×
×

 رئیس سازمان ملی بهره‌وری
بهره‌وری‌نیروی‌کار با افزایش‌تحصیلات‌وسابقه‌کار افزایش پیدا نکرد

  • کد نوشته: 51477
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۰
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین؛ «میرسامان پیشوایی» در ارتباط با بهره‌وری نیروی کار اظهار کرد: سالیانه در کشور هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تا به اهداف بلند مدت خود نزدیک شویم و قرار بود از این هشت درصد ۲.۸ درصد از محل بهره‌وری باشد.
    بهره‌وری‌نیروی‌کار با افزایش‌تحصیلات‌وسابقه‌کار افزایش پیدا نکرد
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: بررسی‌های  این سازمان نشان از افزایش تحصیلات و سابقه کاری نیروی کار باعث افزایش بهره‌وری  ‌نخواهد شد و این زنگ خطری در حوزه بهره‌وری نیروی انسانی است.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین؛ «میرسامان پیشوایی» در ارتباط با بهره‌وری نیروی کار اظهار کرد: سالیانه در کشور هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تا به اهداف بلند مدت خود نزدیک شویم و قرار بود از این هشت درصد ۲.۸ درصد از محل بهره‌وری باشد.

    وی در ادامه بیان داشت: رشد اقتصادی یا مبتنی بر افزایش سرمایه و یا افزایش نیروی کار است که به آن رشد نهاده محور گفته می‌شود و یا رشد مبتنی بر افزایش ذخیره است.

    رشد اقتصادی در دولت دوازدهم منفی ۰.۶ درصد بود

    پیشوایی افزود: رشد اقتصادی در دهه ۹۰ رخ نداد و این  باعث شد تا تنها ۰.۴ درصد بهره‌وری ارتقا یابد و رشد اقتصادی در دولت دوازدهم نیز منفی ۰.۶ درصد بود و  این  عملکرد نه‌تنها مثبت نبود؛ بلکه عقبگرد هم داشت.

    وی در ادامه اظهار کرد: در دو سال نخست دولت با وجود تاکیدات ریاست جمهوری و مجموع اقدامات در دولت سیزدهم انجام شد و رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به ۳.۷ درصد رسید که نه‌تنها عدد بسیار خوبی است؛ بلکه از عدد پیش‌بینی شده نیز بالاتر است.

    رشد سه درصدی بهره‌وری نیروی کار

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: در ۶ماهه امسال نیز ۱۴۰۲ سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی ۲.۹ درصد رسید که رقم خوبی است و هم اکنون نگرانی ما پایداری رشد است و بایستی حداقل پنج سال سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی سه درصد باشد تا بتوانیم عقب ماندگی سال‌های گذشته را جبران کنیم و با اقدامات جدیدی که انجام می‌شود عدد رشد اقتصادی حفظ شود و در این میان مهم‌ترین اقدام استقرار کامل نظام ملی بهره‌وری با تمام اجزا است.

    وی توضیح داد: در حوزه بهره‌وری نیروی کار محاسبات نشان می‌دهد که بهره‌وری نیروی کار وضعیت بهتری داشت و رشد سه درصدی داشت.

    بهره‌وری نیروی کار با افزایش تحصیلات و سابقه کار افزایش نمی‌یابد

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری افزود:محاسبات دقیق‌تری را امسال سازمان بهره‌وری انجام داد و رشد بهره‌وری را با عوامل کیفی رشد تعدیل کرد؛ یعنی فصل تحصیلات و تجربه کاری را نیز مورد سنجش قرارداد، به این صورت که با افزایش تحصیلات و افزایش تجربه کاری در حوزه بهره‌وری نیروی کار چه اتفاقی می‌افتد که نتیجه خوبی حاصل نشد.

    وی در ادامه بیان کرد: با افزایش تحصیلات و سابقه کار نیروی انسانی طبق بررسی سازمان ملی بهره‌وری ارزش افزوده افراد افزایش نمی‌یابد و این زنگ خطر است؛ چرا که نیروی انسانی برای گرفتن مدرک تحصیلی بالا و افزایش تجربه کاری به منابع بیشتری نیاز دارد و در این شرایط باید ارزش افزوده بیشتری داشته باشد، اما در عمل شاهد هستیم که این‌طور نیست.

    پیشوایی با اشاره به دخیل بودن سه عامل در بالا نبودن ارزش افزوده نیروی کار، افزود: ابتدا اینکه افرادی که به کار می شوند در جای مناسب قرار ندارند، تا جایی که فرد در کنار تحصیلات تجربه کاری هم دارد، اما متاسفانه در جای مناسبی قرار نگرفته است و اینجاست که باید گفت بین شغل و شاغل تناسبی وجود ندارد. دومین عامل که می توان به آن اشاره کرد  فرد تحصیل‌کرده در جای مناسب قرار دارد، اما مدرک تحصیلی و کیفیت آموزش پایین است که این موضوع بازمی‌گردد به وزارت علوم. سومین مورد نامناسب بودن نظام انگیزشی در بازار کار است و فرد متخصص در جای مناسب به کار گرفته شده، اما جبران خدمات متناسب با او نیست و انگیزه لازم را ندارد.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پایان تاکید کرد: بایستی دستگاه‌های تخصصی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی و وزارت علوم و حتی معاونت علمی ریاست جمهوری، هشدار سازمان ملی بهره‌وری را جدی بگیرند و اقدامات لازم برای افزایش نیروی بهره‌وری انجام دهند./

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *