×
×

وزیر ارتباطات :
وصل‌شدن۹۰درصد روستاهای ایران به «اینترنت»

  • کد نوشته: 52546
  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۱
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین «عیسی زارع‌پور» ارتباط با مأموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اظهار کرد: همانگونه که از نام این معاونت مشخص است، مأموریت آن توسعه فناوری‌های جدید می باشد؛ عمل ما در این دوره مأموریت‌گرا بوده و تلاش مان بر این بود که بخش‌های مختلف وزارتخانه با یکدیگر همگرا باشند...
    وصل‌شدن۹۰درصد روستاهای ایران به «اینترنت»
  • تبلیغ هدفمند

    حمیدرضا محمدیاری / خبرنگار بازار کسب و کار
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این وزارتخانه برای توسعه کسب‌وکارها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات صرف کرده، در خصوص اتصال روستاها به اینترنت گفت: در ۳۱ ماه گذشته، ۹۰ درصد روستاها با اتصال به اینترنت بیش از ۷ هزار روستای جدید بالای ۲۰ خانوار بهره‌مند شدند و بهار سالجاری برخورداری اتصال روستاها به صورت ۱۰۰ درصدی اتفاق خواهد افتاد.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین «عیسی زارع‌پور» ارتباط با مأموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اظهار کرد: همانگونه که از نام این معاونت مشخص است، مأموریت آن توسعه فناوری‌های جدید می باشد؛ عمل ما در این دوره مأموریت‌گرا بوده و تلاش مان بر این بود که بخش‌های مختلف وزارتخانه با یکدیگر همگرا باشند.

    وی افزود: پارک فناوری و پژوهشگاه ارتباطات در حوزه فناوری و نوآوری، راهبری منطقه ویژه اقتصادی پیام، به معاونت فناوری و نوآوری واگذار شد.

    توسعه کسب‌وکارهای استان‌های مختلف

    وی ادامه‌ داد: در این خصوص موفقیات بسیار خوبی کسب شد که شاید کمتر در رسانه به آن‌ پرداخته شده باشد؛ در این حوزه اغلب کارهای صورت گرفته بلندمدت است و باید نتیجه آن را ببینیم تا نسبت به اطلاع رسانی آن‌ اقدام کنیم.

    زارع پور بیان‌ کرد: کل منابع حمایتی وزارت ارتباطات، در حوزه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، اعم از بند الف تبصره ۱۸ که تسهیلات اشتغال است تا وام وجوه اداره شده، به معاونت فناوری و نوآوری منتقل شد.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: تاکنون در استان‌های مختلف توسط این معاونت به شرکت‌های مختلف برای توسعه کسب ‌و کارشان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است و در سال آینده نیز این مسیر دنبال خواهد شد.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه قدم‌های خوبی در حوزه تجاری‌سازی محصولات فناورانه برداشته شده است، خاطرنشان‌ کرد: محصولات تولید داخل کشور با پیگیری‌های این معاونت در داخل و خارج از کشور، به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کرد. و در حال حاضر برای نخستین‌ بار محصولات ایرانی در چند کشور که یا در این دوره یا در ادوار گذشته تولید شده‌اند، صادر شدند. بازارسازی برای محصولات ایرانی یکی از مأموریت‌هایی است که برای این معاونت تعریف کردیم.

    تولید گوشی ایرانی حوزه کاری مشترک وزارت ارتباطات و وزارت صمت است

    وی در ادامه تأکید داشت: در حوزه گوشی تلفن همراه و سیستم‌ عامل ایرانی نیز کار در حال پیشرفت است و اقدامات مربوط به تلفن همراه، حوزه کاری مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و صمت است.

    زارع‌پور اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی پیام از شرکت‌های مختلف حمایت کردیم و زیرساختی را با واگذاری زمین و تسهیلات، فراهم کردیم تا مقدمات برای تولید گوشی فراهم شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: ظرفیتهای خوبی در این حوزه وجود دارد. جوانان ما از جوانان دیگر کشورها در حوزه دانش و تولید کم ندارند و در صورتیکه مردم و مسئولان به تولیدات ایرانی اعتماد کنند، حتما خواهیم توانست در کنار تامین نیاز خودمان به سمت صادرات نیز گام برداریم.

    زارع‌پور با اشاره به بازار بسیار بزرگ گوشی‌های همراه، یادآور شد: در حال حاضر بیش از سه میلیارد دلار سالیانه صرف واردات ۱۰ تا ۱۴ میلیون دستگاه گوشی می‌شود اما برای ما این امکان وجود دارد که بتوانیم تولیداتی در این بخش داشته باشیم.

    وی تأکید کرد: قطعاً لازم است که این تولیدات در فضای رقابتی صورت گیرد تا محصول بهتر و متناسب با سلیقه مردم تولید و عرضه شود. بنابراین اگر در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی انجام شود حتماً خواهیم توانست با تولیدات سایر کشورها رقابت کنیم. هرچند که هنوز در ابتدای راه هستیم.

    منابع حاصل از افزایش تعرفه صرف توسعه می‌شود

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با تأثیر افزایش تعرفه بر کیفیت اینترنت و اینکه چه زمانی تجربه کاربری در این‌ خصوص بهتر خواهد شد، ادامه داد: در یک ماه گذشته بررسی‌های جهانی نشان از بهبود سرعت اینترنت ثابت و سیار در کشور ما دارد، اما افزایش کیفیت یک کار علی‌الدوام است.

    وی افزود: ما نخستین وزارتخانه‌ای بودیم که از اپراتورهای خود در مقابل افزایش تعرفه‌ای که باید قبل تر از این‌ها صورت می گرفت تا دخل‌وخرج بخش خصوصی متناسب با هم پیش برود و امکان سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شود، تعهد گرفتیم که منابع حاصل از افزایش را صرف توسعه کنند. این افزایش تعرفه باید ۶ سال پیش انجام میشد تا کیفیت شبکه به مخاطره نیفتند و مردم آسیب آن را نبینند.

    زارع‌پور بیان‌ کرد: یکی از تعهدات این است که سرعت اینترنت تا خرداد ماه ۱۴۰۳ به میزان ۳۰ درصد افزایش یابد؛ برای رصد این افزایش نیز یک داشبورد طراحی شده است.

    وی در ادامه‌ افزود: ما برنامه داریم که شبکه ارتباطی کشور را متحول سازیم. میانگین سرعت ارتباطات ثابت ما حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه است؛ درحالی‌که مردم در برخی شهرها با راه‌اندازی و اتصال به فیبر نوری توانسته‌اند سرعت‌های تا ۸۰۰ و حتی یک‌هزار مگابیت بر ثانیه را نیز تجربه کنند. مردم ما شایسته چنین سرعت‌هایی هستند.

    امیدواریم در بهار ۱۴۰۳ کار اتصال روستاها به اینترنت را تمام کنیم

    وی درباره توسعه اینترنت در روستاهای کشور گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم به ما گفتند که پوشش اینترنت در روستاها به ۹۰ درصد رسیده است. ارزیابی ما به این شکل نبود و برخی از روستاها پوششی داشتند که مردم از آن راضی نبودند یا اصلاً پوشش نداشتند.

    زارع پور اظهار کرد: اما بررسی‌ها نشان از پوششی حدوداً ۷۹ تا ۸۰ درصد بوده است. هرچند که این موضوع طبیعی بود در کار به این بزرگی که در گذشته انجام شده بود چنین اتفاقی رخ دهد اما ۲۰ درصد باقی‌مانده همان ۲۰ درصد سخت کار بود.

    وزیر ارتباطات ادامه داد: اما نقاط دورافتاده و صعب‌العبوری وجود داشت که در برخی موارد برای یک روستا نیاز بود ۶۰ کیلومتر فیبر کشیده شود یا با چند سایت واسط بتوانیم به شکل هوایی آن‌ها را متصل کنیم.

    وی در ادامه متذکر می شود: در گذشته چند روستا را می‌شد با یک سایت به یکدیگر متصل کرد اما اینک به‌طور متوسط برای هر روستا یک سایت احداث می‌کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: بیش از هفت هزار روستای جدید بالای ۲۰ خانوار و نزدیک به سه هزار روستای زیر ۲۰ خانوار جدید طی ۳۱ ماهی که افتخار خدمت داشتم به اینترنت متصل شدند و نزدیک به یک‌هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده‌اند که بخشی از آن‌ها به اینترنت دسترسی دارند اما کیفیت‌شان مطلوب و در خور مردم آن منطقه نیست و بخشی دیگر نیز نیاز به احداث سایت دارند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با ابراز امیدواری از اینکه با حرکت جهادی که در این بخش در جریان است، بتوان در بهار ۱۴۰۳ این مهم را به پایان خط رساند، گفت: قول داده بودم که این پروژه را تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به اتمام برسانیم اما به دلیل اینکه آمار ابتدایی صحیح نبود متاسفانه این کار امکان‌پذیر نبود.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *