×
×

استاندار گلستان
بااحیای خلیج گرگان ازآسیب‌ زیست محیطی جلوگیری می شود

  • کد نوشته: 19729
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، هادی حق شناس در دیدار با بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور اظهار داشت: باید از طریق لایروبی کانال‌های خزینی و چپاقلی و یا دریای خزر آب را به خلیج گرگان رساند و از ادامه خشکی این پهنه آبی جلوگیری کرد.
    بااحیای خلیج گرگان ازآسیب‌ زیست محیطی جلوگیری می شود
  • تبلیغ هدفمند

    استاندار گلستان با اشاره به تاثیر ظرفیت‌های زیست محیطی در بهبود زندگی ساکنان استان بر احیای خلیج گرگان با هدف ممانعت از بروز مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشکی این پهنه آبی تاکید کرد.

    بااحیای خلیج گرگان ازآسیب‌ زیست محیطی جلوگیری می شود

    بااحیای خلیج گرگان ازآسیب‌ زیست محیطی جلوگیری می شود
    بااحیای خلیج گرگان ازآسیب‌ زیست محیطی جلوگیری می شود

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، هادی حق شناس در دیدار با بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور اظهار داشت: باید از طریق لایروبی کانال‌های خزینی و چپاقلی و یا دریای خزر آب را به خلیج گرگان رساند و از ادامه خشکی این پهنه آبی جلوگیری کرد.

    وی افزود: خشک شدن خلیج گرگان تاثیر منفی محیط زیستی در شهرهای اطراف و تقریبا همه بخش‌های گلستان دارد و باید از هر طریق ممکن مانع از ادامه روند خشکی آن شد.

    همچنین در این دیدار ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور به بیان اقدامات و تحقیقات صورت گرفته در عرصه دریای خزر پرداخت و گفت: این مرکز تحقیقاتی همکاری لازم را با گلستان در موضوع خلیج گرگان خواهد داشت.

    خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

    در این راستا حفظ و حراست از محیط زیست در حالی بسیار پراهمیت به نظر می رسد که احیای خلیج گرگان تاثیر زیادی در محیط زندگی گلستانی ها خواهد داشت.

     ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

    خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

    این خلیج یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

    این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *