×
×

آتش عمدی بازار هم جلودار انقلابیون نشد
آتش عمدی بازار هم جلودار انقلابیون نشد

  • کد نوشته: 51818
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۱
  • ۰
  • چند روز مانده به پیروزی انقلاب در حالی که ماموران رژیم شاهنشاهی با آتش کشیدن بازار گرگان و سوزاندن ۷۰ مغازه به دنبال عقب‌نشینی مردم این خطه بودند، گلستانی‌ها تا آخرین نفس پای کار انقلاب ماندند.
    آتش عمدی بازار هم جلودار انقلابیون نشد
  • تبلیغ هدفمند


    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین-فاطمه رائیجی؛ انقلاب اسلامی تمام شکوه ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی که همچون بلورهای شیشه‌ای، سال‌ها به دلیل ظلم‌ستیزی ترک خورده بود را به زمین ریخت.
    پرواز سیمرغ آزادی و پیروزی در بهمن سال ۱۳۵۷ بال گشود و به جهد و تلاش فرزندان ملتی که سال‌ها سنگ‌پراکنی استکبار را مانع آزادی و استقلال می‌دیدند جان دوباره بخشید.
    امام(ره) به میهن برگشت و نور انقلاب اسلامی، سرزمین تاریکی را روشن کرد و موجودات وحشی و موزی که به جان مردم افتاده بودند به سوراخ‌های خود خزیدند.
    با آمدن امام (ره) کابوس استکبار و شقاوت ساواک و رژیم پهلوی تمام شد؛ سینه‌های این ملت مالامال از امید و شجاعت شد و شعار «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد» بیانگر نهایت آزادگی، از خود گذشتگی و ایثار این ملت برای آزادی در برابر شقاوت پهلوی بود.
    در خطه گرگان و دشت نیز مردم در برابر ظلم پهلوی کاری کردند کارستان و با قیام و ایستادگی خود، بساط رژیم پهلوی را برای همیشه از این منطقه برچیدند.
    در ۱۹ بهمن سال ۵۷ یکی از رخدادهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی گرگان رقم خورد طوری که مطبوعات از رخدادهای این روز به «جنگ خونین» و «گرگان در آتش و خون» یاد کردند؛ در این روز بوی خون و صدای گلوله در شهر پیچید و ماموران ظالم شاهنشاهی با آتش کشیدن بازار گرگان تعدادی را شهید و مجروح کردند.
    تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از بازگشت امام راحل در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، تحولات سیاسی و انقلابی مردم در سراسر کشور از جمله گلستان اوج گرفت به طوری که کنترل کشور از دست بختیار به عنوان آخرین نخست وزیر شاه خارج شد و ارتش، ژاندارمری دولت و شهربانی و دیگر نهادهای امینتی شاه در برابر جریان خروشان مردم ناتوان شده بودند.
    غلامرضا خارکوهی با بیان اینکه در آن روزها، مدیریت و رهبری کشور در اختیار امام راحل و یارانش قرار گرفت و رژیم شاهنشاهی در وضعیت اضمحلال قرار داشت، افزود: امام راحل در ۱۲ بهمن به ملت قول داده بود من دولت تعیین می‌کنم و در دهان دولت شاهنشاهی می‌زنم لذا امام(ره) دولت موردنظر خود را تعیین و مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد البته معرفی مهندس بازرگان با تایید و معرفی شورای انقلاب اتفاق افتاد چراکه آن زمان هنوز مجلس شورای اسلامی نداشتیم.
    وی گفت: در آن زمان امام راحل از مردم خواستند در خیابان‌ها و مجالس از دولت جدید پشتیبانی کنند به همین دلیل مردم گلستان و دیگر نقاط کشور با تظاهرات و راهپیمایی در مجامع مختلف، حمایت خود را از دولت جدید اعلام کرده و شعار بازرگان بازرگان نخست وزیر ایران سر می‌دادند.
    تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه آن روزها پلیس گرگان هر روز با خشونت با مردم برخورد می‌کرد، بیان کرد: ساعت ۲ بامداد ۹ بهمن سال ۵۷ حدود ۳۰ مغازه و اماکن تجاری شهر گرگان توسط عوامل شاه به آتش کشیده شد و به دنبال آن کمیته همبستگی انقلابیون گرگان متشکل از اقشار مختلف اعلامیه‌ای در گرگان منتشر کرد و ضمن محکوم کردن این جنایت اعلام کردند که از امروز بازار گرگان دست به اعتصاب بزند و شب‌ها از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح به فعالیت خود ادامه دهد و مردم خرید خود را شبانه انجام دهند.
    خارکوهی به نقش مهم بازاریان گرگان در انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: بازاریان گرگان در اعتراض به این اتفاق، روزها دست به اعتصاب زده و شب‌ها فعالیت می‌کردند. در آن زمان بازار مرکزی گرگان در خیابان امام خمینی(ره) فعلی متمرکز بود که خیابان پهلوی نام داشت.
    به گفته وی؛ همزمان با اعتصاب بازاریان، سایر مردم گرگان هم در جلوی بیمارستان پنجم آذر گرگان (پهلوی قدیم) تحصن کرده بودند و خواستار محاکمه و برکناری شیرزاد فرماندار شاهنشاهی گرگان، سرهنگ واعظی رییس شهربانی و سرگرد سلیمی‌زاده افسر خشن شهربانی گرگان که دست آنها به خون مردم بی‌گناه آغشته بود، شدند.
    شهربانی‌گرگان خشن‌ترین شهربانی ایران
    این تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی معتقد است؛ شهربانی گرگان در زمان شاه بدترین رفتار را با مردم و اهالی این شهر داشت و خشن‌ترین شهربانی ایران بود، ماموران در روز روشن به مردم و مقدساتشان اهانت و توهین می‌کردند به مساجد تیراندازی کرده و زندگی مردم را به آتش می‌کشیدند. حتی شاه‌دوست‌ها را تحریک می‌کردند تا در خیابان‌ها شعار جاویدشاه سر دهند. در واقع شهربانی که باید از امنیت و حیثیت شهر و مردم محافظت می‌کرد خود باعث ناامنی شده بود.
    تحصن بازاریان گرگان و تحصن جلوی بیمارستان پنجم آذر گرگان با ۱۰ الی ۲۰ هزار نفر جمعیت را می‌توان از مهم‌ترین رخدادهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی در گلستان برشمرد.
    خارکوهی در این باره بیان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر از مردم گرگان در سال ۱۳۵۷ از دهم تا ۱۷ بهمن ماه مقابل بیمارستان پنجم آذر گرگان دست به تحصن زدند که در آن زمان مردم خیر و انقلابی این شهر صبحانه، ناهار و عصرانه تحصن‌کنندگان را با هزینه شخصی در خیابان‌ها تقسیم می‌کردند که این کار جزو اتفاقات نادر در تاریخ انقلاب اسلامی بود.
    روزی که بازار گرگان در آتش ظلم پهلوی خاکستر شد
    وی به رخداد ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ اشاره کرد و توضیح داد: اول صبح این روز ماموران شهربانی با حضور در خیابان‌ها، اقدام به تیراندازی کرده و سپس از میدان شهرداری تا میدان مازندران در مغازه‌های مردم مواد آتش‌زا انداخته و آنها را به آتش کشیدند.
    به گفته تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ در آن روز از میدان شهرداری تا فلکه مازندران گرگان حدود ۷۰ مغازه خاکستر شد. به دلیل قدیمی بودن ساختمان مغازه‌ها، با آتش‌سوزی یکی از آنها، ساختمان‌های اطراف هم به آتش کشیده می‌شد و ماموران ظالم شاهنشاهی به هیچ کس اجازه نمی‌دادند برای خاموش کردن شعله‌های آتش اقدام کنند و یا کالاها و اقلام خود را از سوختن نجات دهند.
    خارکوهی ادامه داد: وقتی به آتش کشیدن بازار گرگان به گوش مردم رسید خود را به بازار رسانده و هر کسی که قصد خاموش کردن آتش را داشت مورد حمله گلوله ماموران قرار می‌گرفت که در همان روز چند نفر مجروح شدند و به شهادت رسیدند.
    وی به ظلم ماموران شهربانی اشاره کرد و گفت: آنها حتی چرخ‌های ماشین آتش‌نشانی که قصد خاموش کردن آتش را داشتند پنچر کردند تا نتوانند آتش را خاموش کنند در واقع ماموران شاه در ۱۹ بهمن ماه، زندگی و سرمایه مردم گرگان در بازار مرکزی شهر را به آتش کشیده و به خاکستر تبدیل کردند.
    تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان به آتش کشیدن بازار گرگان توسط ماموران شهربانی را بی‌شرمانه‌ دانست و اظهار کرد: این رفتار وقیحانه در سایر نقاط کشور مشابه نداشت. برای همین ماموران شهربانی گرگان را می‌توان خشن‌ترین ماموران شهربانی کشور نامید.
    در نتیجه رفتار خشونت‌بار ماموران شهربانی در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷، علاوه‌بر ۲ شهید سحرگاه آن روز، چهار نفر دیگر نیز در ساعات بعد شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.
    ذبیح‌الله خوزین، مسلم مازندرانی، مسلم نوروزی مسعودگلدسته، برات آبرودی و رجب سلیمانی، شهدای حادثه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ گرگان بودند.
    انتهای خبر/

    نویسنده: فاطمه رائیجی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *