×
×

چگونه یک برنامه نویس شویم؟

  • کد نوشته: 33649
  • ۱۴۰۰-۱۰-۰۳
  • ۰
  • با رونق کسب و کار اینترنتی بسیاری از افرادی که به مشاغل سنتی و یا اداری علاقه‌ای ندارند به فعالیت در حوزه تکنولوژی ترغیب می‌شوند که البته این امری طبیعی است زیرا با تحولات جهان همه چیز در حال پیوند با تکنولوژی است و بنابراین برنامه نویسی ابزاری قدرتمند برای تسلط هرچی بیشتر بر زندگیمان است پس اگر می‌خواهید حرفی برای گفتن و در تحولات جهان سهیم باشید نیاز به یادگیری برنامه نویسی دارید.
  • تبلیغ هدفمند

     همه به خوبی می‌دانیم اینترنت، موبایل و اپلیکیشن‌ها به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است بطوریکه از سفارش غذا گرفته تا خرید لباس، گرفتن تاکسی، پرداخت قبوض و … همه از طریق گوشی موبایلمان انجام می‌شود.

    با رونق کسب و کار اینترنتی بسیاری از افرادی که به مشاغل سنتی و یا اداری علاقه‌ای ندارند به فعالیت در حوزه تکنولوژی ترغیب می‌شوند که البته این امری طبیعی است زیرا با تحولات جهان همه چیز در حال پیوند با تکنولوژی است و بنابراین برنامه نویسی ابزاری قدرتمند برای تسلط هرچی بیشتر بر زندگیمان است پس اگر می‌خواهید حرفی برای گفتن و در تحولات جهان سهیم باشید نیاز به یادگیری برنامه نویسی دارید.

    چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

    ماهیت کار برنامه نویسی بسیار هیجان انگیز است اما یادتون باشه یادگیری برنامه نویسی به هیچ وجه کار راحتی نیست. یک برنامه نویس هر روز با چالش‌های متعددی روبرو است که برای رفعشان نیاز به دانش بیشتر است. اگر هنوز با هیچ زبان برنامه‌نویسی‌ای آشنایی ندارید بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید تا وسط کار به مشکل برنخورید:

    ۱-         به برنامه نویسی علاقه داشته باشید

    اول از همه شما باید به این کار علاقه داشته باشید. به این دلیل که برنامه نویسی یک فناوری رو به رشد است و مرتبا در حال بروزرسانی می‌باشد شما باید ذوق و اشتیاق لازم برای یادگیری مطالب جدید را داشته باشید.

    ۲-       با پایه و اساس برنامه نویسی آشنا باشید

    در مرحله دوم شما باید با مفاهیم پایه و بیسیک برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. شما هر زبانی را انتخاب کنید ساده یا پیچیده، تحت وب، موبایل یا دسکتاپ، باید با مفاهیم پایه و تفکر برنامه نویسی آشنا شوید.

    ۳-        صبر داشته باشید

    بدلیل پیچیدگی مفاهیم در برنامه نویسی یکی از اصلی ترین توانی‌هایی که هر فرد باید داشته باشد صبور بودن است. شما باید در این راه کمی انعطاف داشته باشید و با صبر و حوصله به یادگیری ادامه دهید.

    ۴-        هدف داشته باشید

    قبل از ورود به برنامه نویسی باید شما هدفی برای خود داشته باشید. برای مثال هدف شما برای ورود به برنامه نویسی کسب درآمد است یا ایده ای در ذهن دارید که با یادگیری برنامه نویسی به تحقق خواهد پیوست.

    تعیین حوزه برنامه نویسی

    پیش از آنکه یادگیری یک زبان برنامه نویسی را آغاز کنید باید براساس علاقه و استعداد خود حوزه کاری که میخواهید در آن فعالیت کنید را مشخص کنید. به عنوان برنامه نویس امکان فعالیت در سه حوزه برای شما فراهم است.

    • تحت دسکتاپ
    • تحت وب
    • برنامه نویسی موبایل

    معرفی برنامه نویسی تحت دسکتاپ

    زبان‌های برنامه‌نویسی تحت دستکاپ زبان‌هایی هستند که از آنها برای تولید نرم افزارهای کاربردی روی سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک و … استفاده می‌شود. مانند انواع مرورگرها و یا نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و … که نیاز به نصب شدن روی سیستم عامل دارند.

    معرفی برنامه‌نویسی تحت وب

    یکی از محبوب‌ترین حوزهای برنامه‌نویسی حوزه تحت وب است. برنامه نویسی وب، نوشتن برنامه‌هایی است که در وب سرور اجرا شده و توسط کاربران اینترنت قابل استفاده هستند. به این معنی که شما با اتصال به اینترنت و جستجو قادر به استفاده از آنها هستید. این برنامه ها توسط زبانهای برنامه نویسی سمت سرور نوشته می شوند و در هر زمانی قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال انواع وب‌سایت‌ها، خرید آنلاین، امور بانکی، مجله ها و برنامه های آنلاین نمونه کارردهایی که از زبان تحت وب برای ایجاد آن ها استفاده شده‌است.

    معرفی برنامه نویسی موبایل

    زبان برنامه‌نویسی موبایل زبان‌هایی هستند که برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌شوند. یعنی با استفاده از آنها می‌توانید انواع اپلیکیشن‌های اندرویدی و IOS تولید کنید.

    دقت داشته باشید بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده چند منظوره دارند. بعنوان مثال با زبان برنامه نویسی جاوا شما هم می‌توانید اپلیکیشن‌های اندرویدی بسازید هم دسکتاپ اپلیکیشن و هم وب اپلیکیشن.

    انتخاب زبان برنامه نویسی

    بعد از اینکه حوزه فعالیت خود را انتخاب کردید لازم است زبان‌های برنامه نویسی مرتبط با آن حوزه کاری را بیاموزید. برای مثال، برای آنکه ادمین پایگاه داده شوید باید زبان SQL را بیاموزید. اگر قصد دارید توسعه‌دهنده Front-end شوید، باید CSS و JavaScript بدانید و برای توسعه اپلیکیشن موبایل به زبان‌هایی مانند Swift و Java نیاز دارید.

    انتخاب بهترین زبان برای شروع

    در برنامه نویسی همواره حوزه‌های ترندی وجود دارد که ممکن است از نظر میزان درآمد و تقاضای کار، شرایط بهتری داشته باشند اما به‌طور قطعی چیزی به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد. در واقع بهترین زبان برنامه‌نویسی را خود شما با توجه به فاکتورهایی که مد نظر دارید تعیین می‌کنید. تعدادی از این فاکتورهای مهم شامل موارد زیر می باشد:

    • علاقه و شناخت مسیر
    • میزان تقاضا
    • میزان مهارت
    • آینده زبان
    • میزان درآمد

    دقت کنید وقتی می‌خواهید وارد حوزه برنامه‌نویسی شوید فقط در یک زمینه تمرکز کنید. بعضی  از افراد میخواهند همزمان برنامه‌نویسی وب و موبایل را باهم یادبگیرند، این کار بدترین اشتباه است که برای یادگیری برنامه‌نویسی میتوانید انجام دهید در این حالت بدترین اتفاقی که می‌افتد این است که از هیچکدام نمی‌توانید به نتیجه برسید.

    ضمنا حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی اینقدر گسترده است که شما بتوانید برای یک عمر روی هرکدام از آن‌ها حساب کنید ابتدا یک زبان را خوب خوب یادبگیرید سپس به سراغ زبان‌های دیگر بروید.

    زبان های برنامه نویسی برتر از نظر بازار کار

    طبق آخرین بررسی‌ها در سال‌های اخیر و در بازار بین المللی حوزه‌هایی مانند:•           پایتون

    • جاوااسکریپ
    • PHP
    •     R
    • سوییفت
    • برنامه نویسی اندروید

    محبوبیت بالایی دارند.

    در ایران نیز با توجه به نیاز شرکت ها، حوزه های:

    • پایتون
    • PHP و فریورک های آن به ویژه لاراول
    • جاوا اسکریپ و فریمورک های محبوب آن
    • برنامه نویسی اندروید
    • طراحی وب

    محبوبیت بیشتری دارند.

    سخن آخر:

    همانطور که اشاره کردیم، شما برای شروع برنامه‌نویسی ابتدا باید حوزه کاری و مورد علاقه خود و سپس یک یا چندتا از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی حوزه مورد نظر را انتخاب کنید.

    کلید موفقیت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، تمرین کردن است. از زمانی که یادگیری را آغاز می‌کنید، کدنویسی را تمرین کنید.

    نکته مهم این است که پس از یادگیری و استخدام در حوزه برنامه نویسی، به هیچ وجه نباید از آموختن و آموزش دادن دست کشید شما باید پیوسته در حال آموزش و تمرین باشید.

    نویسنده: آسیه کیانی پور
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *