×
×

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی
ایجاد۵خانه بهداشت سیاربرای عشایر

  • کد نوشته: 16091
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی‌پور اظهار داشت: هم اینک مجوز راه اندازی این خانه های بهداشت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی استان صادر شده است و پنج نفر نیروی بهورز با رشته های مرتبط نیز به‌کارگیری خواهند شد، این افراد به همراه عشایر زندگی کوچرویی دارند.
    ایجاد۵خانه بهداشت سیاربرای عشایر
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: پنج خانه بهداشت سیار با استخدام بهورزهای ویژه این قشر برای نخستین بار در استان ایجاد می‌شود.

    ایجاد۵خانه بهداشت سیاربرای عشای

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی‌پور اظهار داشت: هم اینک مجوز راه اندازی این خانه های بهداشت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی استان صادر شده است و پنج نفر نیروی بهورز با رشته های مرتبط نیز به‌کارگیری خواهند شد، این افراد به همراه عشایر زندگی کوچرویی دارند.

    وی افزود: تاکنون خانوارهای عشایری این استان از خانه های بهداشت محروم بوده اند و برای دریافت خدمات بهداشت و درمان به روستاهای اطراف و یا شهرها مراجعه می کردند.

    وی گفت: دسترسی خانوارهای عشایری به خانه های بهداشت سخت است که این امر موجب شده بود کمتر فرصت مراجعه به مراکز بهداشت و درمان داشته باشند.

    قلی پور اظهار داشت: دسترسی سخت باعث شده بود که برخی از بیماران برای درمان به مرکز پزشکی دیر مراجعه کنند که بیماری آنان پیشرفت می کند.

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر استان برای دستیابی به شاخص‌های ارزشمند در عرصه سلامت نیاز به ۱۰ خانه بهداشت سیار در مناطق ییلاقی و قشلاقی دارند.

    قلی‌پور اظهار داشت: هم اینک خانوارهای عشایری این استان به علت نبود خانه های بهداشت سیار از خدمات آن بی‌بهره هستند.

    وی  افزود: در گذشتنه تنها یک کانکس برای حوزه بهداشت در منطقه شاه جهان اسفراین در نظر گرفته شده بود اما به علت نبود نیرو و توجه نکردن مسوولان و عشایر جمع آوری شده است.

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: کانکس هایی که برای خانوارهای عشایری اختصاص یافته است امکانات و تجهیزات مورد نیاز را نیز دارد.

    قلی پور گفت: در تامین نیروی انسانی این مراکز از فرزندان عشایر به‌کارگیری می شوند که این امر باعث ماندگاری در این مراکز خواهد شد.

    وی افزود: خانوارهای عشایری این استان در فصل ییلاق در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد و در قشلاق نیز در  مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و همچنین در مناطقی از مانه ‌وسملقان،  راز و جرگلان، جاجرم و کالیمانی و میاندشت اسفراین مستقر می شوند که دسترسی به امکانات روستایی و شهری برای آنان سخت است.

    قلی پور اظهار داشت: دوری راه، سخت گذر بودن راه ها و پراکندگی مناطق اسکان عشایر باعث مشکلاتی در ارائه خدمات به خصوص حوزه بهداشت و درمان می شود.

    وی ارائه خدمات بهداشت و درمان را از نیازهای اصلی این قشر دانست و گفت: باید تمامی امکانات مانند خدمات روستایی در اختیار این قشر مظلوم و تولید کننده قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری این استان در برخی از شاخص ها نسبت به جمعیت روستایی و شهری عقب هستند اظهار داشت: تمامی دستگاه ها باید در خصوص ارائه خدمات به خانوار های عشایری تلاش جدی داشته باشند و کمک به این قشر باید در کنار سایر اقشار قرار گیرد.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که از مجموع این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ خانوار کوچ رو هستند.

    هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *