×
×

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی
تحویل حدود ۱۲۷ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی

  • کد نوشته: 7018
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۸
  • ۰
  • مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان تاکنون ۱۲۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوها تحویل داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش دارد.
    تحویل حدود ۱۲۷ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان تاکنون ۱۲۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوها تحویل داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد کاهش دارد.

    سیدجلال موسوی بدون اشاره به علت کاهش تحویل گندم به سیلو ها اظهار داشت: در این پیوند، تاکنون ۹۳ درصد بهای گندم کشاورزان استان هم به میزان ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

    وی گفت: دانه‌های گندم کشتزارهای استان در سال زراعی جاری نسبت به سال ماقبل آن ریزتر شده و به همین علت، آرددهی آن کمتر خواهد شد.

    موسوی اظهار داشت: با وجود اینکه گندم تولیدی این استان در مقایسه با سال گذشته از نظر کیفیت تاحدودی پایین آمده است اما هنوز هم گندم استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

    تحویل حدود ۱۲۷ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی
    تحویل حدود ۱۲۷ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی

     به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۳ درصد گندم تولیدی استان تحویل سیلوها نمی‌شود و کشاورزان از آن به عنوان جایگزین جو در خوراک دام استفاده می‌کنند.

    محمدجواد تشکری اظهار داشت: علیرغم افزایش قیمت برخی نهاده های دامی از جمله جو در بازار، قیمت گندم به علت تضمینی بودن ثابت مانده است و همین باعث شده تا برخی از کشاورزان قسمتی از تولیدات گندم خود را به مصرف دام خود اختصاص دهند.

    وی پیش بینی کرد که کشاورزان این استان در سال جاری حدود ۱۴۰ هزار تن گندم به سیلوها تحویل دهند و افزود: این در حالی است که تا قبل از گران شدن قیمت جو، پیش بینی کرده بودیم که تا ۱۸۵ هزار تن نیز گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

    تشکری افزود: برآورد می شود امسال ۲۶۵ هزار تن گندم از کشتزارهای استان برداشت شود.

    پارسال ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز به صورت تضمینی از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شده بود.

    ۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی امسال زیر کشت گندم رفته بود.

    میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.   

    استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *