×
×

بازار کسب کار آنلاین گزارش می دهد
شایعه‌ای برای فرار از مالیات و شفاف‌سازی

  • کد نوشته: 50803
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۰
  • ۰
  •  برای هر خرید و فروشی صنوفی که به این سامانه اتصال پیدا کند می بایست اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی کنند. این کار باعث می‌شود  تا فراریان مالیاتی دانه‌درشت شناسایی  شوند و بر مردم عادی جامعه هیچ‌گونه فشار مالیاتی وارد نشود. همه مردم به‌ نوعی مالیات پ خود را پرداخت می‌کنند و بیمی نسبت به این موضوع ندارند، اما این دانه درشتان و فراریان مالیاتی هستند که با ترفندهای مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند.
    شایعه‌ای برای فرار از مالیات و شفاف‌سازی
  • تبلیغ هدفمند

    در بازار طلا برخی از طلافروشان  در تلاش‌اند تا با ایجاد شایعه طی روزهای اخیر از پرداخت مالیات شانه خالی کنند،به همین خاطر شبهاتی توسط این افراد ایجاد شد که در این خصوص دریافت مالیات ۲۵ درصد را سازمان امور مالیاتی کشور از خریداران طلا را تکذیب کرد.

    به گزارش حمیدرضا محمدیاری خبرنگار بازار کسب کار آنلاین، همه مشاغل از جمله صنف طلافروشان طبق قانون،  موظفند با اتصال به سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی هر گونه خرید و فروشی که دارند را ثبت کنند که این کار منجر به شفافیت در همه بازارها به ویژه بازار طلا و سکه می‌شود.

     برای هر خرید و فروشی صنوفی که به این سامانه اتصال پیدا کند می بایست اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی کنند. این کار باعث می‌شود  تا فراریان مالیاتی دانه‌درشت شناسایی  شوند و بر مردم عادی جامعه هیچ‌گونه فشار مالیاتی وارد نشود. همه مردم به‌ نوعی مالیات پ خود را پرداخت می‌کنند و بیمی نسبت به این موضوع ندارند، اما این دانه درشتان و فراریان مالیاتی هستند که با ترفندهای مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند.

    اما از ابتدای دی ماه موجی از شایعه و گرانی در خصوص مالیات طلا از سوی برخی افراد در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه،در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، این در شرایطی است که در نرخ مالیات طلا هیچ‌گونه افزایشی رخ نداده است.

    در دولت سیزدهم نظام مالیاتی کشور به سمت شفافیت و مالیات ستانی عادلانه حرکت می‌کند؛ از این رو دولت با شفاف سازی عملکرد، اصنافی که سودهای نجومی کسب می‌کنند، اما از سوی به دنبال فرار مالیاتی هستند درصدد است تا آنها را شناسایی کند. به همین خاطر برخی از طلافروشان با راه اندازی جوسازی‌هایی از شفاف شدن عملکردشان در سازمان مالیاتی ترس دارند و با فضاسازی به دنبال فرار مالیات هستند.

     

    مالیات ۲۵ درصدی از طلا شایعه‌ای بیش نیست

    در خصوص  دریافت مالیات ۲۵ درصدی طلا سازمان امور مالیاتی کشور برای شفاف سازی و رفع ابهامات و شایعات  را تکذیب و در توضیحاتی اعلام کرد که در حوزه مالیات ستانی هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی از صنف طلا وضع نشده است.

    در همین راستا، تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است، مشمول ارزش افزوده می شود و اما اصل طلا و جواهر و پلاتین به‌ کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، از مالیات بر ارزش افزوده معاف  است. از این رو  برای خریدار هیچگونه مالیات جدیدی وضع نشده است، چرا که اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان امور مالیاتی کشور هنگام خرید طلا ثبت کد ملی خریدار الزامی نمی باشد.

    در حال حاضر تنها ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود اما اصل کالای طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف بوده و که این نرخ مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ است.

    ۹ درصد مالیات ارزش افزوده طلاست

    مالیات ارزش افزوده، در حقیقت نوعی از مالیات غیرمستقیم است که از مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات، دریافت می‌شود؛ یعنی در جهت تولید یک کالا یا خدمات و رساندن آن به دست مصرف‌کننده یک ارزشی به آن اضافه می‌شود که این ارزش افزوده به عنوان بخشی از قیمت کالا یا خدمات است که از خریدار یا مصرف‌کننده دریافت می‌شود و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز خواهد شد.

    از این رو مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا، نیز مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون (۹ درصد) و فقط بر اجرت ساخت و سود فروشنده تعیین و در هنگام فروش طلا از خریداران دریافت می‌شود که توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز می‌شود، البته اصل طلا از این مالیات معاف است.

    عده‌ای مطرح کرده‌اند که حتی هنگام فروش طلای دست دوم توسط مردم نیز مالیات بر ارزش افزوده نیز حساب و از ارزش طلا کسر می‌شود که این امر سوءاستفاده طلافروشان است؛ چرا که هنگام فروش طلا توسط مردم، طلافروشان آن طلا را به قیمت خام خریداری می‌کنند پس ارزش افزوده‌ای از آن نباید کسر شود.

    با تمام شفاف‌سازی‌هایی که در این حوزه از سوی سازمان مالیاتی صورت گرفته است؛ اما برخی از طلافروشان همچنان به دنبال شایعه پراکنی برای نپیوستن به سامانه مودیان هستند این در حالی است که اتصال به این سامانه تکلیف قانونی باری همه اصناف است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین 

    مردم انتظار دارند که دولت سیزدهم با جدیت تمام نسبت به هر گونه تخلف ورود پیدا کند و مانع از نابهنجاری شود چرا که قطعا این عمل به نفع و سود مردم نخواهد بود و همانگونه که در طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم بیشترین سود را عده‌ای افراد خاص و منفعت طلب که به نوعی طبعیت از دشمن دارند سود خواهند برد

    اجازه دهید در این خصوص اشاره‌ای به سریال گاندو و یا جریان کشف حجاب که سال گذشته کشور براساس نفوذ جریانات مخرب شبکه‌های معاند که سربازان پنهان دشمن تروریست آمریکا و صهیونیست و برخی کشورهای اورپایی حامی این جریان بودن درگیر آن بود داشته باشیم.

    به همین خاطر انتظار مردم از دولت مردمی خود این است که با هر گونه جریانات مخرب اینگونه قاطعانه برخورد کند و اجازه ندهد که دشمن امسال که انتخابات را هم در پیش داریم جولان دهد.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *