×
×

آغازعملیات زهکشی۵۰هزارهکتاری اراضی کشاورزی گلستان

  • کد نوشته: 18530
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا سال ۹۳ در سفر اول رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید که تاکنون ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی توسط جهاد کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان زهکشی شد.
    آغازعملیات زهکشی۵۰هزارهکتاری اراضی کشاورزی گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    زهکشی ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان و طرح توسعه سامانه‌ نوین آبیاری در ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های محدوده سد وشمگیر آق‌قلا روز یکشنبه با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سپاه، استاندار و مسوولان گلستان به صورت متمرکز در کردکوی آغاز شد.

    آغازعملیات زهکشی۵۰هزارهکتاری اراضی کشاورزی گلستان

    آغازعملیات زهکشی۵۰هزارهکتاری اراضی کشاورزی گلستان
    آغازعملیات زهکشی۵۰هزارهکتاری اراضی کشاورزی گلستان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا سال ۹۳ در  سفر اول رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید که تاکنون ۷۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی توسط جهاد کشاورزی و ۴۰ هزار هکتار از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان زهکشی شد.

    طبق برنامه تا پایان دولت دوازدهم باید ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی اولویت دار گلستان زهکشی شود.

    کارشناسان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است.

    فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در این مراسم گفت: گلستان متکی به ظرفیت های متعدد کشاورزی است که فراهم کردن زمینه کشت محصولات با استفاده از ایده های نوین می تواند موجب افزایش تولیدات، بهبود کیفیت محصول و در نهایت درآمد بیشتر بهره برداران شود.

    سعید محمد اظهار داشت: آسیب‌ و خسارت ناشی از سیل سال های اخیر کشور نشان می دهد که تاکنون اقدام ریشه‌ای برای حل معضل آب صورت نگرفته در صورتی که با انجام طرح زهکشی بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف خواهد شد.

    به گفته کارشناسان، کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کنترل فرسایش، کنترل و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

    فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) افزود: امروز در جلسه با استاندار گلستان، تفاهم‌نامه ایجاد حوض‌های کوچک پرورش میگو به مساحت ۶ هزار هکتار به امضا رسید.

    همچنین با حضور محمد، طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۵ هزار هکتار از اراضی محدوده سد وشمگیر شهرستان آق‌قلا آغاز شد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم با اشاره به زهکشی اراضی این استان گفت: تولید محصول در اراضی زهکشی شده گمیشان موجب افزایش تناژ برداشت از ۶۰۰ کیلوگرم به حدود سه تن در هکتار شد.

    مختار مهاجر اظهار داشت: اگر زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت دار استان به پایان برسد در فاز اول میزان برداشت محصول از این اراضی به ۶۰۰ هزار تُن و در فاز دوم به یک میلیون تُن خواهد رسید.

    به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

    در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

    اقتصاد استان گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا ششم کشور و در برخی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی سویا، کلزا و آفتابگردان رتبه‌های اول تا سوم را دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *