×
×

جولان مافیا ؛ فلوریدا و تهران ارزانتر از گرگان مقصر کیست؟

  • کد نوشته: 35724
  • ۱۴۰۱-۰۸-۰۹
  • ۰
  • حال بر اساس این گزارش انتظار می رود که مسئولین ذیربط با ورود به این مسئله و قیمت گذاری ملک براساس چندین پارامتر مختصر همچون نوع سازه ، مصالح بکار رفته ، موقعیت مکانی، عمر ساختمان و چندین پارامتر دیگر که جز حیطه وظایف کارشناسان مرتبط است نسبت به قیمت گذاری ملک برای مردمی که برای پیدا کردن سرپناه به دنبال آن هستند اقدام کند
    جولان مافیا ؛ فلوریدا و تهران ارزانتر از گرگان مقصر کیست؟
  • تبلیغ هدفمند

    افزایش قیمت واحدهای مسکونی در گرگان به طرز سرسام آوری بالا رفته و در منطقه نارهارخوران با قیمت برخی از مناطق تهران و آمریکا برابری می کند.
    برآیند تحولات اقتصادی کشور در یکی دو سال اخیر منتهی به تورم محسوس در اکثر بخشهای اقتصادی شده است و عملا هیچ بازار و صنعتی از پیامدهای تورمی در امان نبوده است.

    جولان مافیا ؛ فلوریدا و تهران ارزانتر از گرگان مقصر کیست؟

    بازار و صنعت مسکن هم‌ در یک سال اخیر، شاهد افزایش قیمت سرسام آور نهاده های موثر در تولید مسکن مانند نرخ مصالح، دستمزد و عوارض که به تبع آن قیمت فروش مسکن هم به صورت تصاعدی افزایش یافته است.
    در یکی دو سال اخیر ، افزایش حتی ۱۰ برابری قیمت مسکن به ویژه در مناطق خوش نشین و لوکس، رخدادی قابل کتمان نیست و خرید سرپناه را برای مردم تبدیل به یک آرزو کرده است.
    قیمت برخی واحدهای مسکونی در کلان شهرهایی غیر از تهران هم به مرز ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسیده است؛ قیمتی که شاید فراتر از قیمت مسکن در بسیاری از کشورهای اروپایی و یا آمریکای شمالی است.

    مسکن متری ۱۰۰ میلیون تومان!

    تا چند سال گذشته، قیمت گذاری صد میلیون تومانی برای هر مترمربع واحد مسکونی در گرگان، به شوخی شباهت داشت و حتی انبوه سازان و سازندگان مسکن هم چنین عدد و رقمی را متصور نبودند اما در هفته و ماه های اخیر قیمت برخی آپارتمان ها در محدوده نهارخوران گرگان مانند آپادانا، سروش، سید مسعود و شهرک تالار به عددهای نجومی رسیده و برخی منابع و کارشناسان مشاور املاک از قیمت گذاری متری ۱۰۰ الی ۱۱۰ میلیون تومانی در این نقاط خبر می دهند.
    افزایش قیمتی که هیچ تناسبی با افزایش قیمت نهادهای ساختمانی و سایر عوامل موثر نداشته و در ابرشهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و هم چنین تورمی ثبت نشده است.
    براساس تحقیقات میدانی صورت گرفته، هم اکنون قیمت پیش فروش واحدهای مسکونی در ناهارخوران به ازای هر مترمربع ۱۰۵ الی ۱۱۰ میلیون تومان رسیده، قیمتی که برابری آن با قیطریه تهران و حتی گران تر از برخی نقاط این محله شده است.
    با توجه به این که اکثر واحدهای مسکونی در ناهارخوران ۲۵۰ متری است، قیمت یک ملک با نرخ اعلامی، معادل ۲۵ میلیارد تومان و برابر با کشورهایی همچون ترکیه است. با این پول می تواند در بهترین نقطه ترکیه با امکانات و خدمات بیشتر خانه خریداری کرد.

    گرگان گران تر از فلوریدا

    و یک مقایسه ای دیگر براساس آگهی فروش ملک مسکونی در آمریکا:
    قیمت آپارتمان ۱۱۳ متری در فلوریدا، ۲۵۲ هزار دلار و معادل هفت میلیارد تومان است و اگر بخواهیم چنین خانه ای با این مساحت در ناهارخوران گرگان خریداری کنیم، با در نظر گرفتن متری ۱۱۰ میلیون تومان باید بیش از ۱۲ میلیارد تومان پول پرداخت کنیم و این یعنی قیمت این واحد ۵۰ درصد ارزان تر از گرگان است.

    مورد دوم: خانه ۱۲۰ متری در فلوریدا به قیمت ۳۹۰ هزار دلار درج شده که معادل ۱۲ میلیارد تومان است و برای خانه ای با همین متراژ در ناهارخوران باید ۱۳ میلیارد تومان پرداخت کرد.
    البته شرایط در محلات آمریکا بسته به نوع متریال و چشم انداز خانه گران تر از این میزان هم وجود دارد.

    افزایش سرسام آور مسکن در گرگان

    رئیس اتحادیه املاک گرگان در این خصوص گفت: قیمت ملک در محلات مختلف گرگان به شکل سرسام آوری بالا رفته و قیمت های کاذب ۱۱۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع هم شنیده می شود.
    محمدرضا صنعتی افزود: هم اکنون قیمت های اعلامی در سروش جنگل ۴۵ الی ۶۰ میلیون تومان و یا در رده ۹۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان (بسته به چشم انداز) است.
    وی بیان کرد: قیمت ملک در میناگل بین ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان، گرگانپارس ۲۵ الی ۳۵ میلیون تومان، علیمحمدی ۲۳ الی ۳۰ میلیون تومان، چاله باغ تا ۲۵ میلیون تومان، گلها تا ۲۸ میلیون تومان، ویلاشهر تا ۱۶ میلیون تومان اعلام شده است.
    صنعتی تأکید کرد: مافیایی در مسکن گرگان وجود دارد که قیمت غیرواقعی اعلام کرده و تأثیر خود را بر سایر مناطق هم زنجیره وار می گذارد.
    وی گفت: هم اکنون رکود در بازار حاکم بوده و اگر قیمتی هم اعلام می شود، خریداری برای آن وجود ندارد.

    جولان مافیا در بازار مسکن گرگان

    مدیر یکی از مشاورین املاک در این خصوص گفت: برای فروش و معامله واحد مسکونی قیمت‌های عجیب و غریبی در شهر گرگان شنیده می‌شود که بیشتر شایعه است.
    ابوالفضل اصطبار افزود: در شهر مافیایی درست شده و تا زمانی که پول در جیب داشته باشد ملک را به هر قیمتی که بخواهد می فروشد و زمانی که به پول نیاز داشته باشد، آن را پایین می‌آورد و قیمت را می شکند.
    زمانی معتقد است که اگر احساس نیاز در مالک ایجاد شود در آن زمان قیمت به حد متعارف می‌رسد و در غیر این صورت قیمت ها غیرواقعی و کاذب است.
    وی عنوان کرد: اگر در استان مجاور مازندران قیمت‌ها بررسی شود مشخص می شود که از گرگان ارزان تر است در اینجا چه اتفاقی افتاده کک مازندرانی که به تهران نزدیکتر بوده قیمت آن به مراتب پایین تر از گرگان است.
    وی با بیان این که بارها اصطلاح «می خوام یک واحد را فدا کنم» را از مالکان شنیده ایم، تاکید کرد: امیدواریم مسئولان نظارت جدی تری بر این مسأئل داشته باشند تا قیمت ها مهار شده و مردم بتوانند سرپناه برای خود تهیه کنند.
    یقیناً نمی توان با فرآیندهای دستور با چنین قیمتهایی در گرگان مقابله کرد اما باید سازو کارهای تسهیل بخش در امر تولید مسکن طراحی شود تا بتوان تورم سرسام آور این بخش را کنترل کرد.
    کاهش و تعدیل نرخ عوارض ساختمانی و پیش بینی بسته های تشویقی و حمایتی از جمله دیگر راهکارهای کاهنده سیر صعودی قیمت مسکن در گرگان است که گویا از هیچ قانون و قاعده ای تبعیت نمی کند./نویاب

    حمیدرضا محمدیاری
    نکته قابل تامل بازار کسب و کار در خصوص این گزارش که توسط پایگاه خبری نویاب شاید به آن به دلایلی کمتر پرداخته شده است این است که در خصوص عامل اصلی که همان مافیاست و به آن صرفا بعنوان یک اشاره کوچک از زبان ریاست اتحادیه املاک که خود مسئول رسیدگی وکنترل قیمت ملک است و دیگری مشاور املاکی که خود بعنوان یکی از هزاران مشاور املاکی است که در تعیین نرخ قیمت مسکن دست دارد .

    حال بر اساس این گزارش انتظار می رود که مسئولین ذیربط با ورود به این مسئله و قیمت گذاری ملک براساس چندین پارامتر مختصر همچون نوع سازه ، مصالح بکار رفته ، موقعیت مکانی، عمر ساختمان و چندین پارامتر دیگر که جز حیطه وظایف کارشناسان مرتبط است نسبت به قیمت گذاری ملک برای مردمی که برای پیدا کردن سرپناه به دنبال آن هستند اقدام کند.

    هر چند که دولت یازدهم و دوازدهم در زمان خود نسبت به احداث مسکن برای اقشار کم درآمد همچون دولت نهم و دهم قدمی بر نداشت که هیچ حتی پروژه‌های به زمین مانده دولت نهم و دهم را نیز مسکوت کرد اما پس از آن با روی کار آمدن دولت سیزدهم قرار شد که سالیانه بیش از یک میلیون مسکن در کنار احیای پروژه‌های رو زمین مانده برای افراد کم درآمد ساخته شود که انتظار می‌رود این روند حرکت سریعتری به خود گیرد چرا که خبرهای به گوش رسیده حکایت‌‌ از آن دارد که بودجه این کار صرف توسعه و تولید بستنی و امثالهم شده که انتظار می‌رود این خبر هم همانند اخبار کذب شبکه‌های معاند و فیک دورغی بیش نباشد .
    به گزارش بازار کسب و کار به تازگی نیز در این خصوص متوجه شدیم که دولت برای ساخت مسکن ویلایی به افراد واجد شرایط در برخی از نقاط کشور که امکان واگذاری زمین وجود دارد کرده است.
    حال با وجود تمام این موارد باید به دنبال حل این مشکل بود، مشکلی که به گفته کارشناسان سرچشمه‌اش را می توان در خود مشاورین املاک دانست چرا که عده‌ای با گرفتن جواز کسب و دادن وجه قانونی اقدام به خرید و فروش‌های سوری و بالا و پائین آوردن قیمت مسکن چه در خرید و فروش و چه در رهن و اجاره کرده‌اند و لزوما نیاز است که ابتدا هیات مدیره اتحادیه املاک گرگان که خود مجری نخست در کنترل و مقابله با مافیای مسکن است با شناسایی این گونه افراد و معرفی آنها به مراجعه ذیربط مانع از سو استفاده این گونه اشخاص که شاید دست نشانده‌های دشمن برای دلسرد کردن مردم و از سوی دیگر موجبات نارضایتی را در بین شهروندان ایجاد می کنند شوند.
    حال جهت پیکان اتهام ابتدا به سوی اتحادیه املاک است که صرفا با ارائه جواز و دریافت حق عضویت دیگر کاری به عضو خود تا زمان اعلام شکایت ندارد و اتهام دوم را می توان به سمت مسئولین ذیربط که می‌بایست با کنترل های میدانی خود و به طور نامحسوس مانع از جولان مافیای بازار و خروج ارز از کشور و ایجاد ساخت وساز و توسعه شهری در کشوری ثالث همچون ترکیه و با قیمت‌های به مراتب پائین‌تر و امکانات به مراتب بالاتر از گرگان و کشور را به مخاطبین خود پیشنهاد دهند لذا می طلبد که مسئولین هر چه بیشتر به این موضوع ورود پیدا کنند .

    قیمتهای که بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیت

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری - اعظم محبی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *