×
×

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
کاهش برداشت گندم نسبت به مشابه سال قبل

  • کد نوشته: 6330
  • ۱۳۹۹-۰۵-۱۲
  • ۰
  • معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برداشت گندم در این استان به ۲۶۵ هزار تن برسد که نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت.
    کاهش برداشت گندم نسبت به مشابه سال قبل
  • تبلیغ هدفمند

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برداشت گندم در این استان به ۲۶۵ هزار تن برسد که نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت.

    محمدجواد تشکری روز یکشنبه در این ارتباط اظهار داشت: با توجه به سرمای دیررس بهار امسال که رشد گندم ها را به تاخیر انداخت، انتظار می رود میزان برداشت گندم در این استان نسبت به پارسال ۲۲ درصد کاهش داشته باشد.

    وی علت کاهش تولید گندم در سال زراعی جاری را علاوه بر سرمای دیررس بهاره، نبود بارندگی های به موقع دانست که در این کاهش موثر بوده است.

    وی اظهار داشت: سرما و گرمایی که در سال زراعی جاری داشتیم باعث شد گندمزارهای استان دچار خشکی شود.

    تشکری با توصیه به کشاورزان استان برای تغذیه کشتزارهای خود با کودهای پتاسیم، افزود: در شرایطی که سرما و گرما باعث خسارت به کشتزارها شده است کشاورزان باید مزارع خود را با تغذیه مناسب حمایت کنند زیرا این اقدام محصول را به سرما و گرما مقاوم تر می کند.

    کاهش برداشت گندم نسبت به مشابه سال قبل
    کاهش برداشت گندم نسبت به مشابه سال قبل

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیش بینی کرد کشاورزان استان امسال حدود ۱۴۰ هزار تن گندم به سیلوها تحویل دهند و افزود: این در حالی است که تا قبل از گران شدن قیمت جو، پیش بینی کرده بودیم که تا ۱۸۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود که اکنون با توجه به گران شدن جو، بخشی از گندم به مصرف آذوقه دام می رسد.

    پارسال ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز به صورت تضمینی از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شده بود.

    ۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی امسال زیر کشت گندم رفته بود.

    میانگین عملکرد گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.   

    استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد.

    براساس آمارهای موجود، سرانه مصرف آرد در این استان ۹.۴ و کشور ۷.۵ کیلوگرم است.

    سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن گندم در استان برداشت شده بود اما به علت قیمت پایین خرید تضمینی و همچنین گران بودن نهاده های دامی، برخی از کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نداشتند و برخی نیز گندم را برای تعلیف دام مورد استفاده قرار دادند.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *