قدرشناسی و ارتباط موثر
قدرشناسی و ارتباط موثر
در حقیقت قدرشناسی، یک ارزش است که می‌توان با تقویت آن، همدلی و همبستگی را در جامعه گسترش ‏و اجتماعی پویا را شاهد بود. فرض کنید برای انجام کاری اداری به کارمند مربوطه مراجعه کردید و پس از ‏انجام کارتان، بدون هیچ توجه و تشکری از محل خارج می‌شوید، فکر می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی ‏است یک لحظه خودتان را به جای آن کارمند تصور کنید.

تا حالا شده کسی از شما قدردانی کند؟ چه احساسی داشتید؟ حتماً بعد از قدردانی کردن از شما، احساس ‏شگرفی به شما دست داده است و دیدتان نسبت به طرف مقابل‌تان چند برابر بهتر شده است. چرا قدردانی ‏آنقدر در ارتباطات فردی و اجتماعی تاثیرگذار است؟
قدرشناسی به عنوان یکی از مباحث مهم و کاربردیِ اخلاق اجتماعی و ارتباطات، مهارتی‌است که می‌توان ‏همیشه آن را آموخت و با تمرین و ممارست علاوه بر بهبود روابط فردی به ایجاد اعتماد در روابط اجتماعی ‏کمک‌کرد،چراکه‌افراد قدرشناس برای ابراز قدردانی خود رفتار سودمند اجتماعی را ابراز می‌کنند و با گذشت ‏زمان این رفتارهای سودمند اجتماعی می‌توانند باعث افزایش و ارتقای روابط اجتماعی شوند. ‏

قدرشناسی و ارتباط موثر

در حقیقت قدرشناسی، یک ارزش است که می‌توان با تقویت آن، همدلی و همبستگی را در جامعه گسترش ‏و اجتماعی پویا را شاهد بود. فرض کنید برای انجام کاری اداری به کارمند مربوطه مراجعه کردید و پس از ‏انجام کارتان، بدون هیچ توجه و تشکری از محل خارج می‌شوید، فکر می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی ‏است یک لحظه خودتان را به جای آن کارمند تصور کنید.

مسلما شما دلسرد خواهید شد و سعی می‌کنید در ‏رفتار و برخورد خود تجدید نظر کنید. شاید به همین دلیل است که مردم یک جامعه با انسان‌های قدرشناس ‏ارتباط خوبی برقرار کرده و راحت‌تر به آنها اعتماد می‌کنند چون به نوعی قدرشناسی به آنان حس عدالت و ‏حق شناس بودن می‌دهد و آنان را در کارشان با انگیزه‌تر می‌سازد.‏


از حضرت علی(ع) روایت است که فرمود: «بر عهده کسی است که به او انعام و احسانی شده، اینکه به خوبی ‏و به نحو شایسته، بر نعمت دهنده نیکی کند و نعمت و احسان او را جبران نماید و اگر از جبران عملی ناتوان ‏بود با ستایشی شایسته و ثنای نیک برخورد کند، اگر از ستایش زبانی هم ناتوان بود حداقل نعمت را بشناسد ‏و به نعمت‌دهنده محبت داشته باشد». پس ضروری است به خاطر داشته باشیم که در برخوردهای اجتماعی، ‏یکی از عوامل محبت آفرین و تحکیم بخش روابط، داشتن حالت و روحیه سپاسگزاری و قدرشناسی نسبت به ‏مردم است.‏
طبق تحقیقات صورت گرفته، انسان‌های قدردان و سپاسگزار راضی‌تر، خوشبخت‌تر و اجتماعی‌تر از افرادی ‏هستند که با دقت تمامی جهات منفی زندگی را موشکافی می‌کنند اما جهات مثبت را نادیده می‌انگارند. ‏شادی، امید، خوش‌بینی، همدلی، خیرخواهی، افزایش انگیزش اجتماعی و کاهش استرس از تاثیرات جالب و ‏مثبت قدرشناسی بر روی افراد یک جامعه است. ‏
آلن و بارباراپیز در کتاب «لطفاً متفاوت باشید» چهار کلید طلایی برای قدرشناسی را بدین صورت نام برده‌اند:‏
۱) تشکر خود را واضح و آشکار بیان کنید: هرگاه در برابر کاری که فرد برای شما انجام داده است حس ‏قدردانی داشتید، حتماً به زبان بیاورید تا هم قدرشناسی خود را ثابت کرده و هم دیگران را به تکرار این ‏محبت در آینده تشویق کنید. ‏
۲) به طرف مقابل نگاه کنید و در صورت امکان ارتباط لمسی داشته باشید: برقراری ارتباط چشمی و در کنار ‏آن لمس کردن بازوی طرف مقابل در صورت امکان، قدرت تاثیرگذاری قدرشناسی را افزایش داده و صداقت ما ‏را نشان خواهد داد. ‏
۳) از نام طرف مقابل استفاده کنید: قدردانی خود را با گفتن نام فرد شخصی کنید تا تاثیر بیشتری داشته ‏باشد. افراد از اینکه نامشان را به زبان آورید بسیار خوشحال می‌شوند و به گفته دیل کارنگی افراد به اسم خود ‏افتخار می‌کنند. بنابراین با شنیدن نام خود خیلی خوشحال شده و ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد. ‏
۴) یک یادداشت تشکر برای طرف مقابل ارسال کنید و یا به صورت تلفنی و یا ارسال یک پیامک، از او تشکر ‏کنید.‏
در پایان، نکته دیگری که در موضوع قدرشناسی بسیار مهم می‌باشد، این است که عادت سپاسگزاری و ‏قدرشناسی را ملکه ذهن خود کرده و همیشه به دنبال فرصتی برای ابراز سپاس و قدردانی باشید. با تمرین ‏این ویژگی نه تنها موفق به برقراری روابطی موثر، زیبا و بادوام خواهید شد بلکه می‌توانید ویژگی مثبت ‏اندیشی را در وجود خود تقویت کرده و همیشه و همواره به دنبال کشف مواهب و نعمت‌ها و زیبایی‌های ‏زندگی باشید. ‏

  • نویسنده : دکتر محمود سلطانی - مدرس مهارت‌های‌ ارتباطی ‏
  • منبع خبر : بازار کسب و کار