×
×

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی
کاهش معوقات کارگران

  • کد نوشته: 31296
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار حسن نوری در نشست خبری که به مناسب آغاز هفته کار و کارگر برگزار شد اظهار داشت: مطالبات معوقه هزار و ۵۰۲ کارگر در ۳۸ کارگاه در سال ۹۸ مانده بود و با توجه به این که بیشتر این معوقات در بخش پیمانکاری بود با ابلاغ مصوبه ای مبنی بر این که پرداخت مطالبات پیمانکاران میبایست با اولویت پرداخت مطالبات کارگری باشد موجب کاهش آمار شد این در حالیست که هم اکنون صرفاً ۵۸۵ کارگر در ۱۳ کارگاه مطالبات معوقه کمتر از ۴ ماه دارند.
    کاهش معوقات کارگران
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از کاهش معوقات کارگران از ۱۱۹ ماه در سال ۹۸ به ۴۱ ماه در پایان سال ۹۹ خبر داد.

    کاهش معوقات کارگران

    به گزارش بازار کسب و کار حسن نوری در نشست خبری که به مناسب آغاز هفته کار و کارگر برگزار شد اظهار داشت: مطالبات معوقه هزار و ۵۰۲ کارگر در ۳۸ کارگاه در سال ۹۸ مانده بود و با توجه به این که بیشتر این معوقات در بخش پیمانکاری بود با ابلاغ مصوبه ای مبنی بر این که پرداخت مطالبات پیمانکاران میبایست با اولویت پرداخت مطالبات کارگری باشد موجب کاهش آمار شد این در حالیست که هم اکنون صرفاً ۵۸۵ کارگر در ۱۳ کارگاه مطالبات معوقه کمتر از ۴ ماه دارند.

    نوری در ادامه ضمن اشاره به افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران گفت : در سالجاری نرخ دستمزد جامعه کارگری نسبت به مدت مشابه سال های گذشته مطلوب است و این افزایش حقوق و دستمزد موجب رفع بخشی از مشکلات جامعه کارگری را رفع شده است اما با توجه به بالا بودن نرخ تورم لازم است کارفرماییان بیش از گذشته به کارگران توجه داشته باشند.

    وی ادامه داد: با وجود اینکه بیشترین آمار حوادث مرتبط با بخش ساختمان بوده و برهمین اساس سال گذشته بیش از ۱۳هزار ساعت نفر آموزش مباحث ایمنی کار صورت گرفت و ۱۲۸ پیمانکار نیز در این حوزه آموزش‌های لازم را دیدند.

    وی با اشاره به وجود برخی اختلافات کار و کارگری نیز گفت: مطابق با قانون پیگیر ایفای حقوق کارگران هستیم چرا که با وجود هشت هزار و ۳۵۴ کارگاه فعال در استان که عمده این کارگاه ها نیز کوچک بوده و از سوی دیگر به علت نامتعادل بودن عرضه و تقاضا ممکن است سوء استفاده هایی از این وضعیت صورت گیرد و موجب ایجاد اختلاف کارگران با کارفرما می شود و در این مورد اقدام به شکایت می کنند.

    فعالیت ۸۴هزار و ۹۷۲ کارگردر استان

    مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این که در حال حاضرنزدیک به ۸۵ هزار کارگر شاغل مورد شناسایی قرار گرفته‌اند افزود: نزدیک به ۱۷ هزار نفر از این افراد کارگران ساختمانی‌اند.
    نوری گریزی به اطلس رفاه ایرانیان که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است داشت و گفت: دومین استان فقیر کشور بر اساس شاخص هایی مانند دریافت یارانه، درآمد پایین و وجود دهک های پایین اعلام شده هستیم.

    ۴درصد مردم استان محروم از دریافت یارانه هستند

    وی ضمن اشاره به جمعیت ۹۹۰ هزار نفری استان افزود: از این تعداد جمعیت ۹۴۸ هزار نفر یارانه دریافت می کنند و تنها چهار درصد جمعیت استان محروم از دریافت یارانه هستند که نشان از وضعیت ضعیف استان به لحاظ درآمدی است.
    وی علل فقر استان را نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و گفت: به لحاظ اینکه بخش عمده ای از شاغلان و کسب و کارها روستایی و کشاورزی هستند و در این بخش استان هیچ نوع زنجیره تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارزش افزوده ای ندارد که منجر به ایجاد افزایش سطح معیشت خانواده ها شود.
    وی در پایان با بیان این که سهم اشتغال استان در بخش خدمات ۳۶.۷ و در بخش کشاورزی ۳۳.۷ است گفت: کمترین سهم استان نیز در بخش صنعت با ۲۹.۶ درصد است.

    رتبه اول پرداخت تسهیلات

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: در هشت سال گذشته ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان به چهار هزار و ۵۵۲ طرح پرداخت و منجر به ایجاد اشتغال پنج هزار و ۲۲۹ نفر شد

    وی با بیان این که بیشترین سهم پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری مربوط به استان بود گفت: در این زمینه استان برتر کشور شدیم.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند که از این تعداد هشت هزار و ۱۱ فقره به طور کامل این تسهیلات را به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال دریافت کرده اند.

    نوری از تشکیل ۳۰ شرکت تعاونی جدید در سال ۹۹ خبر داد و افزود: این تعاونی ها با ۲هزار و ۳۷۳ عضو تشکیل شده اند و با سرمایه ۱۴۶میلیارد ریال برای هزار و ۵۸ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

    وی گفت: تعداد شرکت های تعاونی های خراسان شمالی هزار و ۶۲۶ شرکت است و ۱۵۶ هزار عضو نیز دارند و سرمایه کل این شرکت های تعاونی نیز ۴۷۶ میلیاردریال است.

    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.

    در استان خراسان شمالی بیش از ۸۴ هزار و ۹۰۰ نفر کارگر از مزایای بیمه برخوردار هستند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *