×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان
تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان

  • کد نوشته: 20554
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا کنعانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در این پهنه‌بندی که بر اساس بررسی آتش سوزی ۵۰ سال اخیر تهیه شده، دلایل آتش‌سوزی‌ها از جمله نقش مسافران هنگام بیتوته در مجاورت و درون پارک، انباشت پسماند و توقف در مکان‌های ممنوعه مورد برسی دقیق و کارشناسانه قرار گرفته است.
    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در خصوص جزئیات این خبر گفت: نقشه پهنه‌بندی خطر آتش‌سوزی پارک ملی گلستان با هدف شناسایی، پیشگیری و کنترل خسارت و تعیین محدوده‌های احتمالی حریق تهیه شد.

    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان

    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان
    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا کنعانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در این پهنه‌بندی که بر اساس بررسی آتش سوزی ۵۰ سال اخیر تهیه شده، دلایل آتش‌سوزی‌ها از جمله نقش مسافران هنگام بیتوته در مجاورت و درون پارک، انباشت پسماند و توقف در مکان‌های ممنوعه مورد برسی دقیق و کارشناسانه قرار گرفته است.

    وی به اقدامات صورت گرفته برای فراهم کردن تجهیزات کنترل آتش سوزی در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: امسال و با تخصیص ۱۲ میلیارد ریال اعتبار، ۱۷ دستگاه دمنده و تجهیزات انفرادی مانند آتش‌کوب خریداری و در برخی نقاط پارک استخر و مخازن ذخیره آب با شرایط آبگیری بالگرد ایجاد شد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهار امیدواری کرد که با فراهم شدن این امکانات در کنار ایجاد آتش‌بُرهای جدید و بهسازی آتش‌بُرهای قدیمی، از گسترش دامنه آتش در زمان وقوع حریق جلوگیری شود.

    کنعانی با اشاره به تفاهم‌نامه محیط زیست با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۷ با موضوع هوشمندسازی نظارت و کنترل در پارک ملی گلستان گفت: وزارت ارتباطات از محل اعتبارات خود در حال نصب سه دستگاه دوربین کنترل و اتصال آن به اتاق سرور (کنترل) مرکزی در پارک است که حدود ۹۰ درصد این پروژه انجام شده است.

    وی گفت: دوربین‌های هوشمند در سه منطقه سخت‌گذر پارک ملی گلستان نصب شده و تا پایان امسال این پروژه که به صورت آزمایشی در مناطق تحت کنترل محیط زیست اجرا شده، به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی به مشارکت جوامع محلی ساکن مناطق پیرامونی پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: با کمک دهیاری و شوراهای روستاهای حاشیه این پارک و پس از برگزاری دوره های آموزشی، اکنون در ۱۲ روستا تیم‌ها به صورت ۱۲ نفره دسته‌بندی شده اند تا در صورت نیاز و وقوع آتش سوزی به کمک ماموران محیط زیست بشتابند.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به کاهش آتش سوزی پارک ملی گلستان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در شرایطی که آتش سوزی این عرصه در ۱۰ سال قبل به طور میانگین ۲۰۸ هکتار بود، در نتیجه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، بروز این خسارت ها کاهش یافته به گونه ای که امسال ۱۰.۵ هکتار از این پارک در آتش سوخت که اغلب برگ درختان و تنه درختان خشکیده بود.

    پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان
    تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرآتش‌سوزی پارک ملی گلستان

    پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

    گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

    بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *