×
×

شهر بی دروازه !

  • کد نوشته: 34423
  • ۱۴۰۰-۱۰-۰۵
  • ۰
  • مدیران ( ادمین های ) این گونه پیج ها ، در همه رشته های علوم، فنون ، سیاست، اخلاق، روانشناسی، جامعه‌شناسی و… خود را صاحب نظر معرفی کرده و عنان اختیار افکار ، اعتقادات و باورها و حتی سبک زندگی مردم را در دست دارند .
    شهر بی دروازه !
  • تبلیغ هدفمند

    فضای مجازی بویژه « نرم افزار اینستاگرام » عملاً به رسانه غالب و مورد توجّه مردم تبدیل شده، تا جائیکه حتّی جایگزین رسانه های رسمی و دارای مجوز خبری و تحلیلی گردیده است .

    شهر بی دروازه !

    مدیران ( ادمین های ) این گونه پیج ها ، در همه رشته های علوم، فنون ، سیاست، اخلاق، روانشناسی، جامعه‌شناسی و… خود را صاحب نظر معرفی کرده و عنان اختیار افکار ، اعتقادات و باورها و حتی سبک زندگی مردم را در دست دارند .

    در بخش خبری ، حساسترین خبرهای سیاسی _ امنیتی بویژه در حوزه سیاست و امنیت ملی و منطقه‌ای با مستندات ( در بسیاری موارد جعلی و ساختگی ) به خورد مردم ( عوام بی بصیرت) داده می شود .
    طُرفه آنکه مسئولان شهری و حتّی نمایندگان مجلس و بالاتر از آنها استاندار محترم و مسئولان استانی و شهرستانی نیز ، بجای تعامل با رسانه های رسمی با این رسانه های مجعول ، بدون هویت و فاقد مجوّز وارد معامله شده و اطلاعات و گزارش های خود را به آنان ارائه می کنند .
    با یک بررسی سر انگشتی می توان آمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، استانداران ، رجال سیاسی و شخصیت های سیاسیاجتماعی که بنام شأن در فرمت‌های مختلف ، پیج بنامشان ثبت شده که بعضاً توسط افراد دیگری غیر از شخص خودشان اداره می‌شود . هر از چند گاهی هم ، کاشف به عمل می آید که افراد اداره کننده این پیج ها تحت تأثیر شبکه مخوف نفوذ و استحاله اطلاعت ، اخبار ، تحلیل ها و مستندات مسئله دار و مشکل آفرین برای نظام را در این پیج ها بارگزاری می کنند که نه قابل انکار است و نه قابل انکار .. این موضوع از چند زاویه قابل توجّه و بررسی است : رسانه های رسمی ، دارای مجوّز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و عملکرد آنان نیز زیر نظر دستگاه های نظارتی متعدّد از جمله خانه مطبوعات ، هیئت نظارت ، سازمان بازرسی کل کشور و از همه مهمتر زیر نظر دادستان انقلاب اسلامی استان ، شهرستان و… است .
    _ رسانه های رسمی ، دارای شناسنامه ، هویّت مشخّص و مسئولان معرفی شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم هستند که سوابق ، دیدگاه های فکری و سیاسیاجتماعی و فرهنگی روشن و مدوّنی دارند و خط مشی و برنامه های رسانه ای آنها بر همان اساس تنظیم شده است. رسانه های رسمی به لحاظ ساختار سازمانی ، دارای نظام رتبه بندی مسئولان خود و پاسخگوی عملکرد آنهاست ، صاحب امتیاز ، مدیر مسئول و سردبیر یک نشریه ، بطور سلسله مراتبی پاسخ گوی عملکرد خود به مراتب بالاتر هستند .
    _ رسانه های رسمی و دارای مجوز ، از طریق توجّه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و با تکیه بر اعتماد مردم ، رقابت حرفه ای با یکدیگر در شکل ، قالب ، فرم و… در پیشخوان مطبوعات حضور داشته و بهترین قاضی برای عملکرد آنها مخاطبان گرامی آنها یعنی قاطبه مردم هستند.
    _ رسانه ها و خبرنگاران دنبال شفّافیت در جامعه‌اند. ناظر بر عملکرد مسئولان و به اصطلاح معروف «سوت زن» و پیگیر دغدغه های مردم ، پس حتماً چنین افرادی ابتدا اصلاح را از خود شروع می کنندو اگر فساد یا کوتاهی در عملکردشان ببینند آن را فریاد می‌زنند.
    برای تبیین دقیق تر این تفاوت ها نگاهی بیاندازید به ، واکنش مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به کانال های بدون مجوز خبری (باج نیوزها) و پیج‍های اینستاگرامی که مورد اشاره این یادداشت هستند :
    باج نیوز یعنی «نامَم رسانه است » امّا از فلان دستگاه یا فرد طلب پول و امکانات می کنم و اگر در اختیارم قرار نگیرد اصطلاحاً افشاگری می کنم با چاشنی دروغ و تهمت!
    هرچند وظیفه «اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی » در قانون تصریح شده امّا در این بین چند ملاحظه وجود دارد ولی شیوه نامه و ساز و کار منضبطی برای شناخت باج نیوزها وجود ندارد و همچون طرح دعوی در دادسرا و دادگاه از سوی شاکی، اینجا هم موارد باید در اختیار هیات نظارت بر مطبوعات قرار گیرد.
    نکته پایانی اینکه « احترام امامزاده با متولّی آن است» اگر متولیان امور کشور و استان و شهرستان می خواهند در مسیری صحیح و قانونمند به ارائه نظرات، گزارش عملکرد ، برنامه‌های اجرایی و… این مسیر فقط و فقط « رسانه های رسمی و دارای مجوز » است نَه کانال های تلگرامی و پیج های اینستاگرامی بی نام و نشان و بدون هویّت …!
    یکی از ارکان اصلی حفظ و تداوم امنیت ملّی « مدیریت فضای رسانه‌ای» است ، فقط همین ! امّا متاسفانه در شهرستان ها و بویژه شهرستان های شمالی مدیریت افکار عمومی دست پیج های فیک فضای مجازی است، که اخبار را با تیتر های معیوب خود بالا و پایین می کنند در نهایت افکار عمومی هم متاثّر از همین هاست .
    نتیجه این که :« اگر حاکمیت فضای خبری _ تحلیلی در دست رسانه های رسمی و شناسنامه دار باشد، کسی به خود اجازه انتشار اخبار فیک و تشویش کننده افکار عمومی را نمی دهد و فضای عمومی هم مدیریت براحتی مدیریت می شود .
    انشاءالله مسئولان محترم استان گلستان ، نمایندگان شهرستان ها و مدیران محترم دستگاه های اجرایی، بجای تعامل با پیج های مجعول و بعضاً بدنام اینستاگرامی ، با رسانه های رسمی و دارای مجوز تعامل داشته و از این راه ضمن تضمین فعالیت این رسانه ها ، مدیریت امنیت اطلاعات را تقبل کرده و راه‌های تخلّف و عبور از قانون و مقررات را برای همیشه مسدود نمایند .

    نویسنده: محمددیلم کتولی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *