×
×

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری
ضرورت بارورسازی ابرهاجهت رفع کم آبی درخراسان شمالی

  • کد نوشته: 27304
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا هوایی عصر سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهار داشت: طرح انتقال آب دریای عمان به استان های شرق کشور تصویب شده ولی در گنجاندن نام استان خراسان شمالی در بین استانهای استفاده از آب دریای عمان دیر جنبیده ایم.
    ضرورت بارورسازی ابرهاجهت رفع کم آبی درخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: این استان با کم آبی مواجه است که به همین علت اداره کل هواشناسی باید طرح بارورسازی ابرها را پیگیری کند.

    ضرورت بارورسازی ابرهاجهت رفع کم آبی درخراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا هوایی عصر سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهار داشت: طرح انتقال آب دریای عمان به استان های شرق کشور تصویب شده ولی در گنجاندن نام استان خراسان شمالی در بین استانهای استفاده از آب دریای عمان دیر جنبیده ایم.

    وی گفت: بارور سازی ابرها یک کار تخصصی است که باید همه عوامل فراهم باشد و نیاز است تا اداره کل هواشناسی استان در این زمینه مطالعات و فعالیت کارشناسی بیشتری انجام دهد.

    معاون استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون اگر صنعتی بخواهد در استان راه اندازی شود که تغییرات بزرگی در توسعه و آینده استان ایجاد کند؛ تامین آب مورد نیاز آن چالشی اساسی پیش روی استان خواهد بود.

    وی افزود: اکنون طرح های خوبی برای اجرا در استان داریم که بدلیل کم آبی، اجرای این طرح ها با مشکل مواجه است.

    هوایی عنوان کرد: سدسازی، مدیریت مصرف، مسدود شدن چاه های غیرمجاز و مدیریت حوضه آبخیز از دیگر راه های تامین آب مورد نیاز استان است که باید در این زمینه ها مدیریت بهتری انجام شود.

    فناوری بارورسازی ابرها به عنوان شاخه ای از علم تعدیل وضع هوا، مجموعه ای از فناوری های ایمن، علمی و ثابت شده برای افزایش بارش، کاهش خسارت های تگرگ و مه است که با قدمتی بیش از ۶۰ سال در ۴۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

    این شیوه افزایش بارش برای نخستین بار در ایران از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ توسط یک شرکت کانادایی در حوضه آبریز سدهای کرج و جارجرود به کار گرفته شد.

    پس از انقلاب مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از سال ۱۳۵۷ در وزارت نیرو و با هدف دستیابی به فناوری افزایش بارش از طریق بارورسازی ابرها تاسیس شد و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما در عمل، توجه چندانی از طرف سیاستگذاران و مجریان نسبت به این فناوری دیده نمی شود.

    در سال های اخیر با کاهش حجم بارندگی ها در کشور، ضرورت استفاده از روش باروری ابرها در کانون توجه دست اندرکاران حوزه آب، کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفته است.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

    حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *