×
×

بي مهري مسئولان گلستاني بر مسکن مهر:
سقف هایی که سرپناه نشد

  • کد نوشته: 1084
  • ۱۳۹۸-۰۴-۱۳
  • ۰
  • ساکنان و متقاضیان مسکن های مهر استان گلستان به رغم اعتراض و گلایه مندی از وضعیت نامناسب واحد های واگذار شده و بلاتکلیفی در واگذاری واحدها راه به جائی نبردند و دستگاه های متولی هم تا کنون پاسخ قانع کننده ای به آن ها نداده اند.
    سقف هایی که سرپناه نشد
  • تبلیغ هدفمند

    ساکنان و متقاضیان مسکن های مهر استان گلستان به رغم اعتراض و گلایه مندی از وضعیت نامناسب واحد های واگذار شده و بلاتکلیفی در واگذاری واحدها راه به جائی نبردند و دستگاه های متولی هم تا کنون پاسخ قانع کننده ای به آن ها نداده اند.

    سال ۱۳۸۶ که طرح مسکن مهر بر مبنای قانون ساماندهی، خانه دار شدن و حمایت از اقشار ضعیف جامعه تصویب و به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

    متقاضیان در حالی برای رسیدن به رویای خانه دار شدن به سوی شرکت های سازنده مسکن های مهر هجوم  بردند که اهدای زمین رایگان برای خانه دار شدن با پائین ترین قیمت بر اشتیاق ثبت نام آن ها می افزود.

     رویایی که پس از گذشت سال ها از وعده خانه دار شدن اقشار ضعیف، نه فقط آن ها را دارای سقفی مطمئن نکرد، که تعداد زیادی از متقاضیان به رغم واریز کردن  هزینه ساخت مسکن همچنان در بلاتکلیفی و بی خانمانی به سر می برند و هیچ مسئولی پاسخگوی جبران خسارت آنان نیست.

    پس از زلزله کرمانشاه و تخریب بخش زیادی از مسکن های مهر واگذار شده، موجی از نگرانی برای مسئولان و حتی ساکنان  این سازه ها بوجود آمد، به گونه ای که در جلسات متعدد ناایمن بودن این سازه ها به صراحت اعلام شد، اما ساخت این سازه ها به همان شکل سابق ادامه دارد و برای واگذاری آن ها هم مراسم افتتاحیه  برگزار می شود.

    ابتدای شهریور سال گذشته و همزمان با آغاز هفته دولت، حسین محبوبی مدیر کل راه و شهرسازی استان، باز هم خبر از واگذاری ۳۸۵ واحد مسکن مهر به متقاضیان داد و اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد تعهدات راه و شهرسازی در زمینه مسکن مهر در استان به انجام رسیده و مابقی آن امسال و یا در نیمه اول سال آینده احداث و تحویل خواهد شد.

    وی در حالی از اجرای تعهدات در رابطه با ساخت این سازه ها سخن گفته است که ساکنان مسکن های مهر واگذار شده در شهرهای گلستان رضایتی از واحد های تحویلی  و شرایط محیطی آن ندارند.

     هنگام تحویل ساختمان امضای اجباری دریافت کردند

    یکی از ساکنان مسکن مهر سعد آباد گرگان با بیان اینکه  واحد های واگذار شده دارای ایرادات فنی و مهندسی زیادی است، گفت: ایجاد ترک و نم زدگی لوله های آب به داخل ساختمان، مشکلات زیست محیطی و امنیتی از دلایل نارضایتی ساکنان این واحد ها است که توجهی به رفع آن ها نمی شود.

    عباس محمدی افزود: دریافت مبالغ اضافه از ساکنان این مسکن ها و بازنگرداندن  آن از دیگر مسائلی است که به رغم پیگیری های متعدد هنوز به آن پاسخی داده نشده است.

    وی افزود: بعد از واریز ۱۷ میلیون  تومان در سال ۸۳ برای ساخت مسکن، پیمانکاران اعلام کردند که متقاضیان باید برای دریافت واحد های خود تا پایان سال پنج میلیون تومان دیگر هم واریز کنند که این مبلغ به اجبار از آن ها گرفته شد و در تعهدات ذکر نشده بود.

    محمدی ادامه داد: بعد از گذشت مدتی از دریافت مبلغ پنج میلیون تومان، اعلام کردند این پول اضافه بوده است و به متقاضیان بازگردانده می شود که فقط بخشی از آن بازگشت و بخش دیگری همچنان بلاتکلیف مانده است.

    وی گفت: ساختمان های واگذار شده از استحکام مناسبی برخودار نیستند، زندگی ساکنان زیر سقف آن نامطمئن است و این در حالی است که حتی شهرداری و نظام مهندسی در حالت عادی برای ساخت چنین سازه هایی پروانه ساخت نمی دهد.

    این شهروند گرگانی افزود: از سوی دیگر هنگام تحویل واحد ها، از ساکنان امضای اجباری دریافت کردند که از مسکن های  واگذار شده رضایت دارند و به هنگام وجود مشکلات فنی و عمرانی شرکت ها مسئولیتی در قبال آن ندارند.

    محمدی تصریح کرد: از زمان تحویل واحد ها تاکنون، ساکنان هزینه زیادی برای بازسازی و یا رفع نقص پرداخت کرده اند، اما شرکت های سازنده و اداره کل راه و شهر سازی هم پاسخگو نیست.

    وی ادامه داد: برخی افراد با باند بازی های زیاد این خانه ها را به مردم فروختند، به طوری که این سازه ها هیچ متولی برای پاسخگویی ندارد و پس از تحویل به حال خود رها می شوند. 

     وضعیت فاضلاب های مسکن مهر گنبد اسف بار است

    یکی از ساکنان مسکن مهر کاج گنبد کاووس هم با ابراز گلایه مندی از وضعیت این مسکن ها گفت: نزدیک به یک سال است که علاوه بر مراجعه حضوری به مسئولان شهری و شهرسازی،  مشکلات از طریق رسانه ها بارها و بارها به آنان اعلام شده، اما تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

    محمد علی سدنی افزود: از وضعیت ناایمن ساختمان ها که بگذریم، وضعیت فاضلاب در بلکوک های مسکن مهر کاج گنبد کاووس بسیار اسف بار است و این در حالی است که هنگام بارش باران داخل بلوک ها تبدیل به استخر آب می شود که تردد را برای بزرگسالان و بخصوص کودکان بسیار سخت و خطر آفرین می کند.

    وی افزود: پس از پیگیری های متعدد به ساکنان اعلام شد که برای حل این معضل ساکنان هر بلوک باید برای زیرسازی چهار میلیون تومان هزینه کنند تا بلوک ها از این وضعیت خارج شود که پرداخت این مبلغ در توان ساکنان نیست.

    این شهروند گنبدی ادامه داد: از سوی دیگر دفع نامناسب فاضلاب های خانگی هم موجب شده تا این آب ها در پشت منازل و یا فضای باز اطراف بلوک ها جمع و موجب بروز بوی نامطبوع و آلودگی های زیست محیطی شود.

    سدنی گفت: نامناسب بودن لوله کشی های داخل ساختمان و ترک هایی که هر روز بر پیکره این دیوار ها می افتد، نگرانی مردم از زندگی در این واحدها را بیشتر کرده و تعدادی زیادی از ساکنان به رغم پرداخت پول برای خرید این ساختمان ها آن ها را تخلیه و یا به اجازه گذاشته اند.

    به گفته وی راه و شهرسازی تحویل این خانه ها را به نام خود ثبت می کند، اما هنگام مراجعه و یا اعتراض ساکنان نسبت به مشکلات، توجهی به پیگیری موضوع ندارد.

     پول دادیم؛ اسکلت تحویل گرفتیم

    یکی دیگر از افراد ثبت نام کننده مسکن مهر هم گفت: اسکلت بسیاری از سازه های ساخته نشده همچنان در حال زنگ زدگی و پوسیده شدن است، اما خبری از ساخت و یا پاسخگویی به متقاضیانی که برای داشتن مسکن هزینه پرداخت کرده اند، نیست.

    اکبر جعفری افزود: تعداد زیادی از متقاضیان نزدیک به ده سال است که منتظر واگذاری واحد ها هستند، اما هنوز خبری از واگذاری خانه هایشان نیست.

    وی که هم اکنون به صورت استیجاری در این خانه ها زندگی می کند، گفت: فضای سبز، پارک، مدرسه، کمبود چرغ های روشنایی در بین بلوک ها و تردد از جمله مشکلاتی است که ساکنان مسکن های مهر با آن مواجه اند، اما اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نمی شود.

     مسکن های مهر جانمایی دقیقی نداشته است

    سال گذشته نیز مدیر کل دفتر فنی استانداری گلستان در مصاحبه ای کوتاه اعلام کرد:  اگر چه ماهیت این کار از ابتدا برای اقشار کم درآمد جامعه خوب بود، اما چون از زمان اجرای طرح بررسی های مهندسی و جانمایی دقیقی برای آن انجام نشد، با مشکلات زیادی روبرو شده است و حالا هم نمی توان برای وضعیت فنی و مهندسی آن کاری انجام داد.

    صادقعلی مقدم افزود: در حال حاضر فقط می توان با هماهنگی مسئولان این حوزه برای رفع مشکلات زیست محیطی و ایجاد امکاناترفاهی شهری برای ساکنان اقدامی انجام داد و  بخش دولتی آن اندازه اهرم اجرائی در دست دارد که برای ساکنانش جبران ضرر کند.

     مسکن های مهر به شرکت های فاقد صلاحیت واگذار شد

    برای بررسی دقیق تر این موضوع به سراغ  رئیس انجمن پیمانکاران استان گلستان رفتیم که وی با بیان اینکه مسکن مهر یک طرح کاملا عجولانه و غیر کارشناسی بود، گفت: این مسکن ها علاوه بر تزریق هزینه های تورم زا، به شرکت های فاقد صلاحیت مهندسی واگذار شد و نظارت دستگاه های مسئول هم به آن بسیار ضعیف بوده است.

    علی اکبر جلالی افزود: ساخت بسیاری از مسکن های مهر به صورت رانتی به شرکت های فاقد صلاحیت واگذار شده است و در بعضی مواقع هم این شرکت ها  ساخت را به شرکت های دست دوم واگذار کردند که عموما صلاحیت پیمانکاری  نداشتند و از ظرفیت شرکت های پیمانکاری با رتبه بندی بالا استفاده نشده است.

    جلالی ادامه داد: از سوی دیگر این سازه ها از نظارت دقیق و فنی نظام مهندسی، شهرداری ها و مسکن و شهرسازی  برخوردار نبوده و نیستند.

    وی با بیان اینکه در ساخت این خانه ها از مصالح نامرغوب استفاده شده است، اظهار کرد: بی شک یکی از دلایل نظارت های ضعیف بر این سازه ها پرداخت مبالغ بسیار اندک و ناچیز به ناظران بوده است و چون از زمان شروع این طرح همه هم و غم دولت واگذاری مسکن ارزان قیمت به مردم بود، کیفیت و ماندگاری سازه ها به فراموشی سپرده شد.

    رئیس انجمن پیمانکاران استان گلستان افزود: در این بین برخی افراد سودجو زمین های بلا استفاده و خارج از ساخت را تبدیل به مسکن مهر کردند و به اصطلاح زد و بندهایی در این بین وجود داشت و از سوی دیگر زمین های با کیفیتی برای ساخت این تعداد مسکن مهر محدود و یا کمیاب بود.

    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر دستگاه های اجرایی هم زمین هایی را که داخل شهر را به مسکن مهر واگذار نکردند، دولت هم فقط به فکر اجرا کردن طرح در آن زمان تا به امروز بوده و توجهی به اجرای صحیح طرح و تامین زیر ساخت های مختلف اعم از جاده، امکانت رفاهی زیست محیطی شهری و امنیتی نداشته است.

      بی خانمان هایی که خانه دار نشدند

     اگر چه از سال ۸۳ دولت وقت با اجرای چنین طرحی به دنبال ریشه کنی فقر اقتصادی بود، اما فقدان کار کارشناسی دقیق و کامل نبودن زیرساخت ها و موقعیت نامناسب اجرای ساخت مسکن های مهر این طرح را با مشکلات زیادی از جمله ناایمن بودن این سازه ها مواجه کرد.

    به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه فنی و مهندسی ساختمان، مسکن مهری که قرار بود که به داد اقشار کم درآمد برسد و سرپناهی برای آنان باشد، به بازار پرسودی برای برخی دلالان تبدیل شد، به این صورت که  افزایش قیمت مسکن در سال ۹۱ باعث شد هزینه‌های ساخت مسکن مهر بسیار بالا برود و واحدی که قرار بود با آورده حدود ۱۵ میلیون از طرف خریداران به علاوه حدود ۲۵ میلیون وام بانکی به آنان واگذار شود، ناگهان قیمت آن چند برابر شد و متقاضیان کم درآمد نتوانستند از عهده هزینه‌ها برآیند، از همین رو خانه هایشان را با قیمت پائین فروختند و دلالان با فروش آن ها سود خوبی به جیب زدند.

    مسکن های مهر در حالی با مشکلات، اجتماعی، عمرانی، مهندسی و زیر ساختی روبرو است که همچنان مسئولان بر واگذاری آن ها اصرار دارند و توجهی به اعتراض ساکنان و انتقادهای کارشناسان ندارند.

    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *