×
×

وزیر جهاد کشاورزی:
لازمه اجرای‌الگوی‌کشت وجودمشوق‌های‌قوی است

  • کد نوشته: 52670
  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۷
  • ۰
  • به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، محمدعلی نیکبخت در برنامه تلویزیونی صف اول درباره وضعیت اجرای الگوی کشت در کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در خصوص آمایش سرزمینی اهم از سطح ملی و استانی مطالعات بسیاری را انجام داده، ما واقعا در سطح کشور از لحاظ آمایش به صورت استانی، شهرستانی، منطقه، ناحیه و سطح ملی کمبود...
    لازمه اجرای‌الگوی‌کشت وجودمشوق‌های‌قوی است
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه آمایش سرزمین در سطح استانی و ملی و عدم وجود کمبود اطلاعات در این موضوع گفت: لازمه اجرای  شدن الگوی کشت وجود مشوق‌های قوی است که انتظار می رود  در سال زراعی آینده  این مهم توسط سازمان برنامه و بودجه محقق شود.

    به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، محمدعلی نیکبخت در برنامه تلویزیونی صف اول درباره وضعیت اجرای الگوی کشت در کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در خصوص آمایش سرزمینی اهم از سطح ملی و استانی مطالعات بسیاری را انجام داده، ما واقعا در سطح کشور از لحاظ آمایش به صورت استانی، شهرستانی، منطقه، ناحیه و سطح ملی کمبود اطلاعات، داده و آگاهی نداریم چرا که تمام اینها در کشور وجود دارد و در حال بهره برداری است.

    وی اضافه کرد: از گذشته تاکنون یک الگوی کشت به کشاورزان ما بصورت سنتی نسل به نسل انتقال داده شده و شخصا این موضوع را در مواجهه با کشاورزان لمس کردم حتی در زمین های خودشان برای کشت زیره، زعفران، چغندرقند و گندم اسم می گذارند بنابراین کشاورزان ما الگوی کشت دارند، اما با این وجود وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت را تدوین و بازنگری کرده و آمادگی اجرای آن را داریم.

    وی ادامه داد: قطعاً آنچه که ما برای اجرای الگوی کشت هدف گذاری کرده ایم لازمه‌اش وجود مشوق‌های قوی است تا بتوانیم موجب تغییر بدعت های گذشته و یا کشت هایی که به عنوان یک الگو در بین کشاورزان جا افتاده  انجام دهیم و محصولات جدید را جایگزین کنیم.

    وی در ادامه  تصریح کرد: پیگیر هستیم که برای سال زراعی آینده سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به هر نسبت که تعیین شد به همان نسبت طرح را با کشاورزان و تولیدکنندگان شروع کنیم.

    اجرای عملیات آبخیزداری؛ تنها راهکار تولید آب و جلوگیری از فرسایش خاک در کشور

    نیکبخت درباره اینکه کشور ما در منطقه گرم و خشک قرار دارد بنابراین برای حفظ بارش ها چه کارهایی انجام داده ایم گفت: آبخیزداری به معنای واقعی تولید آب است ما در هر هکتار نزدیک به ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه نیاز داریم تا بتوانیم یک هکتار از زمین های خود را تثبیت کنیم، در یکسال حداقل ۵۰۰ مترمکعب آب می تواند در یک هکتار زمین تولید و نگهداری شود.

    وی در ادامه اضافه کرد: آبخیزداری علاوه بر تولید آب، باعث کنترل سیلاب و فعالیت جدی برای جلوگیری از فرسایش خاک ارزشمند و حاصلخیز زراعی است که در کشور وجود دارد.

    وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی تاکنون، نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را مورد مطالعه قرار داده‌ایم و اکنون طرح آماده است.

    وی تصریح کرد: همچنین نزدیک ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور استعداد اجرای عملیات آبخیزداری را دارد، زیرا پیش از این ۱۳۰ میلیون هکتار بود که ما بخشی را انجام دادیم و ۹۰ میلیون هکتار دیگر آمادگی اجرای این عملیات را دارد.

    وی گفت: عملیات آبخیزداری به طور جدی یک اولویت مهم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، ما در سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشتیم که قبل از بستن بودجه سال ۱۴۰۳ باز هم مذاکراتی خواهیم داشت تا بتوانیم اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و کنترل سیلاب داشته باشیم.

    وی خاطر نشان کرد: از همه مهمتر آبخیزداری یک فعالیت و دانش بومی است چون خودم در اقصی نقاط کشور در مراکز خدمات و استان ها درحوزه های مختلف وزارتخانه خدمت کرده ام، به عینه این دیده ام که کشاورزان به این نیاز ندارند که یک شرکت مهندسی یا پیمانکاری قدرتمند به عنوان مشاور ورود پیدا کند و ماشین آلات سنگینی را برای اجرا بسیج کنیم بلکه آبخیزداری فرایندی است که خود مردم می توانند مشارکت کنندو آن را اجرا کنند.

    نیکبخت اضافه کرد: در اقصی نقاط کشور برای اجرای این عملیات متقاضی داریم شاید یکی از مهمترین طرح هایی که مشارکت مردم را در سطح وسیع از لحاظ مالی و اجرایی می طلبد حوزه آبخیزداری است که ما به طور جدی به دنبال آن هستیم که پشتیبانی دولت و دستگاه‌های مختلف را داشته باشیم تا این کار مهم را به سرانجام برسانیم و کار تولید آب انجام شود.

    برنامه تولید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت

    درباره اجرای کاشت یک میلیارد درخت گفت: کاشت یک میلیارد درخت ماموریت و مسئولیت بزرگی است و مورد توجه است و تاکید داریم که ما براساس برنامه زمان بندی طی ۴ ساله این کار را اجرایی کنیم که در سال اول اجرا (سال ۱۴۰۲) حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر در وزارت جهاد کشاورزی به طور خاص در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تولید شد.

    وی با بیان اینکه این فرایند یک کار مردمی و فرابخشی و فرادستگاهی است افزود: جلسات متعددی در طول سال هر هفته در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و در این جلسات دستگاه های مختلفی برای همدلی و همراهی حضور داشتند.

    نیکبخت ضمن تقدیر از همکاری و همراهی وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و صنایع در اجرای این طرح اظهارکرد: در اجرای این طرح به طور مثال تولید نهال را به مدارس آموزش و پرورش بردیم تا این اقدام فرهنگسازی شود و دانش آموز ما به اهمیت موضوع تولید نهال و کاشت نهال پی ببرد.

    به گفته وی، سردار باقری در نیروهای مسلح در روز ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ در مراسم ویژه ای با حضور همه نیروهای مسلح و بسیج تاکید داشتند باید این مهم در یک مشارکت همگانی انجام شود.

    اولویت در زراعت چوب؛ کاشت اکالیپتوس و صنوبر است

    وی در ادامه اضافه کرد: در تلاشیم که زراعت چوب را در این طرح در استانها و جاهایی مستعد کشت تحت پوشش قرار دهیم، به طور مثال دو گونه اکالیپتوس و صنوبر را برای زراعت چوب مد نظر قرار داده‌ایم که در همین راستا در بحث کاشت اکالیپتوس در جنوب کشور مخصوصا در خوزستان وضعیت مناسبی داریم و در این بخش سرمایه‌گذاران خوبی کار می کنند.

    محمدعلی نیکبخت اضافه کرد: برای مناطق سردسیر کاشت صنوبر را نیز در نظر گرفته ایم لذا در همین پروژه زراعت چوب را مدنظر داریم تا اجرایی شود و توسعه یابد.

    وی گفت: البته کاشت درختان مثمر ثمر در طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت نیز در دستور کار است که هرچند سال گذشته نیز این موضوع اجرایی شد.

    وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح  تصریح کرد: در نظر داریم سالیانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون اصله نهال در برنامه زمان بندی کاشت مردمی یک میلیارد درخت، را تولید کنیم.

     

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *