×
×

وزیر بهداشت
چرا‌باید مکمل‌ها در داروخانه‌ها فراوان‌عرضه‌شود

  • کد نوشته: 51929
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۶
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، بهرام عین اللهی  با حضور در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که در پارک فناوری پردیس برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه در کشور ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در حال تحصیل هستند اظهار کرد: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت پیوند بین دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت های مرتبط دارویی است تا در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت نتایج آن را شاهد باشیم.
    چرا‌باید مکمل‌ها در داروخانه‌ها فراوان‌عرضه‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با انتقاد از توزیع گسترده مکمل‌های دارویی و غذایی در داروخانه ها گفت: نیازی به این همه مکمل دارویی که اکثراٌ نیز  قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نمی‌باشد  چرا که می‌شود با اصلاح سبک زندگی ویتامین مورد نیاز بدن را  تامین کرد.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، بهرام عین اللهی  با حضور در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که در پارک فناوری پردیس برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه در کشور ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در حال تحصیل هستند اظهار کرد: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت پیوند بین دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت های مرتبط دارویی است تا در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت نتایج آن را شاهد باشیم.

    وی در حوزه سلامت خبر از فعالیت هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان داد و گفت: ۴۵ درصد این شرکت‌ها در حوزه تولید دارو، واکسن و مواد موثره دارویی، ۴۰ درصد در بخش تجهیزات پزشکی و ۱۵ درصد در حوزه مکمل ها وفرآورده های غذایی و دارویی فعال هستند.

    وی درا ادامه با طرح این پرسش که آیا جامعه ما نیاز  به این حجم تولید مکمل غذایی و دارویی است؟ پاسخ داد: عمده مشکلات ما سبک زندگی است که باید آن را اصلاح کنیم؛ در پویش ملی سلامت که ۴۶ میلیون نفر مشارکت کردند، مشخص شد که ۸۸۰ هزار نفر از فشار خون و ۴۶۰ هزار نفر از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع‌اند  و اگر  آن را کنترل نکند قطعا تا چند سال آینده با عوارض آن روبرو  می شوند.

    عین‌اللهی با اشاره به اینکه مشکل نظام سلامت در روستاها نیست بلکه در شهرها و ناشی از تغذیه ناسالم و کم تحرکی است، افزود: می توان از طریق اصلاح تغذیه بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن را محیا کرد و دیگر هیچگونه احتیاجی به این همه مکمل که گاها قاچاق و تاریخ مصرف گذشته نیز هستند، نمی باشد.

    وی با بیان اینکه اولویت های نظام سلامت را این وزارتخانه تعیین می کند، گفت: درمان انواع سرطان، توسعه درمان از طریق سلول های بنیادین و توسعه شتابدهنده ها در اولویت قرار دارد.

    وزیر بهداشت  با اشاره به وجود ۱۵ پارک علم و فناوری، ۱۱۴ مرکز رشد، ۱۴ مرکز نوآوری و یک هزار و ۴۴۴ شرکت دانش بنیان و ادامه داد: در حال حاضر از سوی این شرکت ها پنج هزار و ۹۸ محصول سلامت محور  تولید شده که از این تعداد هزار و ۳۰۳ محصول مجوز غذا و دارو دریافت کرده اند و ۷۴۰ محصول تجاری سازی شده است.

    عین اللهی در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ نخبه سلامت در کشور یادآور شد: در حوزه سلامت طی یکسال گذشته ۳۳۵ اختراع جدید ثبت شده است که بسیار نوآورانه است.

     

    وی گفت: در حوزه سلامت ۱۵ درصد از شرکت های دانش بنیان کشور  فعال هستند که از کل اقتصاد دانش بنیان ۲۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند که بیانگر گردش مالی و بهره وری بالا در حوزه سلامت است.

    وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به وجود ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور، این نکته را گوشزد کرد و گفت: اقدامی که برخی از این مراکز انجام می دهند، تولید مقاله است که مشکلی از مشکلات را حل نمی کند بلکه باید به سوی پیش برویم که مراکز تحقیقاتی بتوانند محصول محور باشند و نیاز مردم را مرتفع کنند.

    وی با اشاره به اینکه در منطقه مرجعیت علمی در رشته پزشکی  در دست ایران قرار دارد، افزود:در منطقه قوی‌ترین حوزه سلامت را  داریم به حدی که مردم  نیازی نیست برای درمان به سایر کشورها بروند و حتی میزبان بیمارانی از دیگر کشورها هستیم که برای درمان به ایران می آیند.

    عین اللهی در این رابطه  در پایان یادآور شد که تعداد مراکز درمانی میزبان گردشگران سلامت از ۱۳۰ مرکز به ۲۸۰ مرکز در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *