×
×

تولید۱۰درصدبذراستان توسط گندمکاران خراسان شمالی

  • کد نوشته: 23380
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین اسماعیل محمودآبادی اظهار داشت: متوسط برداشت هر هکتار این کشاورز خراسان شمالی حتی در فصول کم بارش نیز به طور میانگین ۱۰ تن گندم بوده است.
    تولید۱۰درصدبذراستان توسط گندمکاران خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    کشاورز نمونه ملی، به همراه ۲ مزرعه دار دیگر استان، توسط ریاست جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند، گفتنی است این افراد به‌ تنهایی ۱۰ درصد از گندم آبی بذری استان را تولید می‌کند.

    تولید۱۰درصدبذراستان توسط گندمکاران خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین اسماعیل محمودآبادی اظهار داشت: متوسط برداشت هر هکتار این کشاورز خراسان شمالی حتی در فصول کم بارش نیز به طور میانگین ۱۰ تن گندم بوده است.

    وی افزود: کلیه مراحل کشت توسط این مزرعه دارنمونه به صورت کاملا مکانیزه بوده تا جایی که هیچ یک از مراحل کشت به صورت سنتی انجام نمی شود بلکه تمام اقدامات زراعی از جمله مبارزه با علف های هرز، آفات، استفاده از کود، محلول پاشی و دادن ریزمغذی ها طبق استانداردهای انجام می شود.

    محمودآبادی، گفت: از دیگر کشاورزان نمونه می توان به «سعید رسولی» مدیر نمونه ملی مزرعه گندم دیم از شهرستان فاروج و  «قربان‌محمد دانش‌پژوه» باغدار نمونه ملی در واگذاری اراضی شیبدار و ایجاد باغ در سطح ۱۵ هکتار از عرصه های شهرستان مانه و سملقان نام برد که به عنوان برگزیده های کشوری توسط رییس جمهوری مورد تجلیل واقع شدند.

    وی افزود: علاوه بر کشاورزان نمونه ملی، ۹۵ فرد دیگر از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی خراسان شمالی نیز به عنوان کشاورزان نمونه استانی مورد تقدیر واقع شدند که ۴۳ نفر شامل سه زن و ۳۸ مرد در حوزه زراعت و باغبانی تقدیر شدند و در حوزه دام و طیور، زنبور عسل و آبزیان نیز از ۱۶ نفر، شامل ۱۴ نفر مرد و ۲ زن تجلیل شد.

    وی گفت: در حوزه عشایر نیز سه نفر، منابع طبیعی،  دامپزشکی و تعاون روستایی هر کدام چهار نفر انتخاب شدند که در مجموع ۱۳ نفر مرد و ۲ نفر زن هستند.

    گفتنی است سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در کلیه  بخش های اقتصادی کشور می باشد، که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

    محمود آبادی اظهار داشت: در حوزه آب و خاک پنج نفر، صنایع تبدیلی ۶ نفر، امور اراضی  ۲ نفر و توسعه بازرگانی نیز یک نفر که شامل ۱۵ نفر مرد و یک نفر زن بود، مورد تجلیل قرار گرفتند و در حوزه ترویج و تشکل ها نیز هفت نفر برتر انتخاب شدند که سه نفر مرد و پنج نفر زن هستند.

    محمود آبادی افزود: از مجموع نمونه های استانی ۱۹ نفر از مانه و سملقان، ۱۸ نفر شیروان، ۱۷ نفر فاروج، ۱۵ نفر بجنورد، ۱۳ نفر اسفراین، هفت نفر راز و جرگلان، چهار نفر جاجرم و ۲ نفر از گرمه هستند.

    کشاورزی مهم ترین بخش تولیدی این استان است و ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

     ۲۲۹ هزار و ۹۸۵ هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه ۸۸۰ هزار و ۳۳۶ تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود، رتبه استان در حوزه زراعت در کشور ۲۶ است.

    این استان ۴۵ هزار و ۷۹۶ هکتار باغ دارد، سالانه از این سطح ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ تن انواع محصول باغی تولید می شود که از لحاظ سطح و تولید در کشور جایگاه ۲۳ را دارد که سهم آن در این شاخص از نظر سطح باغی ۱.۵۷ درصد کشور و در تولیدات ۱.۴۵ درصد است.

    گفتنی است کشاورزی بخش عمده ای از اشتغال جمعیت استان خراسان شمالی می باشد که به واسطه آن بسیاری از جمعیت این استان در آن مشغول به فعالیت و تامین معیشت زندگی خود هستند. و اورات روزانه خود را سپری می کنند.

    مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در حاشیه آیین قدردانی ویدئوکنفرانسی رئیس دولت از کشاورزان برتر کشور، گفت: «جواد برزگر» که مزرعه ۱۷۶ هکتاری خود را به صورت تمام مکانیزه زیر کشت می برد، سالجاری به طور میانگین از هر هکتار کشتزار خود ۱۲ هزار و ۸۰۵ کیلوگرم گندم برداشت کرده و حال آنکه متوسط برداشت این محصول در استان ۳.۵ تا چهار تن است.

    بیش از ۸۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان شمالی فعالیت می‌کنند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *