×
×

مدیرهتل‌های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور
بافت تاریخی گرگان نگین‌گردشگری

  • کد نوشته: 31968
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۰
  • ۰
  • علی اکبر بصیرنیا در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار گفت: جایی در شمال سراپا سبز ایران، بام‌ها سفالی و قرمز، دیوارها و جرزها آجری و رج‌رج کنار هم چیده شده‌اند. نمایی از شهری کهن که امروز هنوز هم پا برجاست.
    بافت تاریخی گرگان نگین‌گردشگری
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرهتل‌های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور گفت: بافت تاریخی گرگان با بیش از ۱۶۲ هکتار وسعت عنوان افتخارآمیز نخستین بافت تاریخی ثبت شده ایران را به همراه دارد و در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    بافت تاریخی گرگان نگین‌گردشگری

    علی اکبر بصیرنیا در گفتگو با خبرنگار بازار کسب و کار گفت: جایی در شمال سراپا سبز ایران، بام‌ها سفالی و قرمز، دیوارها و جرزها آجری و رج‌رج کنار هم چیده شده‌اند. نمایی از شهری کهن که امروز هنوز هم پا برجاست.

    وی اظهار داشت: هرچند گرگان هرچه بیشتر پا به سن گذاشت و بزرگ شد، کمتر نشانی از گذشته‌ی زیبایش را با خود به همراه آورد.
    اما آن‌چه امروز از گرگان کهن به نام بافت تاریخی شهر می‌شناسیم، یادگار روزگاری است که این شهر را دارالمومنین می‌خواندند. بافتی که با وجود این‌که شهر جدید دورادورش بدون توازن و زیبایی بزرگ شده، اما هنوز وقار خود را حفظ کرده است.
    وی ادامه داد: این بافت نه تنها کالبدی بی‌روح را در بناها و کوی و گذرها حفظ کرده بلکه هنوز روابط اجتماعی پویایی را داراست. هنوز هم بافتی با بناهای شاخص به گرگان هویت می‌دهد. زیباترین و دل انگیزترین فضایی است که می‌توان به دور از هیاهوی شهر ساعت‌ها در آن قدم زد و تنفس کرد.
    مدیر هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور اظهار کرد: خوشبختانه، گردشگران علاقه خاصی به طبیعت‌گردی و حضور در بافت‌های تاریخی دارند و مهیا ساختن این فضا در بافت تاریخی گرگان می‌تواند موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری گرگان و استان شود. گردشگری شهری یکی از موضوعات محوری در مدیریت شهری است و گرگان به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های گوناگون حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند در این بخش پیشگام باشد.
    علی اکبر بصیرنیا در ادامه تصریح کرد: در همین راستا، تسهیلات در نظر گرفته شده و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در گرگان موجب تشویق مالکان و سرمایه‌گذاران برای ورود به مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شده است. هم‌چنین طی سالیان اخیر مدیریت کنونی شهرداری گرگان، بر آن شد با توجه به جایگاه ویژه گردشگری تاریخی و ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش، ناحیه شهرداری مستقل را در این بافت راه‌اندازی نموده تا ارائه تسهیلات و خدمات اداری آسان شده و روند مرمت خانه‌های تاریخی بافت سرعت بیشتری به خود بگیرد.
    وی همچنین افزود: در کنار چنین هدف‌گذاری‌هایی، شهرداری گرگان در نظر دارد پیاده‌راه خیابان امام خمینی، خیابان غذا در گذر ۱۵ متری پاسرو را هم ایجاد نماید تا جاذبه‌های بیشتری به بافت تاریخی گرگان بخشیده شود.
    گفتنی است اگر بافت تاریخی گرگان را نگین گردشگری شهر گرگان و نماد دوران اوج و اعتلای دوران اسلامی در شمال کشور بدانیم چندان بی‌راه نگفته‌ایم و بایسته و ضروری است که تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این بافت در حوزه گردشگری محقق شده تا همه‌ی ساکنان آن از سودآوری و شکوفایی مجدد آن بهره‌مند گردند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *