×
×

مطالبه مردم،تکمیل زیرساخت‌های درمانی

  • کد نوشته: 34474
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۸
  • ۰
  • از جمله مشکلات مردم هفت شهرستان شرق گلستان کمبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و طولانی‌شدن فرایند ساخت مراکز درمانی در سال‌های گذشته که تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام و ساخت فضاهای جدید اصلی‌ترین مطالبات از دولت مردمی سیزدهم به شمار می‌رود.
    مطالبه مردم،تکمیل زیرساخت‌های درمانی
  • تبلیغ هدفمند

    استان گلستان به لحاظ میزان تعداد تخت، ۱.۴ درصد است که این موضوع نسبت به میانگین کشوری در سطح پایینی بوده و جز ۶ استان ردیف آخر کشور قرار دارد که نگاه ویژه دولتمردان لازمه خروج از این وضعیت و بهبود شرایط حوزه بهداشت و درمان را می‌طلبد.

    مطالبه مردم،تکمیل زیرساخت‌های درمانی

    به گزارش بازار کسب و کار، در حوزه زیرساخت‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و در این بین تجهیزات پزشکی می توان گفت هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه که از دو سوم وسعت استان بعبارتی حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربعی گلستان و قرار گرفتن نزدیک به نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری را در خود با مشکلات فراوان جا داده است.


    گلستان بنا به گفته‌های نماینده مردم کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی، در ابعاد گوناگون مخصوصاً زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و از سوی دیگر، بخشی از بیمارستان‌های موجود از جمله شهدا، طالقانی و مطهری گنبدکاووس و پنج آذر گرگان فرسوده هستند.
    رضا آریان‌پور چندی قبل در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: استان گلستان به لحاظ میزان تعداد تخت، ۱.۴ درصد است که این موضوع نسبت به میانگین کشوری در سطح پایینی بوده و جز ۶ استان ردیف آخر کشور قرار دارد که نگاه ویژه دولتمردان لازمه خروج از این وضعیت و بهبود شرایط حوزه بهداشت و درمان را می‌طلبد.
    وی ادامه داد: در زمان حاضربیمارستان‌های گالیکش، رامیان و گمیشان در حال احداث بوده و ساخت بیمارستان جایگزین طالقانی گنبدکاووس و پنج آذر و طالقانی گرگان تصویب شده اما به دلیل تخصیص نیافتن بودجه مناسب روند کار بسیار کند بوده و به طور تقریبی در حال توقف است.


    لزوم ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در گنبد
    برای برخورداری از خدمات درمانی قسمت قابل توجهی از جمعیت شرق استان برای درمان به هفت مرکز درمانی گنبدکاووس مراجعه می‌کنند اما متاسفانه این مراکز درمانی پاسخگوی خدمات دهی به این حجم از مراجعه کننده نیستند و نیاز است تا رفع این مشکل نسبت به تامین زمین بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی این شهرستان اقدام و ساخت آن آغاز شود.
    از مطالبات مردم گنبدکاووس ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی است که چندین سال توسط مردم، ائمه جمعه و نماینده مردم شهرستان در مجلس و دیگر مسوولان شبکه بهداشت و درمان مورد پیگیری قرار می‌گیرد و طبق گفته مسوولان با مطرح شدن آن بعنوان یکی از مصوبات سفر پیش روی رییس جمهور به گلستان عملیات اجرای آن سرعت خواهد گرفت.
    موافقت اصولی ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی این شهرستان به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۳ صادر شده و اعتبار آن صرفاً ۷۲ ماه بود که به لحاظ تامین نشدن زمین مناسب پس از آن به مدت یکسال دیگر نیز تمدید شد .
    فرهاد بدیعی با پراهمیت دانستن ساخت و راه‌اندازی این واحد درمانی در گنبدکاووس اظهار داشت: ۷۵۰ تخت مجموع تخت‌های بیمارستانی فعال در این هفت بیمارستان است که پاسخگوی نیاز مردم گنبدکاووس و اهالی شرق استان نمی‌باشد.
    وی اضافه کرد: با توجه به قدیمی و مستهلک بودن ساختمان سه بیمارستان شهدای ۱۲ دی، طالقانی و شهید مطهری گنبدکاووس چاره‌ای جز ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی در این شهرستان وجود ندارد.
    ۲۱ آذر در نشست پیگیری واگذاری زمین رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس برای ساخت این مرکز درمانی گفته بود که در صورت همراهی بنیاد مستضعفان اعضای شورای شهر پیگیر تامین زمین چهار هکتاری برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی هستند.
    پرویز ناصری اظهارداشت: از محل تفکیک زمین هشت هکتاری بنیاد مستضعفان در ورودی این شهر (کارخانه پنبه نظام آباد) زمین موردنیاز ساخت این بیمارستان تامین می شود که یک سال پیش تغییرکاربری آن در کمیسیون ماده پنج استان انجام شد.
    وی افزود: از محل تغییرکاربری و تفکیک این زمین سهم شهرداری گنبدکاووس ۵۰ درصد که معادل چهار هکتار است می‌باشد که باهدف بهبود و ارتقای وضعیت فضاهای بیمارستانی این شهرستان دراختیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی قرار می‌گیرد.
    ناصری در ادامه گفت: بنیاد مستضعفان تاکنون از سال گذشته و پس از تفکیک این زمین هشت هکتاری نقشه‌های تفکیکی، برای آن‌ ارائه نداده و همین موضوع باعث تاخیر در تحویل سهم شهرداری و اهدای آن به دانشگاه علوم پزشکی استان شده است.
    مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم گفت: حداقل به ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس نیاز است که با وجود تخصیص اعتبارت عملیات ساخت آن با شرایط موجود حدود هشت سال زمان خواهد برد و دانشگاه علوم پزشکی گلستان در تلاش است تا پروژه ساخت این بیمارستان را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران واگذار کند.
    علیرضا کمال غریبی افزود: هرچند مهلت هفت ساله ساخت این بیمارستان پایان یافته اما با توجه به تامین زمین مورد نیاز و اعتبار ۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده باید تلاش کرد در بودجه سالجاری عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.


    خواست دیگر مردم فعالیت مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس
    پس از ۱۵ سال انتظار مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس که در دهه فجر ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود پس از گذشت پنج ماه از افتتاح بین سرمایه‌گذار بخش خصوصی و پزشکان متخصص بعد از حل اختلاف مالی بین آنها از دهم تیر ماه سالجاری به صورت رسمی پذیرش بیماران با مشکل قلبی را آغاز کرد که به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمانی شهرستان به دلیل نبود متخصص جراح قلب بعد از حدود یک ماه از شروع به‌کار و افزایش شمار بیماران کرونایی ادامه فعالیت آن متوقف شد.
    بدیعی افزود: فعالیت این مرکز به لحاظ تامین تجهیزات و امکانات پزشکی در صورت اختصاص یک پزشک جراح قلب از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان فعالیت آن دوباره از سر گرفته می‌شود.
    دیگر برای انجام آزمایش آنژیوگرافی با راه‌اندازی این مرکز اهالی شرق استان نیاز به صرف هزینه‌های مضاعف ایاب و ذهاب و رنج سفر ۷۰ تا ۲۴۰ کیلومتری به گرگان و کردکوی نیاز ندارند.


    بیمارستان نیمه تمام گالیکش
    برای بهبود فضاهای بهداشتی و توسعه ظرفیت‌های درمانی در شرق گلستان از جمله مناطق نیازمند توجه مسوولان استانی و کشوری شهرستان گالیکش است که در سال ۱۳۸۹ با وجود اینکه از مینودشت جدا و به عنوان شهرستانی مستقل معرفی شد اما تاکنون پس از ۱۱ سال از آن موقع هنوز محروم از داشتن بیمارستانی مستقل برای پذیرش و بستری بیماران است و ساختمان مراکز بهداشتی و درمانی و آمبولانس‌های آن نیاز به بازسازی و جایگزینی دارد.
    توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی را مدیر شبکه بهداشت و درمان گالیکش، از نیازهای اصلی این شهرستان دانست و گفت: آغاز عملیات ساخت بیمارستان۹۱تختخوابی گالیکش از سال ۹۷ با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار شده و در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی رسیده است.
    حسن رحیم‌زاده افزود: به عنوان یکی از ضرورت‌های اصلی گالیکش تکمیل این بیمارستان به اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال احتیاج دارد و تا زمان بهره برداری از آن، هشت مرکز بهداشتی و درمانی و ۳۵ خانه بهداشت شهرستان خدمات اولیه به بیماران ارائه می‌دهند و در صورت نیاز به خدمات تخصصی، بیماران توسط آمبولانس به صورت رایگان به نزدیکترین بیمارستان منطقه از جمله گنبدکاووس، مینودشت و کلاله اعزام می‌شوند.
    فرماندار گالیکش نیز در این خصوص گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز با وجود نگاه ویژه دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، این مرکز درمانی که از زیرساخت‌های موردنیاز و مطالبه اصلی مردم شهرستان است، ظرف مدت سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
    احمد تجری مفرد خاطرنشان کرد: ۲۱ مهر ۹۷ با حضور ابراهیم گلمکانی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار گلستان عملیات اجرایی بیمارستان گالیکش با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع،و با اعتبار پیش‌بینی شده اولیه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
    وی افزود: پیمانکار اول ساخت بیمارستان گالیکش، به سبب برخی اختلافات و کم کاری‌ها خلع ید شد و برای ادامه کار این پروژه اکنون پیمانکار جدید انتخاب شده است.


    پیشرفت هفت درصدی ساخت بیمارستان رامیان
    از فروردین سال گذشتهعملیات ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی شهدای رامیان در چهار طبقه شامل زیر زمین، همکف و ۲ طبقه فوقانی با زیربنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع و بخش‌های جراحی، داخلی، آزمایشگاه و رادیولوژی و دیگر بخش‌های تخصصی آغاز شد.
    در این خصوص فرماندار رامیان اظهارداشت: باصرف هزینه۱۰۰ میلیارد ریال عملیات ساخت این بیمارستان تاکنون هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل ساختمان آن به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز آن به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.
    جواد صادقلو افزود: علاوه بر آن امیدواریم پرونده ارتقای بیمارستان ۳۱ تختخوابی خان‌ببین به ۶۴ تختخوابی در نخستین جلسه کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت مصوب شود.


    رامیان پزشک متخصص ندارد
    وی گفت: اقدامات اورژانس و پذیرش غیرجراحی در حال حاضر تنها در بیمارستان خان‌ببین انجام می‌شود و در صورت نیاز به جراحی بیمار به بیمارستان‌های گنبدکاووس و علی‌آبادکتول اعزام خواهد شد.
    فرماندار رامیان در ادامه تصریح کرد: این شهرستان هم اینک فاقد پزشک متخصص است و مردم فقط می‌توانند به پزشکان عمومی مراجعه کنند.
    صادق‌لو افزود: قطعاً با ساخت بیمارستان جدید و ارتقای بیمارستان خان‌ببین و در این بین جذب پزشکان متخصص مردم شهرستان ۹۰ هزار نفری رامیان دیگر دغدغه تردد به شهرهای اطراف برای دریافت خدمات درمانی را نخواهند داشت.
    نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با توجه به افزایش خدمات رسانی در شرایط کرونایی و با ناکافی دانستن زیرساخت‌های بیمارستانی در این شهرستان‌، اظهار داشت: پیگیری تامین تجهیزات بیمارستان‌های خان‌ببین و آزادشهر و تسریع در ساخت بیمارستان رامیان در حال انجام است.
    غلامعلی کوهسازی افزود:از مطالبات مهم مردم منطقه ارتقای ظرفیت تخت‌های بیمارستان امام رضا(ع) خان‌ببین به ۶۴ و حضرت معصومه(س) آزادشهر به ۱۳۰ تخت و نیز تسریع در ساخت و بهره‌برداری بیمارستان رامیان است که امیدواریم در فرصت باقی مانده از این دوره مجلس شورای اسلامی و با همکاری و همراهی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود.

    نویسنده: فریبا مسکنی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *