×
×

زعفران عروس خوش رنگ ،وامنان گلستان

  • کد نوشته: 35255
  • ۱۴۰۱-۰۳-۳۱
  • ۰
  • نخستین برداشت گل زعفران در باغ‌های زیر کشت ارتفاعات روستای وامنان آزاد شهر به عنوان قطب اصلی تولید زعفران گلستان آغاز شد به بهانه ی برداشت نوبرانه این محصول خوش عطر و بو و پرخاصیت که علاوه بر مصرف غذایی , در صنایع غذایی , شیرینی پزی , داروسازی و دیگر صنایع کاربرد بسیار دارد.
    زعفران عروس خوش رنگ ،وامنان گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    نخستین برداشت گل زعفران در باغ‌های زیر کشت ارتفاعات روستای وامنان آزاد شهر به عنوان قطب اصلی تولید زعفران گلستان آغاز شد به بهانه ی برداشت نوبرانه این محصول خوش عطر و بو و پرخاصیت که علاوه بر مصرف غذایی , در صنایع غذایی , شیرینی پزی , داروسازی و دیگر صنایع کاربرد بسیار دارد.

    خبرنگار بازارکسب کارآنلاین مصاحبه ای را به شرح ذیل با مدیر عامل شرکت تعاونی تولید زعفران وامنان ترتیب داده است .
    عادلی سطح زیرکشت زعفران در سال جاری را ۴۵۸هکتار بیان کرد و گفت: ۴۵۸هکتار دروامنان زعفران کشت می شود که این میزان مجموع مزارع یک ساله تا چندساله است. وی افزود:روستاهای اطراف وامنان مانند کاشیدار، نرآب در حوزه چشمه سارانو روستاهای هم جوار وامنان که مربوطه به استان سمنان می شوند و روستاهای اطراف شهر دوزین منطقه پشت کوهساران در زمینه کشت زعفران فعالیت می کنند که در مجموع ۱۰۰۰ هکتار از اراضی گلستان کشت زعفران انجام می شود.

    مدیر عامل شرکت تعاونی تولید زعفران وامنان در جواب این سوال که آیا زعفران بدست آمده به نام خود روستا به عرضه میرسد بیان داشت:شرکت تعاونی زعفران را تا سال ۱۴۰۰ فله خریداری می کرد و نقدا مبلغ خرید محصول را به کشاورز پرداخت می کرد یا کشاورز خود محصول را به مشهد می برد و می فروخت اما در حال حاضر تمام مجوز های مربوطه جهت بسته بندی زعفران به نام برند وامنان اخذ شده است در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار زعفران وامنان با بسته بندی و برند وامنان به بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد
    وی فواید اقتصادی این محصول را برای اهالی روستا قابل لمس برشمرد و اعلام کرد: خرده مالک بودن اراضی باعث شده است که هر کس در هر متراژ از زمین که قبلا کشت های محصولات دیگری چون سیب زمینی و گندم و … انجام می داده که برای کشاورز باید هر سال زمین را شخم می زد و آبیاری مداوم لازم داشته و قرون به صرفه نبوده به کشت زعفران روی بیاورند.

    عادلی گفت: زعفران گیاهی است که وقتی در سال اول بذر در زمین کاشته شود تا حدود ۸ سال نیاز به کاشت بذر مجدد نیست
    به طور مثال اگر در ابتدادر هر هکتار ۳۰۰ کیلو گرم بذر نیاز است این هزینه یکبار انجام می شود و تا ۸ سال آینده نیاز به خرید بذر نمی باشد حتی بعد از ۸ سال نیز می توان از همان مزرعه که کاشت در آن انجام شده است ۵ تن بذر بدست آمد و بذر ها را فروخت.

    جمع کردن گل زعفران یک دوره ۱۵ روزه است که با ورود شرکت تعاونی خرید گل ها انجام می شود و کشاورز دیگر دغدغه فروش محصول خود را ندارد و خرید شرکت تعاونی تضمینی است و کشاورز بلافاصله به پول محصول خود می رسد.
    محصول زعفران نیاز به مکانی و شرایط خاصی برای نگه داری ندارد در نتیحه از نظر هزینه نگهداری و حمل و نقل نیز معاف است و خود کشاورز می تواند محصول که جا گیر نیست در منزل خود نگه دارد.
    زمین های خرده مالکی به هیچ عنوان مناسب کشت محصولاتی چون گندم و سیب زمین و … نیست زیرا هزینه بالای نگه داری و حمل نقل برای کشاورز بوجودمی آید اما از ۲ هکتار زمینی که در آن زعفران کشت شده است حداکثر دو کیسه پلاستیک دو کیلویی زعفران بدست می آید و می توان در منزل نگه داشت.
    وی در خصوص نحوه ی آبیاری این محصول در گفتگو با خبرنگار ما افزود:زعفرانی که در خراسان شمالی ، خراسان رضوی، خراسان جنوبی کشت میشود باید ۷ نوبت آبیاری شوند اما با بارش های منظم این منطقه و آب و هوای کوهستانی در فصل کشت این محصول فقط هنگام برداشت گل یک بار آبیاری می شود.
    این مدیرشرکت تعاونی تولید زعفران در خصوص مهاجرت معکوس افراد خاطر نشان کرد:۱۲۶ خانوار دروامنان مهاجرت معکوس صورت گرفته است و حتی روستاهای اطراف نیز مهاجرت معکوس داشته اند، خیلی ازافرادی که دارای شغل دولتی بودند از روستا مهاجرت کرده بودند با رونق کشت زعفران به روستاها برگشته اند و کشت زعفران پویای و زندگی دوباره به روستاها داد و اقتصاد روستاهای این منطقه را متحول کرد.
    با کشت گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان،آویشن و گل محمدی در فصل بهار که زمان برداشت آن با زعفران تفاوت دارد درست در زمانی است که کشاورز درآمدی ندارد با کشت گیاهان دارویی اقتصاد کشاوز تامین می شود.
    شرکت تعاونی نیز تمام محصولا گیاهان دارویی را از کشاورزان خریداری می کند. شرکت تعاونی گل محمدی را کیلویی۵۰ تومان، گل گاو زبان کیلویی۶۰ تومان و آویشن کیلویی۲۰۰ تومان ازکشاورز خریداری می کند.

    نحوه خرید محصول از کشاورز به چه صورت است؟
    وی مهم ترین دغدغه کشاورز را عرضه محصول خود به بازار دانست و تصریح کرد: با وجود این دغدغه کشاورز با تعامل شرکت تعاونی و خرید تضمینی کشورر با خیال راحت به فعالیت خود می پردازد.
    شرکت تعاونی به صورت نقد محصولات را خریداری می کند و حتی پشتوانه ای برای کشاورزان در زمان هایی که به چالش بر میخورند است.
    عادلی در خصوص رتبه زعفران گلستان از نظر کیفیت گفت:به دلیل اینکه پیاز زعفرانی که در منقطه گلستان کشت می شود از بجستان خراسان جنوبی گرفته شده و آب وهوای کوهستانی این منطقه به کیفیت زعفران افزوده است.از نظر کیفیت رنگ زعفران وامنان از کیفیت بالایی برخوردار است.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط برای بسته بندی فراهم شده است ظرف دوماه آینده زعفران وامنان با بسته بندی و برند وامنان به بازار داخلی ایران عرضه خواهد شد.
    شرکت تعاونی با قرداد بستن با یک تیم بازرگانی فعالیت بازاریابی برای زعفران را آغاز کرده تا این تیم بازرگانی توزیع با بسته بندی جدید را در سراسر کشور انجام دهند.

    چالش های این حوزه
    این مدیر پرتلاش شرکت تعاونی تولید زعفران روستای وامنان در پایان از چالش های موجود در این حوزه سخن گفت و افزود: فقدان آموزش در حوزه کشت زعفران از مشکلات اساسی این بخش است زیرا خیلی از مسائل در خصوص کست زعفران را کشاورز در طول سال با آزمون و خطا تجربه می کند و یا با مراجعه به سایتهای اینترنتی جواب سوالات خود را پیدا میکند.
    از دیگر مشکلاتی که در این بخش است زمان برداشت محصول با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.
    خام فروشی و نبود زنجیره ارزش زعفران، عدم برندسازی، بالابودن هزینه‌های تولید، نبود تجهیزات مناسب برای فرآوری و خشکسالی از جمله مشکلات زعفران کاران گلستانی است

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *