×
×

استقبال سال نوباچشم‌پوشی ازرسم پنجشنبه آخرسال

  • کد نوشته: 27464
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۸
  • ۰
  • حضور بر سر مزار درگذشتگان و قرائت فاتحه قبل از شیوع کرونا در گلستان همانند همه نقاط ایران رایج بود و اما از یک‌سال پیش که کرونا بر زندگی مردم این سرزمین چتر گستراند، این سنت همانند بسیاری از آیین‌ها و رسوم دیگر دست‌خوش دگرگونی و تغییر شد.
    استقبال سال نوباچشم‌پوشی ازرسم پنجشنبه آخرسال
  • تبلیغ هدفمند

     قرائت فاتحه و همدردی با خانواده درگذشتگان همزمان با آخرین پنجشنبه سال طبق آموزه‌های دینی و عرفی امری پسندیده است اما امسال متولیان بهداشت و درمان به سبب نگرانی‌ از شیوع و اوج‌گیری دوباره کرونا، خواستار چشم‌پوشی مردم از این سنت حسنه هستند.

    استقبال سال نوباچشم‌پوشی ازرسم پنجشنبه آخرسال

    حضور بر سر مزار درگذشتگان و قرائت فاتحه قبل از شیوع کرونا در گلستان همانند همه نقاط ایران رایج بود و اما از یک‌سال پیش که کرونا بر زندگی مردم این سرزمین چتر گستراند، این سنت همانند بسیاری از آیین‌ها و رسوم دیگر دست‌خوش دگرگونی و تغییر شد.

    متولیان بهداشت و درمان کشور و استان گلستان بر این باورند که تا زمان اجرای واکسیناسیون عمومی، آحاد مختلف مردم باید همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و از شرکت در تجمعات از جمله حضور در آرامستان‌ها در پنجشنبه آخر سال خودداری کنند.

    با اینکه بیشتر روزها و ماه‌های امسال درب آرامستان‌های کشور و گلستان به سبب شیوع کرونا بر روی مردم بسته بود و مراسم خاک سپاری جان باختگان کرونا و فوت شدگان غیر کرونایی با رعایت ملاحظات بهداشتی و حداقل نفرات برگزار شد اما هنوز افرادی هستند که تحت تاثیر القائات و تصورات نادرست مبنی بر کاهش میزان آسیب‌پذیری، سرایت و مرگ ناشی از کرونا، برای به‌جا آوردن اعمال مستحبی پنجشنبه آخر سال، در آرامستان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

    به اعتقاد متولیان بهداشت و درمان گلستان، حضور و تجمع مردم در آرامستان‌ها باتوجه به نزدیکی قبور به یکدیگر، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بسیار سخت و خطر شیوع کرونا و عواقب ناگوار آن بر سلامت عمومی جامعه را مضاعف خواهد کرد.

     فرماندار گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بسته بودن درب ورودی آرامستان این شهر در پنجشنبه آخر سال خبر داد و گفت : این ممنوعیت به دلیل اجرا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قطع زنجیره انتقال و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است و مقرر شده تا صاحبان عزا برای حفظ سلامت خود و شرکت‌ کنندگان از برگزاری این آیین‌ها در زمان شیوع ویروس خودداری کنند.

    محمد حمیدی افزود: به مدیریت آرامستان‌ها نیز توصیه شده تا با نصب بنر و پارچه نوشته‌هایی از مردم بخواهند تا از حضور در این اجتماع غیر ضرور اجتناب نمایند.

    معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان نیز به ایرنا گفت: شرایط ویژه کرونا بسیاری از سنت‌ها و رسوم مذهبی و ملی را تحت تاثیر قرار داده و با توجه به استمرار شیوع این ویروس، مردم همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا را رعایت نمایند.

     احسان مکتبی افزود: به طور معمول پنجشنبه پایانی هر سال خانواده‌های ایرانی براساس یک سنت حسنه و عرفی، برای ابراز همدردی و تسلیت به خانواده و بازماندگان در آرامستان‌ها حضور می‌یابند که باتوجه به شرایط و وضعیت شکننده گلستان در شیوع کرونا، درخواست داریم امسال مردم از حضور بر سر مزار درگذشتگان خود پرهیز نمایند و این سنت حسنه را با روش‌های دیگری مانند تماس تلفنی و یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌جا آورند.

    همچنین برخی شهروندان گرگانی که امسال بستگان خود را به خاطر ابتلا به کرونا از دست دادند، در گفت و گو با ایرنا، به همشهریان خود توصیه کردند حتی المقدور در پنجشنبه آخر سال از حضور در آرامستان خودداری نمایند.

     مجتبی علمشاهی که چندماه پیش همسرش را از دست داده است، به همشهریان خود توصیه کرد که در تجمعات بویژه مراسم‌های ترحیم شرکت نکنند زیرا قدرت سرایت و شیوع ویروس کرونا در تجمعات بالا است.

    وی افزود: مردم باید با پرهیز از هرگونه سهل‌انگاری صرفا برای حفظ سلامتی خود و دیگران امسال از حضور در آرامستان‌ها پرهیز کنند. 

    در همین پیوند مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا، به مردم توصیه کرد برای حفظ سلامت خود پنجشنبه از حضور در آرامستان‌ها پرهیز کنند.

    علی متکی افزود: احتمال سرایت کرونا  به سبب افزایش تراکم مردم در اجتماعات از جمله در مراسم ترحیم یا عزاداری‌ها بسیار بالا است زیرا در این مراسم‌ها به سبب نبود فضای کافی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی سخت است.

    وی ادامه داد: در بیشتر مراسم‌های ختم و عزاداری، مرسوم است که خیراتی در قالب خوراکی یا نوشیدنی بین حاضرین توزیع می‌شود که این امر، احتمال بروز و شیوع بیماری کرونا را دو چندان می‌کند.

    متکی از مردم گلستان خواست از حضور در آرامستان‌ها اجتناب کنند و پیام‌های تسلیت خود را تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به خانواده متوفی اعلام نمایند تا در شرایط فعلی شیوه کرونا، سلامتی افراد به خطر نیفتد.

    وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد تصور کنند که چون آرامستان‌ها فضای باز دارند، امکان سرایت کرونا وجود ندارد و یا کمتر است اما باید به این عده گفت که باتوجه به سویه‌های جدید و جهش یافته بیماری و مشاهده ۲ مورد کرونای انگلیسی در گرگان، نباید هیچ گونه سهل انگاری در مقابله با این بیماری خطرناک انجام داد. 

     براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر ۲۴۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۱۹ نفر آنان وخیم است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *