×
×

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:
وجود هنرهای ناب عاشورایی در جای جای استان

  • کد نوشته: 42131
  • ۱۴۰۲-۰۵-۰۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ تقی صادقی در نشست با اصحاب رسانه استان که  با هدف برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا برگزار شده بود؛ با تاکید بر اینکه این رویداد همانند دیگر جشنواره ها و رویدادها ی فرهنگی و هنری نیست، افزود: در این رویداد هنری هنرمند متوسل به اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهدای کربلا می شود و زمینه و فرصتی را برای عرض ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین ایجاد می نماید که در واقع یک شور و حماسه حسینی از جنس هنر اتفاق می افتد.
    وجود هنرهای ناب عاشورایی در جای جای استان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برگزاری سوگواره ملی هنر عاشورا را عرض ارادت و اخلاص جامعه هنری به ساحت اباعبدالله علیه السلام دانست و گفت: این رویداد هنری برای اولین بار در استان خراسان شمالی رقم خواهد خورد .

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ تقی صادقی در نشست با اصحاب رسانه استان که  با هدف برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا برگزار شده بود؛ با تاکید بر اینکه این رویداد همانند دیگر جشنواره ها و رویدادها ی فرهنگی و هنری نیست، افزود: در این رویداد هنری هنرمند متوسل به اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهدای کربلا می شود و زمینه و فرصتی را برای عرض ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین ایجاد می نماید که در واقع یک شور و حماسه حسینی از جنس هنر اتفاق می افتد.

    وی با اشاره به اینکه هر فردی عرض ارادت خود را به ساحت اباعبدالله الحسین دارد بیان داشت: شاید حقیقت این باشد که به صورت تخصصی و با ابزار های هنری در این عرصه وارد و انتقال دهنده پیام عاشورایی می گردد.

    صادقی با توجه به وجود قطب های قوی و استان های مطرح در حوزه تعزیه و عاشورایی در کشورافزود: استان های قوی و مطرح در هنر عاشورایی و تعزیه در کشور وجود دارند ولی ظرفیت استان ما در برخی از حوزه ها از جمله نسخ و آیین های بومی و سنتی ظرفیت نابی است که در جای جای این استان وجود دارد و این ظرفیت ها ی ناب موجب انتخاب این استان به عنوان میزبان برگزاری اولین رویداد هنری ملی عاشورایی انتخاب گردیده است.

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به هنرهای ناب عاشورایی که در جای جای این استان قرار دارد بیان داشت: ما نتوانسته ایم این ظرفیت ها را در استان و کشور نشان دهیم و امیدواریم در این رویداد عاشورایی ملی بتوانیم ظرفیت ها و هنرهای این استان درحوزه عاشورایی به کشور نشان دهیم.

    صادقی با تاکید بر رشد و تعالی هنر و هنرمندان استان تصریح کرد: اگر هر رویدادی آورده ای برای استان نداشته باشد خیلی مطلوب نیست و اگر هر رویدادی موجب رشد و تعالی بخشی از جامعه فرهنگی و هنری استان نشود ناقص است و باید سعی شود به شکل ممکن زمینه رشد و تعالی هنرمندان و هنر استان را فراهم نماید.

    رئیس ستاد اجرایی سوگواره ملی هنری عاشورا در خراسان شمالی با تاکید بر شناسایی و ظرفیت های این استان در حوزه فرهنگ و هنر بیان داشت: خراسان شمالی دارای ظرفیت های خوبی است اما این ظرفیت ها شناسایی و به کشور و دنیا معرفی نشده اند.

    تقی صادقی در بخشی دیگر از سخنان خود به آموزش حرفه ای و کافی نیز اشاره نمود و گفت: هنرمندان استان نیاز به آموزش حرفه ای و کافی دارند.

    صادقی رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی را شناسایی و آموزش حرفه ای و کافی بیان کرد و افزود: تا زمانی که ما هنرمندان استان را شناسایی و آموزش حرفه ای و کافی نداده باشیم نقش خدمت رسانی به حرفه ای های کشور را خواهیم داشت و به همین دلیل هم رویکرد اصلی ما برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری است نه جشنواره های فرهنگی و هنری چرا که در رویدادهای فرهنگی و هنری دو امر مهم شناسایی و آموزش به هنرمندان استان انجام می شود که منتج به درخشش هنرمندان و شناسایی هنر استان به کشور در جشنواره های فرهنگی و هنری خواهد شد.

    وی جریان های فرهنگی و هنری در استان را جریان های فردی و متکی به استعدادهای فردی دانست و رشد واقعی را در رسیدن به یک الگوی آموزش تولید محور دانست و افزود: رشد واقعی این است ما در رویداد های فرهنگی هنری به یک الگوی آموزش تولید محور رقابتی برسیم.

    معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست از اجرای ۴۸۰ تعزیه در دهه اول محرم در شهرستانهای استان خبر داد و گفت: در دهه اول محرم سال جاری ۴۵ گروه تعزیه در سطح استان در قالب ۴۸۰ برنامه به اجرای تعزیه پرداختند.

    مسعود مرواری با اشاره به برگزاری سوگواره ملی هنری عاشورا در ۲ بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی، گفت: در مرحله نهایی از مجموع آثار در بخش گروهی ۱۲ گروه و در بخش انفرادی ۱۰ نفر برگزیده خواهند شد.

    دبیر اجرایی سوگواره ملی هنر عاشورا با بیان اینکه تا کنون هنرمندان ۱۵ استان کشور برای حضور در این سوگواره شرکت کرده اند، افزود: سوگواره ملی هنر عاشورا از ۱۵ تا ۲۰ شهریور ماه به میزبانی خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

    سوگواره ملی هنری عاشورا فرصتی برای عرض ارادت و اخلاص جامعه هنری به ساحت اباعبدالله علیه السلام/تاکنون هنرمندان ۱۵ استان کشور در سوگواره شرکت کرده اند

    منبع: پارتیان امروز

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *