×
×

رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا
هیچ‌عارضه‌ای دربین دریافت‌کنندگان‌واکسن مشاهده‌نشد

  • کد نوشته: 24945
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۴
  • ۰
  • "اسپوتنیک" نام واکسن روسی است که تزریق آن به کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی از ۲۱ بهمن ماه امسال در خراسان رضوی همزمان با دیگر نقاط کشور آغاز شد، بر اساس شواهد و قراین موجود عوارض خاصی بابت دریافت این واکسن گزارش نشده و تنها تعداد محدودی دچار علائمی مانند تب و لرز شده‌اند.
    هیچ‌عارضه‌ای دربین دریافت‌کنندگان‌واکسن مشاهده‌نشد
  • تبلیغ هدفمند

    ویروس کرونا که حدود یک سال از پیدایش آن در ایران می‌گذرد، اکنون وارد مرحله جدیدی از همه‌گیری با ظهور ویروس‌های جهش یافته نظیر کرونای انگلیسی و آفریقایی شده است، این در حالی است که نخستین محموله واکسن کرونا برای کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی در کشور تزریق شد.

    هیچ‌عارضه‌ای دربین دریافت‌کنندگان‌واکسن مشاهده‌نشد

    “اسپوتنیک” نام واکسن روسی است که تزریق آن به کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی از ۲۱ بهمن ماه امسال در خراسان رضوی همزمان با دیگر نقاط کشور آغاز شد، بر اساس شواهد و قراین موجود عوارض خاصی بابت دریافت این واکسن گزارش نشده و تنها تعداد محدودی دچار علائمی مانند تب و لرز شده‌اند.


    در مرحله اول تزریق واکسن کرونا ۴۷۰ نفر از کادر درمانی درگیر با بیماران کرونایی بخشهای مراقبتهای ویژه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسن دریافت کردند که سهم این دانشگاه به گفته مسوولان آن در مرحله دوم هفت هزار دز واکسن است و اکنون سایر کادر درمانی در انتظار ورود محموله دوم این واکسن هستند.
    متولیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردند: تاکنون هیچ عارضه ای در بین کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، مشاهده نشده است و تعداد اندکی دچار علائم تب و لرز شده‌اند.
    هم‌اکنون قریب به ۸۰ درصد از جمعیت استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی این جمعیت توسط سایر دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در این استان واقع در شهرستانهای گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، سبزوار و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.
    تردیدها در خصوص کیفیت و اثربخشی واکسن روسی اسپوتنیک، تبعات و عوارضی که دریافت‌کنندگان این واکسن تجربه می‌کنند و تکلیف رعایت پروتکل‌های بهداشتی در افرادی که واکسن زده‌اند، از مهمترین پرسش‌ها و دغدغه‌های کنونی افراد جامعه است.

    عوارضی از واکسن کرونا در مشهد مشاهده نشده است 

    رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که جزو اولین افرادی است که واکسن کرونا دریافت کرده است، در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برخی کشورها به جای واکسیناسیون کرونا، کنترل مهاری این بیماری را از طریق ایمنی‌زایی اکتسابی، معروف به ایمنی زایی “گله‌ای” اجرا می‌کنند.
    دکتر علیرضا صداقت افزود: در این روش که کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد آن را اجرا کرده‌اند، ابتلای  افراد جامعه به کرونا تا ۷۰ درصد جمعیت یک منطقه، راهکار جلوگیری از همه‌گیری این بیماری و ایمنی‌زایی افراد جامعه محسوب می‌شود.
    وی ادامه داد: افزایش ایمنی و پیشگیری از همه‌گیری کرونا از طریق واکسیناسیون، نکته‌ای است که از نظر علمی و اپیدمیولوژیک مورد بحث است.

    رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با بیان اینکه واکسن‌های متعددی در دنیا برای مقابله با کرونا ساخته شده است گفت: واکسن اسپوتنیک، تولید شرکت روسی است و اکنون فاز تولید انبوه را می‌گذراند.
    وی افزود: نکته مهم این است که کارهای آمادگی و ساخت این واکسن از واکسن‌های دیگر مانند فایزر، مایونا، کیووک و کواکس جلوتر است.

    لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از دریافت واکسن 

    این پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه با اشاره به نگرانی های افراد جامعه پیرامون اثر بخشی واکسن کرونا گفت: اثر بخشی و کارایی این واکسن تا ۹۲ درصد اعلام شده است و این در حالی است که مطالعات اخیر نشان داده است حتی اگر فرد به کرونا مبتلا شود، اگر واکسن دریافت کرده باشد تا صددرصد از بستری شدن بیمار در بخشهای آی.سی.یو پیشگیری می‌کند.

    دکتر صداقت افزود: واکسن کرونا با دو برچسب آبی و قرمز در فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته باید تزریق شود به طوریکه تزریق اول از نوع برچسب آبی و تزریق دوم با برچسب قرمز پس از سه هفته انجام می‌شود.
    وی ادامه داد: از بین ۴۷۰ نفر کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت‌های ویژه این دانشگاه تعداد محدودی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول تزریق واکسن، عوارض خفیف مانند تب و لرز را تجربه کرده‌اند و مابقی هیچ علائمی بعد از تزریق نداشته‌اند. 

    رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گفت: افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و وقتی ایمنی‌زایی جامعه به  ۷۰ درصد رسید، می‌توانیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سبکتر کنیم.
    وی افزود: تا زمانی که سطح ایمنی جامعه افزایش نیافته است باید تمام افراد اعم از کسانی که واکسن زده‌اند یا کسانی که واکسن نزده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات را رعایت کنند.

    سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از محموله دوم واکسن هفت هزار دز است  

    رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: محموله دوم واکسن کرونا به زودی وارد استان می‌شود که سهم این دانشگاه هفت هزار دز است.
    دکتر محمد حسین بحرینی افزود: در مرحله اول واکسیناسیون کرونا که از ۲۱ بهمن ماه امسال آغاز شد، ۴۷۰ دز واکسن کرونا به کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت‌های ویژه این دانشگاه تزریق شد.
    وی ادامه داد: تاکنون هیچ عارضه ای بابت تزریق واکسن اسپوتنیک در کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه این دانشگاه مشاهده نشده و فقط ۱۱ نفر علائم تب و لرز داشتند که با داروهای مسکن بهبود یافتند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که واکسن زده‌اند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که سطح ایمنی‌زایی در جامعه هنوز پایین است و از سوی دیگر ممکن است واکسن مربوطه نسبت به ویروس جهش یافته ایمنی ایجاد نکرده باشد.

    واکسن کرونا باید در دمای ۲۰ درجه زیر صفر نگهداری شود 

    رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: به دلیل شرایط خاص نگهداری واکسن کرونا که باید در محیط زیر ۲۰ درجه بماند، افراد داوطلب واکسن باید به صورت حضوری به برخی مراکز محدود که شرایط نگهداری واکسن را دارند، مراجعه کنند.
    دکتر زهرا نهبندانی افزود: همه مراکز بهداشت وسایل جانبی نگهداری از واکسن را ندارند، لذا داوطلبین دریافت واکسن کرونا باید به مراکز تعیین شده مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر  واکسن کرونا به کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد که تاکنون بیمار نشده‌اند، تزریق شده است و در مرحله دوم به کادر درمانی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

    رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان‌های ارجاعی بیماران مبتلا به کرونا، کارکنان اورژانس و آزمایشگاههای تشخیص کرونا و مراکز ۱۶ ساعته در رده های بعدی دریافت واکسن کرونا هستند.

    وی با بیان اینکه به زودی دومین محموله واکسن کرونا وارد خراسان رضوی می‌شود افزود: در مرحله اول کمتر از هزار دز واکسن به این استان وارد شد که حدود نیمی از آن سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه سهم سایر دانشکده‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استان بود.

    نهبندانی ادامه داد: واکسن‌های واردشده به کشور براساس بررسی‌های وزارت بهداشت و درمان انتخاب شده و از سوی سازمان جهانی بهداشت تحویل داده می‌شود و هیچیک از دانشگاههای علوم پزشکی در روند انتخاب واکسن کرونا نقشی ندارند.

    بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است.

    همچنین تاکنون یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *