابل ، آمل ، بابلسر ، فریندونکار و محمودآباد انجام شد که نشا دوباره در عمده این زمین ها در حال انجام است.

    از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که امسال وضعیت آب پشت سدها، آب بندان ها و تدوام جریان آب در رودخانه های استان سبب شد تا همه شرایط برای کشت دوباره به ۲ روش نشای مجدد و پرورش دونوج مهیاتر باشد و پیش بینی شده است که دستکم برابر با ۱۰۵ هزار هکتار سال گذشته ، شاهد کشت دوم باشیم.

    مشاهدات خبرنگار ایرنا از مناطق مختلف مازندران نشان می‌دهد بسیاری از کشاورزان با دیدن روان آب در رودخانه ها و نهرهای کشاورزی و افزایش میزان آب آببندان ها و سدها ، سخت در حال شخم و شیار شالیزارها و نشا مجدد هستند.

    اشتغال شالیکاران در زیرآفتاب و باران در مازندران
    اشتغال شالیکاران در زیرآفتاب و باران در مازندران

    از آن جایی که کشت دوم برنج  همانند کشت اول نیازمند صرف هزینه های شخم و شیار، دستمزد نشاکاری، آبیاری و سمپاشی و دیگر کارهای ضروری برای نگهداری است ، برخی از شالیکاران نسبت به بالا بودن هزینه ها و خطر پذیری که سرمای هوای پائیز کشت دوباره را تهدید می کند، دچار تردید هستند.

    یکی از شالیکاران از بابل می گوید کود شیمیایی اوره که بریا کشت اول در سال جاری یعین سه ماه پیش در بازار آزاد  هر کیسه ۵۰کیلو گرمی حدود ۶۵هزار تومان عرضه می شده است ، اکنون به ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافت و کورد های دولتی نیز اصلا پیدا نمی شود.

    وی به افزایش قیمت سه برابری انواع سموم کشاورزی از جمله سم دیازینون مهمترین و پر مصرف ترین سم علیه کرم ساقه خوار برنج اشاره کرد و بیان داشت: به نظر من با توجه به قیمت برنج که درحال حاضر اصلا به آن توجه نمی‌شود ، کشت دوم برنج اصلا به صرفه نیست.

    از دلایل افزایش رغبت برنجکاران مازنی به کشت دوم در چند سال گذشته، مکانیزه شدن برداشت این محصول بوده است که سبب شده تا در بازه زمانی یک ماهه کار برداشت به اتمام برسد و همچنین وجود روان آب ها در رودخانه ها است. 

    طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی امسال در سطح ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران، برنج کشت شد.

    در سال زراعی جاری همزمان با شیوع ویروس کرونا در مازندران دولت برای مقابله با شیوع این ویروس و جلوگیری از ابتلای کشاورزان و کارگران به بیماری کووید ۱۹ ، به توسعه کشت مکانیزه توجه جدی کرد به طوری که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی برای خرید ۳۰۰ دستگاه نشاکار جدید به کشاورزان تسهیلات پرداخت ‌شد و نتیحه آن افزایش ۴۰ هزار هکتاری نشاکاری نسبت به سال زراعی گذشته بود.

    همچنین امسال با ورود ۷۵۰ دستگاه کمباین جدید برداشت برنج به شالیزارهای مازندران ، ظرفیت برداشت مکانیزه به  صد در صد رسیده است. هم اکنون طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران پنج هزار  و ۴۰۰ دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی در استان فعال شده است و کشاورزان بدون دغدغه می توانند کمباین را در اختیار بگیرند.

    برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و نه تنها ۳۰ درصد اقتصاد مازندران را شامل می شوند بلکه با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *