×
×

وزیر راه و شهرسازی
تبدیل‌تهدیدات ناشی از تغییراقلیم را به فرصت

  • کد نوشته: 51473
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ «مهرداد بذرپاش» در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اظهار کرد: هر چند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است، اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه‌های توسعه ای تهیه، تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود مواجه شود.
    تبدیل‌تهدیدات ناشی از تغییراقلیم را به فرصت
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر راه و شهرسازی گفت: می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصت‌هایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت کشور و به تبع جامعه بشری با نگاه به ظرفیت‌های ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، تبدیل کنیم.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ «مهرداد بذرپاش» در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم اظهار کرد: هر چند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است، اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه‌های توسعه ای تهیه، تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود مواجه شود.

    وی در ادامه گفت: جهت تبدیل ایران به عنوان قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه را می‌توان از دیگر پیشنهادات مهم در این زمینه با برنامه ریزی و استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی، برنامه ریزی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان در ارتقای فناوریهای نوین در دانش، نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یاد شده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستمهای با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.

    وی گفت: با حضور محققین و سیاستگذاران با برگزاری کنفرانسهای علمی را می توان یکی از مهمترین اقدامات به منظور آگاهی بخشی و افزایش ظرفیتهای علمی کشور در جهت مقابله با آثار تغییر اقلیم دانست.

    وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بر این باور هستم می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را با نگاه به ظرفیتهای ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، به فرصتهایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

    وی در ادامه تاکید داشت: یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران، استفاده از انرژی‌های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی است که نیاز به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر برای آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی‌های سبز است.

    وی ادامه‌داد: بر اساس روندهای جهانی، می‌توان دریافت که مناسبترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر است.

    بذرپاش‌اضافه کرد: برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژیهای تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

    این عضو کابینه دولت کرد: ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کربن، یکی از سیاستهای کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران،  استفاده از انرژیهای پاک و اصلاح الگوی تولید است.

    تدوین لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم

    بذرپاش خاطرنشان کرد: دولت در این راستا  اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی انجام داده است؛ از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم جهت اجرا تدوین شده است و در کنار سیاست فوق الذکر ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژیهای تجدیدپذیر دارد.

    وی تاکید کرد: عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه به صورت چشم افزونی افزایش دهد.

    بذرپاش گفت: حرکت در مسیر درست، مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به‌کارگیری روشها و فناوریهای نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جایگزینی سوختهای سبز است.

    وی در ادامه افزود: باید در این حوزه ها آسیبهای احتمالی را رصد و در راستای تأمین انرژیهای پاک به‌ویژه انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته‌ای صلح آمیز، سرمایه گذاری و بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری فراهم شود.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید داشت: نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگ‌سازی و هدایت افکار عمومی افزایش آگاهی عمومی می‌تواند به تدوین سیاستها و قوانین ملی منجر شود.

    در این کنفرانس نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت دارند.

    همچنین در این کنفرانس سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا حضور خواهند داشت.

    تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش می کند ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *