×
×

مدیر پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان
نمایش شکوه‌وعظمت دیواربزرگ گرگان درچین

  • کد نوشته: 51799
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۸
  • ۰
  • به‌گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، حمید عمرانی رکاوندی امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: نمایشگاه شکوه ایران باستان که از ۲۱ دی‌ماه در کاخ‌موزه پکن افتتاح‌شده است، چشم بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و دیگر گردشگران خارجی این مجموعه فرهنگی عظیم را به خود معطوف داشته است که از اشیای باستانی شاخص در سطح کشور گردآوری و به نمایش گذاشته‌شده‌اند.
    نمایش شکوه‌وعظمت دیواربزرگ گرگان درچین
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان از نمایش شکوه تمدن دیوار بزرگ گرگان در نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین و استقبال بازدیدکنندگان چینی از این اثر شاخص ملی خبر داد.

    به‌گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، حمید عمرانی رکاوندی امروز با اعلام این خبر اظهار کرد: نمایشگاه شکوه ایران باستان که از ۲۱ دی‌ماه در کاخ‌موزه پکن افتتاح‌شده است، چشم بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و دیگر گردشگران خارجی این مجموعه فرهنگی عظیم را به خود معطوف داشته است که از اشیای باستانی شاخص در سطح کشور گردآوری و به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

    مدیر پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان افزود: دیوار بزرگ گرگان اثری متعلق به دوره ساسانی در استان گلستان است که در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان معرفی می‌شود و تاکنون نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان چینی قرار گرفته است.

    او با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد فرهنگی و قدردانی از متولیان برپایی نمایشگاه، بیان کرد: نمایش یافته‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان در نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در کشور چین، معرفی زاویه دیگری از نبوغ و افتخار میراث گران‌سنگ ایرانیان است که موردتوجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

    عمرانی رکاوندی گفت: در نمایشگاه شکوه ایران باستان، یکی از خمره‌های بزرگ ذخیره‌سازی مواد غذایی متعلق به اتاق نگه‌داری آذوقه قلعه شماره ۲، از قلعه‌های دیوار بزرگ گرگان به نمایش گذاشته شده است. این اتاق در قرن ششم میلادی به‌عنوان انباری مورداستفاده قرارگرفته و خمره‌های مشابهی دیگری نیز در همین قلعه و همچنین در سایر قلعه‌های دوره ساسانیان در قلمرو دیوار بزرگ گرگان یافت شده است.

    او یادآور شد: به دنبال اصلاحات پادشاه معروف ساسانی خسرو اول (۵۳۱-۵۷۹ پس از میلاد) در راستای ساماندهی و سازمان‌دهی نیروهای نظامی، مدیریت بهینه ابزارآلات جنگی و ذخیره‌سازی مواد غذایی با استفاده از خمره‌های بزرگ به‌عنوان الگوی جدیدی در ساختار ارتش قدرتمند ساسانی ایجاد شد که با این روش امکان ذخیره‌سازی مقادیر قابل‌توجهی مواد غذایی و نوشیدنی برای پشتیبانی نیروهای نظامی داخل قلعه‌ها را در بلندمدت فراهم می‌کرد. همچنین در مجاورت این انبارها، آشپزخانه و اجاق‌های متعدد پخت غذا وجود دارد که نشان از اهمیت و امنیت غذایی نظامیان در دوره ساسانی است.

    مدیر پایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان تأکید کرد: دیوار بزرگ گرگان در کنار همتای آسیایی خود، یعنی دیوار بزرگ چین به طول بیش از هزاران کیلومتر از ارزشمندترین میراث بشری در دنیای باستان محسوب می‌شوند که دارای نقاط مشترک و باهدف حفظ سرزمین و امنیت و آسایش مردم و کاروان‌های تجاری احداث‌شده‌اند که بیانگر شکوه و عظمت و سابقه تمدنی این دو کشور کهن در قاره آسیاست.

    او در ادامه تصریح کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی در سطح بین‌المللی، حرکتی ارزشمند است که دوستی دو ملت بزرگ ایران و چین و رونق گردشگری پایدار و از همه مهم‌تر در معرفی چهره ایران فرهنگی تأثیرگذار و ره‌آورد بزرگی برای کشور به همراه خواهد داشت.

    عمرانی رکاوندی افزود: بدون تردید خلاقیت و ابتکار مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دکتر دارابی قائم‌مقام محترم وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، دکتر نوکنده، رئیس‌کل محترم موزه ملی ایران و دیگر عزیزان و مسئولان محترم برگزاری نمایشگاه در کشور چین، برای این اقدام فرهنگی، بسیار ستودنی و قابل‌ستایش است.

    او اظهار امیدواری کرد برگزاری هر چه بیشتر نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی بیش‌ازپیش استمرار داشته باشد که در تقویت جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران و معرفی فرهنگ و تمدن باشکوه ایرانی نقش به سزایی در جامعه جهانی خواهد داشت.

    ۲۱۱ قلم اشیا تاریخی و فرهنگی به همراه ۵ اثر بازآفرینی (مولاژ) تحت عنوان نمایشگاه «شکوه ایران باستان» از ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳در محل کاخ‌موزه پکن در معرض دید علاقه‌مندان چینی و گردشگران قرارگرفته است.

    دیوار بزرگ گرگان به همراه تأسیسات وابسته به طول ۲۰۰ کیلومتر با شماره ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    نویسنده: مهدی تقوی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *