×
×

پیگیری مشکلات تولیدکنندگان مبل عطاآباد روی میز معاون‌وزیر

  • کد نوشته: 51146
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۶
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با بیان اینکه خوشه مبلمان عطا آباد قابل افتخار است، اظهار کرد: در زنجیره یک نمونه به عنوان پایلوت برای تامین مالی انتخاب شود تا در آن نمونه تامین منابع مالی با روش‌های نوین اجرایی گردد، در این حوزه فرهنگ سازی و زمینه سازی باید صورت پذیرد.
    پیگیری مشکلات تولیدکنندگان مبل عطاآباد روی میز معاون‌وزیر
  • تبلیغ هدفمند
    مشکلات تولیدکنندگان و فعالان خوشه مبل عطا آباد در نشستی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مورد پیگیری قرار گرفت.
    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، “فرشاد مقیمی” روز دوشنبه طی نشستی که در محل سازمان برگزار شد، مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خوشه مبل عطا آباد را مورد پیگیری و بررسی قرار داد.

    در این نشست که “محمد حسین مقیسه” مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، “طهمورث لاهوتی” معاون صنایع کوچک سازمان، “رضا شهمرادی” مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان و جمعی از مدیران حوزه صنایع کوچک، مالی و فنی سازمان حضور داشتند، مهمترین ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مسایل و مشکلات این خوشه مورد پیگیری قرار گرفت و برای رفع برخی موانع راهکارها و دستورات لازم صادر شد.

    این نشست در راستای بازدید آذرماه وی از خوشه مبل عطا آباد آق قلا در جریان سفر رییس جمهور به استان گلستان و نشست پیگیری مشکلات تولید کنندگان و ذینفان این خوشه در روستای عطا آباد بوده است.

    مشکل تامین اعتبار خرید چوب از کشورهایی از جمله روسیه، گرجستان، ترکیه و پارچه از چین و تولید کنندگان داخلی، عدم وجود مکان نمایشگاهی مستقل در مسیر اصلی استان، عدم اطمینان از حمایت دولت بعد از خاتمه پروژه توسعه خوشه‌ای، عدم وجود مکان دائمی فروش در کشورهای خارجی، عدم استفاده و سوبسیدهای تامین اجتماعی در کارگران بیمه شده و بالاخره عدم تخصیص بودجه مناسب جهت تولیدکنندگان خوشه مبلمان مهم‌ترین دغدغه و چالش‌های فعالان این خوشه بوده است که در این نشست مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت.

    همچنین خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در صدور انواع ضمانتنامه و انواع روش‌های نوین تامین مالی(تأمین مالی زنجیره تأمین، سککوک و آمادگران) برای حاضران در این نشست، معرفی و تشریح شد.

    به گزارش بازار کسب و کار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با بیان اینکه خوشه مبلمان عطا آباد قابل افتخار است، اظهار کرد: در زنجیره یک نمونه به عنوان پایلوت برای تامین مالی انتخاب شود تا در آن نمونه تامین منابع مالی با روش‌های نوین اجرایی گردد، در این حوزه فرهنگ سازی و زمینه سازی باید صورت پذیرد.

    “فرشاد مقیمی” افزود: به دنبال توسعه خوشه‌ها و حل و فصل مسائل و مشکلات آنها به خصوص در حوزه مالی با تعریف یک مدل واحد هستیم.

    وی، اضافه کرد: باید بپذیریم که مکانیزم‌های گذشته باید ارتقا و بهبود یابد، تامین مالی باید حل شود تا تولید رشد کند و رونق تولید رقم بخورد.

    رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برندسازی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: پازل‌های جدید برای توسعه فعالیت‌ها باید اضافه شود.

     مقیمی، همچنین در خصوص حل و فصل مسائل مشکلات و دغدغه‌های فعالان خوشه مبلمان عطا آباد خاطرنشان‌کرد: برنامه زمانبندی اجرایی برای پیشبرد اهداف با تقسیم کار مناسب تدوین می‌شود و روند اجرایی کار با این برنامه عملیاتی جلو خواهیم رفت.

    وی، همچنین اضافه کرد: طراحی و المان سازی در ناحیه صنعتی عطاء آباد با رویکرد نوین برای جذب توریسم انجام شود، مدل‌های مختلف دنیا مورد بررسی قرار گیرد و در طراحی مدل جدید خود تولیدکنندگان نیز باید مشارکت نمایند.

    “طهمورث لاهوتی” معاون صنایع کوچک سازمان نیز با بیان اینکه از حدود ۲۰۰ فعال و ذینفع خوشه مبلمان عطا آباد ۹ واحد و تولیدکننده در پلتفرم سککوک ثبت نام کردند، اطلاع رسانی‌های لازم انجام شد و تامین مالی با این روش صورت خواهد پذیرفت.

    عامل توسعه خوشه مبلمان عطا آباد نیز در این نشست، با بیان اینکه این خوشه با حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان توسعه و رو به جلو حرکت کرده است، گفت: این خوشه به عنوان یکی از خوشه‌های مطرح در کشور شناخته شده است.

     “زلیخاعادلی”، تشکیل شبکه‌های فروش، برگزاری تورهای صنعتی و دوره‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب، ایده شوها و رویدادهای خلاقانه را از اهم اقدامات انجام شده در راستای ارتقای کیفی این خوشه دانست و افزود: انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و حرف مختلف خوشه زیر نظر اتاق بازرگانی تشکیل شده است و اتحادیه شرکت‌های تعاونی در دل خوشه شکل گرفته است.

    روستای عطا آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهرستان گرگان واقع شده و با وجود حدود ۲۴۰ واحد تولیدی که به انواع فعالیت‌های مرتبط با خوشه مشغول هستند از توان بالایی برای تولید ثروت و اشتغال زایی در منطقه برخوردار است.

    با توجه به مطالعات انجام شده ۳۱۴۰ نفر در کارگاه های نجاری، تولید مبلمان، رنگ کاری، رویه کوبی و غیره و حدود ۵۰۰ نفر غیر مستقیم مشغول به فعالیت می باشند.

    در خوشه مبلمان عطا آباد محصولات چوبی مختلفی تولید می شوند که به طور کلی می توان به مبل راحتی، کلاسیک، سرویس خواب و سرویس نهارخوری اشاره کرد.

    دومین قطب فروش مبلمان راحتی در ایران در انحصار تولید کنندگان این روستا است و خریداران از سراسر کشور به این روستا می آیند.

    نکته ای که خوشه مبلمان عطا آباد را متمایز از سایر خوشه ها می کند و به آن ساختاری منحصر به فرد داده، تلفیق زندگی روزمره مردم و کار تولید مبلمان در این منطقه است. به بیان دیگر پس از شروع تولید مبلمان در این روستا مردم این منطقه که اکثریت از قوم ترکمن هستند با تغییر کاربری دادن محل زندگی خود به تولیدی و نمایشگاه مبلمان تا حد ممکن زندگی روزمره خود را به کارشان گره زده اند.

    تقریبا اکثریت ساکنین این روستا به پیکره تولید مبلمان پیوسته اند و با فراگرفتن مهارت های مورد نیاز حضور خود را با قدرت در این صنعت تثبیت کرده اند. با توجه به اشتراک کاری بین افراد این روستا می توان گفت که فرصت ها و چالش های مشترکی در بین آنها وجود دارد..

    پروژه خوشه مبلمان عطا آباد در چارچوب آیین نامه اجرایی توسعه خوشه  های کسب و کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توسط عامل توسعه منتخب خوشه مبلمان عطا آباد با همراهی مشاور انجام می شود.

     

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *